خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران سراسر کشور:

دیگر کارگر ساختمانی پشت خطِ بیمه نخواهیم داشت/طرحی برای پایداری منابع مالی تامین اجتماعی آماده کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۳۳۱

اکبر شوکت با انتقاد از عدم تعامل برخی مراکز تامین اجتماعی در استان‌ها گفت: قرار است همه کارگران ساختمانی واجد شرایط بیمه شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ساختمانی بیشتر از دیگر اصناف کشور در حوزه بیمه مشکل دارند. تعدادی از کارگران به قطع بدون اطلاع‌رسانی بیمه‌ها به دلیل پایان اعتبار کارت فنی‌ حرفه‌ای که باعث به تاخیر افتادن بیمه‌هایشان بود، معترض بودند. همچنین بازرسی سازمان تامین اجتماعی و احراز اشتغال کارگران ساختمانی به دلیل فصلی و روزمزد بودن، در روند دریافت کارت فنی‌ حرفه‌ای دردسرهایی برای این صنف ایجاد کرده است.

اکبر شوکت (رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران سراسر کشور) درباره وضعیت بیمه کارگران ساختمانی گفت: از طریق درگاه اطلاعات بیمه‌ای سامانه خدمات رفاهی ایرانیان توانسته‌ایم 200 هزار کارگر غیرساختمانی را شناسایی و حذف کنیم. برخی افراد ساختمانی نبودند اما از این موضوع سوءاستفاده می‌کردند. به دستور مرحوم آقای نوربخش مقرر شد به همان تعداد جایگزین شود. حدود 90 هزار نفر سهمیه برای افرادی سهمیه برای افرادی که ثبت نام کرده بودند، به تامین اجتماعی معرفی شدند تا تحت پوشش قرار بگیرند.

دیگر کارگر ساختمانی پشت خطِ بیمه نخواهیم داشت/طرحی برای پایداری منابع مالی تامین اجتماعی آماده کرده‌ایم

وی با اشاره به اینکه آقای نوربخش در بخشنامه تاکید کرده بودند که حتما باید از طریق سامانه پالایش این افراد پذیرش شوند، اظهار کرد: خوشبختانه اکثریت استان‌ها به این دستورالعمل توجه کرده بودند که مدیران یا روسای شعبه متخلف به دایره تخلفات اداری براساس قانون رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی معرفی و شناسایی شوند. معدود شعباتی هستند که همچون گذشته به دستور معاون و مدیر عامل سازمان بی‌تفاوتی مانده‌اند. امیدوار هستیم که سازمان تامین اجتماعی با این شعبات برخورد لازم را انجام دهد.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی 70 تا 80 درصد استان‌های کشور که تا سال 97 هم مدرک فنی حرفه‌ای دریافت کرده بودند، کارگران‌شان را بیمه کرده‌اند. معدود شهرهایی هستند که هنوز به نسبت بیمه‌شدگان عقب هستند. منتظر هستیم تا مرحله بعدی سامانه را تکمیل کنند و آن سهمیه‌ای که به دستور مرحوم نوربخش باقی مانده بود، بعد از اینکه بازرسی‌ها تکمیل شد، مجدداً به آنان ابلاغ شود. با ابلاغ مرحله بعدی، دیگر کارگر ساختمانی‌ای پشت خط نخواهیم داشت که این مساله تا حدود یک ماه آینده ابلاغ می‌شود.

کارفرمایان قصور می‌کنند

اکبر شوکت اظهار کرد: باتوجه به اینکه تخلفات شهرداری‌ها در عدم پرداختِ سهم 20 درصد کارفرما از محل پروانه ساخت تخلفاتی را شاهد هستیم، منابع سازمان از محل پروانه های ساختمانی به شدت کاهش پیدا کرده است. طرحی را آماده کرده‌ام برای اینکه جلوی این تخلفات گرفته شود و منابع مالی سازمان هم پایدار شود. مرکز پژوهش‌های مجلس در حال مطالعه بر سر این موضوع است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا حق بیمه کارگران هرازگاهی بدون اطلاع رسانی قبلی حذف می‌شود، اظهار کرد: عمدتاً این مشکل در تهران وجود دارد که به دلیل ناهماهنگی‌ها است. در برخی شهرستان‌ها نیز این مشکل وجود دارد. اولین اعتراض انجمن‌های صنفی به واگذاری بازرسی بیمه کارگران ساختمانی به کارگزاری‌ها است. وقتی وزارتخانه هزینه کرده؛ سازمان تامین اجتماعی آزمون و خطا کرده و متوجه شده است که سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی بهترین اهرم برای شناسایی است و در تمامی استان‌ها موفق بوده است، چه معنایی دارد که تامین اجتماعی در این بحران اجتماعی مبلغی را به کارگزاری‌های تامین اجتماعی پرداخت کند؟ کارگذاری‌هایی که به هیچ‌وجه تخصصی در امر واگذاری‌ها ندارند.

کارگزاری‌ها کار صنفی نکرده‌اند که درک کنند الان دوره رکود ساختمانی است

شوکت افزود: کارگزاری‌ها کار صنفی نکرده‌اند که درک کنند الان دوره رکود ساختمانی است. نمی‌توان انتظار داشت که کارگر ساختمانی در این وضعیت رکود 12 ماه سال سر کار باشد. نباید اجحافی در حق کارگران ساختمانی انجام شود. برخی کارگران این صنف روزانه سر کار می‌روند و روز مزد هستند. اینکه اصرار کنیم آدرس کار بدهند، درست نیست.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی  با تاکید بر اینکه در جلسه‌ای که هیئت مدیره تامین اجتماعی برگزار کرد، قرار شد به مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمان رسیدگی شود و بحث غرامت ایام بیماری و حذف کردن کارگزاری‌ها از روند بیمه کارگران ساختمانی نیز مصوب شود، تصریح کرد: تا هم پول این سازمان بابت پرداخت‌ها به کارگزاری‌ها به هدر نرود و هم به قانون تمکین کنیم. مصوبه کارگروه سامانه پالایش بیمه ساختمانی، مصوبه کارگروه رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی است که باید به آن عمل کرد.

او ادامه داد: پالایش الکترونیک بسیار مفید است و از ایجاد هزینه جانبی جلوگیری می‌شود؛ در اکثر استان‌ها به همان سامانه پالایش که نتیجه اطلاعات کشور و بازرسی میدانی آن‌ها است، اتکا کرده و بازرسی نمی‌کنیم.

شوکت در پایان تصویح کرد: حق عضویت انجمن صنفی کارگران ساختمانی صرفِ کارهای مختلف می‌شود ازجمله؛ احراز اشتغال، معرفی به بیمه و تامین اجتماعی، معرفی به فنی حرفه‌ای، قیمت‌گذاری‌هایی که در مشاغل مختلف ساختمانی در طول سال انجام می‌شود، لیست قیمت‌ها و قراردادهایی که برای کارگران تنظیم می‌شود. بدیهی‌ست صنف حق ندارد به افراد غیرعضو خود خدمت بدهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز