خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

"رتبه‌بندی" معیشت معلمان را متحول نمی‌کند/ نیازمند طرح‌های بهبود معیشتی هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۳۲۳

رضا مسلمی با انتقاد از تعلل دولت در تامین بودجه لازم برای بهبود معیشت معلمان گفت: طرح رتبه‌بندی با شاکله و چیدمان فعلی پاسخگو نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح رتبه‌بندی معلمان و چگونگی اجرای این طرح، مدتهاست که به یک چالشِ جدی برای فعالان صنفی معلمان تبدیل شده است؛ سوال اصلی اینجاست که آیا رتبه‌بندی طرحی مفید است و می‌تواند مشکلات معیشتی معلمان را در سطوح مختلف مرتفع نماید؟

رضا مسلمی (فعال صنفی معلمان) در این رابطه می‌گوید: پاسخ این سوال منفی‌ست؛ رتبه‌بندی با چینش فعلی آن نمی‌تواند هیچ یک از مشکلات موجود را برطرف نماید. در ضمن با این چیدمان، به هیچ کدام از اهداف تعیین‌شده‌ی خود که افزایش انگیزه‌ی معلمان و ارتقای سطح آموزش است، نخواهد رسید.

دولت اعلام کرده در بودجه ۹۸، دو هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان درنظر گرفته است. مسلمی معتقد است؛ این بودجه ناکافی‌ست لذا نمی‌توان انتظار داشت با ۲ هزار میلیارد تومان، تحول کیفی در آموزش کشور رخ بدهد. اگر قرار باشد این مبلغ بین تمام معلمان کشور تقسیم شود، نمی‌توان انتظار افزایش حقوق بیش از ۱۵۰ هزار یا ۲۰۰ هزار تومان داشت؛ با ۱۵۰ هزار تومان نه کمبود انگیزه جبران می‌شود و نه مشکلات معیشتی معلمان برطرف خواهد شد.

این عضو کانون صنفی معلمان می‌افزاید: وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده "این تلقی از رتبه‌بندی که در صورت اجرا از فردا حقوق همه معلمان سه برابر می‌شود، درست نیست"؛ باید به جناب وزیر بگوییم معلمان انتظار ندارند حقوق‌شان با رتبه‌بندی سه برابر شود اما شما و تیم مدیریتی‌تان نیز به هیچ کدام از وعده‌هایی که قبل از انتخاب به مقام وزارت دادید، عمل نکردید. در ضمن در جلسه دیدار با فعالان صنفی معلمان سراسر کشور وعده دادید که موانع پیش پای تشکل‌های صنفی را برمی‌دارید؛ اینها هم محقق نشد.

«رتبه‌بندی» جامعیت کافی ندارد

مسلمی با تاکید بر اینکه برای اجرای صحیح و بدون نقص طرح رتبه‌بندی –گرچه این طرح صد درصد کارشناسانه و رضایت‌بخش نیست- مطابق با اهداف سند تحول بنیادین ۱۱ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان، بودجه نیاز است، افزود: امیدواریم قصد نداشته باشند با اجرای نیم‌بندِ طرح رتبه‌بندی ادعا کنند مشکلات معیشتی معلمان برطرف شده و آموزش کشور نیز دچار تحول اساسی شده‌است.

او معتقد است؛ به جای اصرار بر اجرای ناقص رتبه‌بندی، نیازمند طرح‌های بهبود معیشتی با ویژگی‌های کارشناسانه هستیم؛ ویژگی‌هایی مثل جامعیت، شمولیت تام و کافی بودن.

مسلمی ادامه می‌دهد: اینکه در طرح رتبه‌بندی، معلمان با کمتر از ۵ سال سابقه تدریس یا مربیان پیش‌دبستانی کامل حذف شده‌اند، نشان می‌دهد که این طرح جامعیت کافی ندارد؛ جهش مقطعیِ دستمزد گروهی از معلمان نمی‌تواند مشکلات معیشتی را به شیوه پایدار حل کند.

این فعال صنفی معلمان همدان در پایان خواستار مشارکت تشکل‌های صنفی معلمان در طرح‌های آموزشی و تعیین بودجه‌ها شد و گفت: در همه جای دنیا معلمان در مسائلی که به سرنوشت‌شان مربوط است، مشارکت فعال دارند و دولت، حق چانه‌زنی و دخالت آنها را به رسمیت می‌شناسد؛ اما در ایران ما باید منتظر بمانیم تا از رسانه‌ها بشنویم که چه خوابی برایمان دیده‌اند!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز