خبرگزاری کار ایران

الزام افزایش بازرسان کار برای کاهش حوادث شغلی/کارگران ساختمانی فاقد امنیت شغلی و محروم از امکانات معیشتی هستند

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۴۷۱

به گفته بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور ؛ افزایش نیروی بازرس کار کشور برای کاهش آمار حوادث حین کار الزامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس شیری (بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور) تعداد بازرسان کار را ۸۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در کل کشور تنها ۸۰۰ بازرس کار هم در صنایع تولیدی و هم در ساختمان فعال هستند که این تعداد بازرس؛ پاسخگوی روند بازرسی نیستند.

شیری در ادامه با اشاره به آمار فزاینده حوادث ناشی از کار در بخش تولید و ساختمان کشور یادآور شد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از حوادث ناشی از کار در کشور ثبت نمی‌شود.

او یکی از وظایف اصلی بازرسی کار را حفظ ایمنی نیروی کار از طریق بازرسی‌ها اعلام کرد و گفت: به منظور کاهش حوادث ناشی از کار، دولت باید با افزایش تعداد بازرسین روند بازرسی‌ها را در واحدهای صنعتی کشور افزایش دهد.

به گفته وی؛ در طول سال به علت عدم رعایت مسایل ایمنی ده‌ها کارگر ساختمانی جان خود را از دست می‌دهند و بیش از صدها کارگر ساختمانی به علت حوادث ناشی از کار دچار نقص عضو می‌شوند وکسی هم پیگیر رفع این مشکلات اساسی نیست.

او با ذکر مثالی یادآور شد: به عنوان نمونه آخرین حادثه حین کار که به کانون کارگران ساختمانی گزارش شد، مربوط به مرگ یک کارگر ۳۹ ساله آرموتور بند است که ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روز ۲۹ آبان ماه از طبقه چهارم یک ساختمان در حال ساخت؛ سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

او افزود: براساس آمار، به طور متوسط روزانه یک نفر در ایران، جان خود را به دلیل حادثه ناشی از کار از دست می‌دهد که در این میان کارگران ساختمانی نزدیک به ۵۰ درصد از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

شیری در ادامه با ذکر آمار تعداد بازرسان کار  استان قم تصریح کرد: در استان قم تنها ۱۱ بازرس وجود دارد. بی‌شک ادامه این روند سلامت جامعه کارگر ساختمانی را به خطر انداخته است.

به گفته وی؛ موضوع رعایت شدن اصول ایمنی کار و حفاظت فنی تکلیفی است که از سوی قانون کار برعهده تمامی کارفرمایان واحدهای ساختمانی، تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی گذاشته است.

به گفته این فعال صنفی، در صنعت ساختمان، تنها بالا بردن بازرسی‌های کار از پروژه‌ها کافی نیست و باید آموزش‌های ایمنی کار را برای کارفرمایان اجباری کرد.

شیری به نداشتن امنیت شغلی کارگران نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر  امنیت شغلی کارگران ساختمانی به دلیل رکود بازار مسکن در معرض تهدید است و اشتغال در این حوزه را با مشکل مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور که هر روز شاهد افزایش قیمت لوازم مصرفی و غیره مصرفی در کشور هستیم، جامعه کارگران ساختمانی نیز به تبع سایر کارگران از لحاظ معیشتی دچار مشکل هستند.

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور با اشاره به محروم ماندن خانواده‌های کارگری بویژه فرزندان آنان از مزایا و سهمیه‌های متعدد فرهنگی و دانشگاهی افزود: خانواده‌های کارگری بویژه فرزندان آنان از مزایا و سهمیه‌های متعدد فرهنگی و دانشگاهی که فرزندان بسیاری از کارکنان مشاغل دولتی برخوردارند، محروم مانده‌اند.

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور از دولت و مجلس درخواست کرد تا با طرح و لوایح قانونی مزایایی خاصی را به کارگران ساختمانی اختصاص دهند چراکه این قشر از جامعه همانند ایثارگران سهم زیادی در آبادنی کشور ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز