خبرگزاری کار ایران

شبکه یک آلمان گزارش داد:

جلیقه زردها می‌گویند تا دستمزدها افزایش پیدا نکند از خیابان‌ها نمی‌رویم/دولت مردم را به ستوه آورده است

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۶۴۹

شبکه یک آلمان در گزارشی میدانی از پاریس، مطالبات "جلیقه زردها" را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه وله، شبکه یک آلمان اخیرا گزارشی میدانی از جنبش جلیقه زردها تهیه کرده است. یک نفر از معترضان به گزارشگر شبکه یک گفته است: «من یک صندوق‌دار هستم. ماهی ۱۵۰۰ یورو مزد می‌گیرم. از این میزان ۵۰۰ یورو برای اجاره خانه کنار می‌گذارم. الباقی هم می‌ماند برای مالیات و هزینه‌های دیگر. نمی‌دانم دیگر چگونه باید زندگی کنم.»

نحوه اعتراضِ جنبشِ جلیقه زردها ابتدا مسالمت‌آمیز بود، اما به تدریج با دخالت نیروهای ضدشورش، مبارزه مدنی شکل خشنی به خود گرفت تا جایی که «ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه گفت که این میزان از خشونت بی‌سابقه است و او را شگفت‌زده کرده است.

با این حال معترضان می‌گویند که از لاف زدن‌های «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه خسته شده‌اند: «مکرون خودش این وضعیت را راه انداخته است. دولت او با بالا بردن مخارج زندگی، پایین نگه داشتن دستمزدها و افزایش مالیات‌ها، مردم را به ستوه آورده است. او باید استعفا دهد.»

سازماندهی اعتراضات در این چند روز برعهده روسای جلیقه زردها بوده است و سندیکاهای کارگری و احزاب چپگرا  نقشی چندانی در آن نداشتند. جنبش جلیقه زردها تنها یک جنبش خودجوش کارگری نیست. طبقه متوسط فرانسه و جامعه دانشگاهی در آن بسیار نقش دارند.

این جنبش ابتدا از «حرکت حلزونی» در اتوبان‌های شروع شد. مردم با آهسته قدم زدن راه را بستند تا فعالیت پمپ بنزین‌ها و فروشگاه‌های بزرگ متوقف شود. دلیلش هم این بود که با افزایش قیمت سوخت به شدت مخالف هستند و آن را در شرایط فعلی که مالیات‌ها افزایش پیدا کرده است، منطقی نمی‌دانند.

حالا معترضان یک صدا می‌گویند: دستمزدها باید افزایش پیدا کند؛ وگرنه از خیابان نمی‌رویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز