خبرگزاری کار ایران

همایش پیشگیری از بروز حوادث ناشی از کار برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۲۹۵

همایش پیشگیری از بروز حوادث ناشی از کار با هدف آموزش و شناخت آسیب‌ها و خطراتی که محیط کار به کارگران وارد می‌کند توسط انجمن صنفی ایمنی و بهداشت خراسان رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمدجواد حیدری  (رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری مسئولان ایمنی و بهداشت خراسان رضوی)  با بیان اینکه این همایش روز  ۲۱ آذر ماه ۹۷ در سالن تلاش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی برگزار می‌شود، گفت: همایش پیشگیری از بروز حوادث ناشی از کار در راستای بالا بردن توان علمی مسئولان ایمنی که در کارگاه‌ها مشغول به‌کار هستند برگزار می‌شود که شامل دوره بازآموزی و تکمیلی نیز هست.

وی با اشاره به اینکه ۸۸ درصد حوادث به‌دلیل رفتار ناایمن در کارگاه‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان همایش، مسئولان ایمنی کارگاه‌های ساختمانی، متخصصان و کارشناسان حوزه‌های ایمنی و بهداشت هستند.

حیدری با بیان اینکه انجمن صنفی مسئولان ایمنی و بهداشت خراسان رضوی اولین انجمن فعال با این عنوان در سطح کشور است، تصریح کرد: زمانیکه پیمانکاران چه شخص حقیقی و چه شخص حقوقی در مناقصات شرکت کنند باید گواهینامه‌ای را از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خود دریافت نمایند و این گواهینامه که اعتباری ۲ ساله دارد در کل کشور معتبر است که و مطابق ماده ۹۳ قانون کار دارندگان این گواهینامه به عنوان مسئولان ایمنی زیرمجموعه انجمن‌های صنفی ایمنی و بهداشت می‌شوند.

 وی تاکید کرد: مسئولان ایمنی در مشهد ۲ هزار نفر هستند که تایید صلاحیت شده‌اند و از این تعداد از ۶۰۰ نفر از آن‌ها برای همایش ۲۱ آذر ماه امسال دعوت به‌عمل آمده است که از این تعداد نیز ۳۰۰ نفر از آن‌ها را می‌توانیم پذیرا باشیم.

 او یکی از مهمترین اهداف این انجمن را سلامتی نیروی کار دانست و گفت: معاینات باید همه ساله به‌صورت دقیق انجام شود، تا اگر عوامل زیان‌آوری در محیط کار برای آن فرد وجود دارد مشخص شده و به واسطه آن کار مشکلی در سلامتی‌اش ایجاد نشود.

 حیدری با بیان اینکه در این همایش بالا بردن سطح علمی مسئولان ایمنی و بهداشت و ترویج فرهنگ ایمنی دستور کار قرار دارد، گفت: در این همایش ۶ ساعت آموزش مدیریتی نیز برگزار می‌شود و معتقدیم زمانیکه مسئولان ایمنی بتوانند ریسک‌ها را شناسایی کنند می‌توانند تصمیمی قاطع بگیرند که چه اقداماتی برای کارگاه انجام دهند و مهمترین نکته در ارتباط با این موضوع این است که مسئول ایمنی بتواند تصمیم بگیرد چه اقدامات اصلاحی در کارگاه انجام دهد.

وی افزود: مسئول ایمنی یاد می‌گیرد که همه چیز عنوان کردن خطر یا آسیب نیست، بلکه یاد می‌گیرد که یک راهکار عملی برای رفع مغایرت ارائه دهد و مهمترین نکته در تئوری‌ها این است که ۸۸ درصد حوادث به‌دلیل رفتار ناایمن در کارگاه‌ها اتفاق می‌افتد و رفتار ناایمن با آموزش درست اصلاح می‌شود و این آموزش را باید مسئول ایمنی به کارگر شاغل در کارگاه و محیط کار بدهد.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری مسئولان ایمنی و بهداشت خراسان رضوی بیان کرد: زمانیکه شرکتی می‌خواهد تاییدیه صلاحیت ایمنی و بهداشت بگیرد ابتدا باید کارگران آن مجموعه یک دوره ۸ ساعته را فرا بگیرند و اگر کسی این دوره را نگذراند گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی برای آن شرکت صادر نمی‌شود و عضویتش در سامانه نیر معوق می‌شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از تجمیع انجمن های صنفی خراسان رضوی و ارتقاءشان به کانون انجمن‌های صنفی ایمنی و بهداشت، تاکید کرد: برگزاری دوره آموزشی مبارزه با حوادث ناشی از کار را به دنبال دارد و کارکنانی که نقشی کلیدی در کارکردن با دستگاه‌های مختلف را دارند با این آموزش‌ها می‌توانند طریقه مهارکردن و پیشگیری از خطرات را یاد بگیرند.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری مسئولان ایمنی و بهداشت خراسان رضوی با بیان اینکه برای کارکنانی که به‌طور مستقیم با دستگاه‌ها کار می‌کنند آموزش‌های روزانه و مستمر در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این آموزش‌ها با توجه به شرایط حساس کار و پیشگیری از خطرات احتمالی، در ارتباط با کاری که قرار دارد برگزار می‌شود و در آئین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار به صراحت می‌گوید وجود کمیته مزبور و مسئولان حفاظت و بهداشت حرفه‌ای در کارگاه به هیچ وجه رافع مسئولیت‌های قانونی کارفرما در قبال مقررات موجود نخواهد بود.

حیدری گفت: کارفرماها به لحاظ قانونی موظف به تامین لوازم حفاظت فردی در محیط کار هستن دو اهمیت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کار در پیشگیری و کاهش عوارض فردی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیماری‌ها و سوانح محیط کار بسیار مهم بوده و هست و کارفرماها باید توجه جدی نسبت به این مسئله داشته باشند.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی بر پایه سلامت نیروی کار استوار است، افزود: وجود بیماری‌های حرفه‌ای و حوادث ناشی از کار به لحاظ هزینه درمانی، ایجاد ناتوانی‌ها و عواملی همچون زمان از دست رفته کاری و کاهش تولید بار سنگینی بر دوش اقتصاد ملی تحمیل می‌کند و از طرف دیگر فعالیت‌های ایمنی و بهداشتی در محیط کار به تعهد مدیریتی نیازمند است تا کارکنان به اهمیت آن پی ببرند و برای پیشگیری از بروز حوادث و بیماری‌ها توجه به بهداشت و ایمنی محیط کار بسیار حائز اهمیت بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز