خبرگزاری کار ایران

کارگران در حمایت از قانون کار تجمع کردند؛

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/ صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۷۵۷

جمعی از کارگران به مناسبت روز تصویب قانون کار همزمان در دو مکان، مقابل خانه کارگر و سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران کارخانه‌ها و کارگاه‌های کشور از صبح امروز (سه‌شنبه ۲۹ آبان) به مناسبت سالروز تصویب قانون کار، در مقابل خانه کارگر حضور یافتند تا صدای خود برای دریافت مطالباتشان را به گوش مسئولان برسانند.

در این مراسم که از ساعات اولیه صبح در مقابل خانه کارگر واقع در خیابان ابوریحان آغاز شد، گروهی از کارگران زن و مرد پلاکاردهایی چون "کارگری افتخار است" و "هیچ قانونی نمی‌تواند جلوی حق‌خواهی کارگران را بگیرد" در دست دارند.

شعار کارگران در این تجمع "قانون کار ایران اجرا باید گردد"، "الله اکبر خامنه‌ای رهبر"، "کارگر ایرانی؛ اشتغال ایرانی"، "اشتغال؛ معیشت؛ حق مسلم ماست"، "قانون کار ایران؛ سرمایه کارگران" و "افزایش دستمزد حق مسلم ماست" است.

مجری مراسم در ابتدا شعری از یکی از کارگران ساختمانی به مناسبت فوت مرحوم نوربخش و تاج الدین قرائت کرد‌ سپس علی اصغر بیات (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) با بیان اینکه گرانی امان ما را بریده است، گفت: گوشت و لبنیات از سبد خانواده بازنشستگان حذف شد‌. شعار دادیم "تورم را مهار کتید" و این یک واقعیت است.

این فعال کارگری تصریح کرد: برنامه‌ای که در دستور کار کانون عالی بازنشستگان است، این است که کارگران با نمایندگان خود در تامین اجتماعی صحبت کنند.

وی افزود: عمده‌ترین کلید مسائل ما در دست آن‌ها است. این جلسه چند مزیت دارد: یک اینکه بازنشستگان از خدماتی که به آنها ارائه می‌دهند، باخبر می‌شوند و مسئولان هم از مشکلات بازنشستگان خبر می‌گیرند.

بیات با اشاره به اینکه موظف هستند همسان‌سازی حقوق را اجرایی کنند، اظهار کرد: ما کمیته همسان‌سازی را تشکیل داده و نمایندگان کانون عالی را معرفی کردیم.

وی تصریح کرد: می‌خواهیم به فرمول‌هایی برسیم که به مطالبات به‌حق بازنشستگان مورد رسیدگی قرار بگیرد. موضوع بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از سال ۵۴ تا ۸۴ و بدهی دولت به این سازمان که ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود. از آن موقع ۱۸۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار هستیم.

او در پایان گفت: انتظار است که مسئولان و دولت تدبیری بیاندیشند که بحرانی که در تامین اجتماعی است، به پایان رسیده و امنیت ما را تامین کنند. امید است که بتوانیم از شرمندگی شما بیرون بیاییم.

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور) در ادامه با اشاره به اینکه قانون کار را می‌خواستند به قبرستان بفرستند، گفت: ما کارگران در تمام سال باید خواستار اجرایی شدن قانون کار باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۶۹ قانون کار به تصویب رسید، گفت: یک چتر حمایتی به وسعت ایران به وجود آمد. چگونه قانون کار و چتر حمایتی شما را سر می‌برند؟

وی افزود: قراردادهای دائمی را موقت تلقی کردند. شرکت‌های خصوصی را ایجاد کردند تا دولت‌ها از وظیفه اساسی خود سر باز بزنند. از طریق قراردادهای موقت امنیت شغلی و مالی کارگر را از بین بردند و سفره کارگران خالی شد.

این فعال کارگری تصریح کرد: باید از تشکل خومان یعنی خانه کارگر استفاده کنیم. مگر نمی‌گوییم رنج و درد و مشکل داریم؟ باید همه دست  در دست هم ایران را آباد کنیم. باید متحد شویم تا بتوانیم برای خودمان کاری کنیم.

حبیبی با تاکید بر اینکه قانون کار باید اجرا شود، اظهار کرد: شرکت‌های پیمانکاری باید حذف شوند. قانون استاد شاگردی باید از بین بود. حاکمیت اراده در عقد قراردادهای کار باید به رسمیت شناخته شود یعنی کارگر اختیار داشته باشد قرارداد کاری را امضا کند یا نکند.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه قرارداد دائمی باید احیا شود، گفت: اخراج و تعدیل به معنی اعدام اجتماعی است و باید از روابط کار ملغی شود.

وی ادامه داد: پول تامین اجتماعی مصداق بارز حق‌الناس است و ریختن پول‌ها به خزانه کشور شرعا و قانونا حرام است.

حبیبی گفت: باتوجه به افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ تورم که سفره کارگر را خالی کرده، به استناد ماده ۴۱ قانون، مزد باید هرچه سریعتر افزایش یابد.

این فعال کارگری تصریح کرد: سخنی با تامین اجتماعی داریم. درصدی از درآمد ما ماهیانه کسر می‌شود تا در زمان بازنشستگی چتر حمایت ما باشد پس متعلق به ماست. خواستار رعایت حرمت و حقوق از  طرف دولت و کارفرما هستیم. از مدیران سازمان نیز توقع داریم و نسبت به تکریم بیمه‌شدگان حساس هستیم.

وی افزود: نگذارید بازنشستگان سرگردان ادارات شوند. هشدار می‌دهیم که اگر به خواسته‌های ما رسیدگی نشود، جلوی سازمان تامین اجتماعی اعتراض می‌کنیم. دولت باید بدهی خود به سازمان را بپردازد. این بدهی حق ماست. ادارات کار مسئول هستند که نسبت به برقراری ارتباط با نمایندگان واسطه شوند و مانع دخالت کارفرما در تشکل‌های کارگری شوند و با کارفرمای متخلف برخورد کنند.

حبیبی با بیان اینکه مراجع مختلف به بهانه اعتراضات صنفی حق دخالت برخورد و دستگیری کارگران ازجمله کارگران نیشکر هفت تپه را ندارند، گفت: اگر بنا است با متخلفی برخورد شود، این کارفرمای نیشکر هفت تپه است. ما کارگران امروز اعلام می‌کنیم طبق اصول ۲۶ و ۲۷ قانون، تشکیل تشکل قدرتمند و مستقل و راهپیمایی و اعتصاب حق ما است.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم کارگران در کنار نمایندگان خود به این اهداف دست یابند. داشتن معیشت درخور شان حق مسلم ما است.

علیرضا محجوب (نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیرکل خانه کارگر) سخنران دیگر این مراسم بود که در جمع کارگران و خانواده‌های آنها با تسلیت درگذشت مرحوم نوربخش و تاج‌الدین گفت: این دو عزیز همه توان و وقت‌شان را صرف کارگران کردند.

وی ادامه داد: قانون کار در این سال‌ها مورد دست‌اندازی قرار گرفته و مشکلات زیادی داشته است. حداقل حقوق امروز یعنی هیچ و باز گروهی می‌خواهند آن را حدف کنند و حذف این حق؛ آغاز استثمار و‌ بهرده‌کشی است.

این نماینده مجلس گفت: قانون کار برای کارگران است و من یاد می‌کنم از برادرانم؛ کمالی و سرحدی‌زاده؛ که نامه نوشتند به حضرت امام و قانون کار مصوب شد و ابن قانون یک یادگاری است.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: امروز کارگران در جاهای مختلف ماه‌هاست که حقوق نگرفته‌اند مانند شرکت هپکو و به همین دلیل هم اعتراض کردند. البته  کسانی تند حرف زدند و اگر این اتفاقات در دستگاه قضایی یا دولت می‌افتاد، کارکنان آنها چه رفتاری می‌کردند؟! امروز اگر کارگران اعتراض می‌کنند، حرف صنفی می‌زنند.

وی ادامه داد: ما از ابتدا با این شیوه خصوصی‌سازی مخالف بودیم و هنوز هم هستیم زیرا هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از این شیوه خصوصی‌سازی است.

محجوب با اشاره به مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه گفت: اعتراض صنفی نباید مورد برخورد قرار بگیرد و حق اعتراض صنفی در قانون اساسی آمده است.

عضو کمیسیون کارگری مجلس گفت: وقتی حق را کاملا و فقط به خصوصی‌سازی می‌دهند حق کارگر تبدیل به باد هوا می‌شود. متاسفانه امروز همه چیز از رسانه تا سایر امکانات در دست سرمایه‌داران افتاده است.

وی افزود: امروز ما برای بحث معیشت دورهم جمع شده‌ایم. ما تا سال گذشته حداقل دستمزد را طبق ماده ۴۱ محاسبه کردیم.

محجوب گفت: ما دو راه برای تعیین حداقل معیشت داریم. اواخر آذر ماه ۹۶ بدون اتفاقات و تنش‌های اقتصادی حدود ۳ میلیون تومان حداقل معیشت بود. مساله معیشت و خط فقر مطلق ۳ میلیون تومان است. در یک جلسه با جنجال زیاد دولت و مجلس این را در حرف و سخن حداقل پذیرفتند.

وی افزود: براساس این مساله بنا شد تصمیماتی بگیریم. آنچه ما مطالبه می‌کنیم روشن است. وقتی به عنوان دولت و مجلس پذیرفتیم که خط فقر مطلق روی ۳ میلیون است. اگر راجع به حداقل مزد نمی‌توانیم از رقم کمتر حرف بزنیم، اشکالی ندارد. لازم باشد بازهم اثبات می‌کنیم که رقم درست است. رسیدن به سطح حداقل معیشت و دور شدن از خط فقر مطلق مهم است. نظر ماست که مزد باید بالای ۳ میلیون تومان باشد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: فراکسیون امید طرحی را آورد که شورای عالی کار بتواند هر زمان در مورد مزد تصمیم بگیرد. آنها می‌گویند که تعیین مزد سالی یکبار است اما قانون تاکید کرده است همه‌ی سال باید این اقدام صورت گیرد.

وی افزود: به ندرت موضوعی در مورد کارگران مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین باید صدایمان را بلند کنیم. از ابزار خودمان باید به بهترین نحو بهره گیریم. ما جزئیات آن را می‌نویسیم و در اختیار شما در سایت خانه کارگر قرار می‌دهیم.

محجوب اضافه کرد: می‌خواهم امروز از شما دعوت کنم که شما حرکت کنیم تا مساله مزد حل و فصل شود. موضوع معیشت این است که آنچه می‌توانیم را دنبال و تعقیب کنیم و در مورد معیشت کوتاهی نکنیم.

وی با اشاره به تجمع دیگری که در مقابل سازمان برنامه و بودجه برگزار شده است، گفت: جمعی از برادران ما در سازمان برنامه و بودجه سخنرانی می‌کنند. قرار بود جمعیت یکجا باشد اما دوستان ما بررسی کردند و دیدند که مزاحمت ایجاد می‌شود و از این رو برنامه در دو محل برگزار می‌شود.

اکبر شوکت (فعال کارگری) نیز با اشاره به اینکه آقایان نوربخش و تاج‌الدین نام ماندگاری پیدا کردند، اظهار کرد: این چهره‌ها به فکر کارگران و مشکلاتشان بودند.

این فعال کارگری گفت: لطفا نسبت به اعتراضات صنفی جامعه کارگری با دید سیاسی نگاه نکنید. ما فریاد زدیم که نحوه واگذاری‌ها به بخش خصوصی اشتباه است. پروژه‌ها بزرگ را باید دولت مدیریت کند. هفت تپه‌ای‌ها می‌گویند باید کار را به خودمان در قالب تعاونی‌های کارگری واگذار کنیم.

وی با اشاره به اینگه کارگران نفت و غیره باید بتوانند در قالب تعاونی از کارخانه سهیم باشند، اظهار کرد: بیمه کارگران ساختمانی باید بهبود یابد. با تلاش‌های نمایندگان یک میلیون کارگر در سطح کشور بیمه شده‌اند. ما خواستار تصویب و اجرایی شدن قانون کار هستیم.

شوکت گفت: باید سفره کارگران بخش صنعت و معادن بازتر شود. بسیاری از این کارخانه‌ها و مشکلات‌شان فکر مدیریتی می‌خواهد. طرح تعاونی‌های کارگری جایگزین پیمانکاران بسیار مهم است و باید دولت به آن توجه کند.

شوکت در پایان تصریح کرد: آقای شریعتمداری امروز به سخنان نمایندگان کارگری گوش بدهند و این راهکارها را سرلوحه کار خود قرار دهند.

در ادامه این مراسم حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیکسوتان کارگری) با اشاره به اینکه امروز روی سخن ما با مدیریت برنامه و بودجه کشور، جناب دکتر نوبخت است که؛ سازمان نامین اجتماعی را دریابید؛ اظهار کرد: تامین اجتماعی موتور رشد و توسعه اقتصادی کشور است. این نهاد کشور انواع حمایت‌های اجتماعی را باید انجام دهد.

این فعال کارگری افزود: نوبخت پیام داد که آقای محجوب کجاست که مذاکره کنیم. آقای محجوب بارها گفتند که دریابید صدای کارگران را. امروز اما صدای ما را شنیده‌اند و ما با صدای رسا می‌گوییم اگر مطالبات تامین اجتماعی برآورده نشود، مشکل به وجود می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما میراث‌داران انقلاب هستیم و به همین دلیل کمتر در اجتماعات حضور می‌یابیم اما اگر لازم باشد مجبور به اعتراض خواهیم بود.

در ادامه این مراسم، قطعنامه گردهمایی کارگران به مناسبت سالروز تصویب قانون کار توسط حسن صادقی قرائت شد.

متن کامل قطعنامه پایانی به شرح زیر است:

امسال در حالی سالروز تصویب قانون کار را گرامی می‌داریم که این ایام مقارن شده با ایام هفته وحدت و میلاد نبی اکرم، حضرت مصطفی(ص) و میلاد حضرت امام جعفر صادق(ع)، جا دارد این روزها و این ایام را تبریک و از طرفی مصیبت جانکاه جانباختگان خادمین جامعه کارگری بر تمام کسانی که دل در گرو تعالی کارگران و بازنشستگان دارند را تسلیت گفته، از درگاه خداوند منان صبر و شکیبایی برای بازماندگان این دو عزیز سفر کرده سیدجلیل‌القدر جناب دکتر نوربخش، مدیرعامل فقید سازمان و برادر عزیزمان مرحوم عبدالرحمان تاج‌الدین، معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی ار از درگاه خداوند منان مسئلت نمایم.

از ارواح پاک و مطهر ائمه استمداد می‌طلبیم تا جامعه کارگری را در مسیر پیشرفت و تعالی کشور که مشی و منش مرحوم دکتر نوربخش و آقای تاج‌الدین بود، یاری نمایند.

برادران و خواهران حاضر در اجتماع بزرگ 29 آبان سال 97 بدانید که در طول تاریخ همیشه جنگ بین فقر و غنا (کارگر و سرمایه) در تقسیم ارزش ناشی از کار و تولید وجود داشته و از آنجا که قدرت سرمایه توانایی به خدمت گرفتن، قوانین و مقررات، قدرت اقتصادی و حتی دستگاه قضایی و انتظامی و دولت‌ها را دارد لذا نیروی کار برای استیفای حقوق خود راهی جز تهدید منافع سرمایه و مبارزه آن هم به اشکال مختلف ندارد. در این راستا تاریخ گواهی می‌دهد که کارگران برای به دست آوردن حقوق حداقلی خود ازجمله ساعت کار منصفانه، مزد متناسب با معیشت، داشتن حداقل حمایت‌های بیمه‌ای زندگی آبرومند چه هزینه‌هایی پرداخت کرده‌اند. دستاورد این مبارزات طی قرن‌ها منتج به تشکیل سازمان‌هایی در سطح بین‌المللی شد که اولا این حقوق را به رسمیت بشناسند و ثانیا دولت‌ها را مکلف به رعایت قوانینی کنند که حقوق کارگران را به رسمیت شناخته و آن را تضمین کنند. در حقیقت مجموعه این تعهدات بین‌المللی در کشورها شکل دهنده قانون کار آنهاست.

در ایران انقلاب سال 57 که با هدف ایجاد برابری و قسط اسلامی در همه عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی به پیروزی رسید، باعث شد که در سال 69 اولین قانون کار جمهوری اسلامی برای حمایت از نیروی کار، تدوین و تصویب شود اما در طول مراحل تصویب قانون تغییراتی در متن اولیه آن داده شد که همین تغییرات امروز فضای کار را برای کارگران ایران اسلامی ناامن کرده‌اند اما مخالفین این قانون همین شرایط را هم تحمل نمی‌کنند و مرتب بر طبل تغییر و اصلاح قانون کار می‌کوبند در حالی که با شرایط موجود این کارگران هستند که طلبکار این کارزار هستند نه بدهکار آن.

حضار محترم بیش از 97 درصد از بازار کار ایران را نیروی کار قراردادی شکل می‌دهد که متاسفانه طول عمر ا منیت شغلی  آنان را صرفا برای سه ماه تضمین می‌کند و این تهدیدی است که کارگران را مجبور می‌کند نه تنها به دنبال حقوق اولیه خود نروند بلکه برای تشکیل یک تشکل صنفی که باید از حقوق آنان دفاع کنند گامی برندارند و در سایه این ت هدیدات بالقوه امنیت جسمی و روحی کارگر و سایر حقوق آنها نیز به مخاطره افتاده از طرفی هر سال ما شاهدیم که حوادث ناشی از کار به شکل گسترده تعدادی از آنان را از کار افتاده و قربانی می‌کند که نتیجتا خانواده با مصیبت از دست دادن سرپرست خود روبرو می‌شود. برادران و خواهران با کمال تاسف شاهد آن هستیم که شاخه‌ای از بازار کار به نام دلالان و پیمانکاران نیروی انسانی نیروی کار را معامله می‌کنند و در پس این دلالی سودهای کلان که ناشی از حقوق کارگران است را به نفع خود مصادره می‌کنند لذا ما در این روز ملی مربوط به جامعه کارگری  گرد هم آ‌مده‌ایم تا با صدای رسا اعلام کنیم:

1. نبود امنیت شغلی به دلیل نرخ بالای بیکاری و ساختار اقتصادی ایران بر بازار کار مسلط شده و به شکل گسترده‌ای امنیت معیشت و امنیت تشکل‌های کارگری را تحت الشعاع خود قرار داده است ما از دولت به عنوان رکن اصلی حاکمیت مجدانه می‌خواهیم با استفاده از تبصره یک ماده 7 قانون کار و بهره بردن از فصل هفتم قانون این مشکل بزرگ کارگران را برطرف کنند.

2. مقدمه خصوصی‌سازی، ایجاد بستر مناسب اقتصادی برای ورود بخش خصوصی به آن است در حالی که هیچ یک از پارامترهای یک اقتصاد خصوصی محور در کشور در طول دهه‌های بعد از انقلاب فراهم نشده است. واگذاری دارایی‌های عمومی هدفی جز حراج اموال، بیکار شدن و سرگردانی کارگران را به دنبال نداشته است لذا ما مصرا از مجلس و دولت می‌خواهیم که روند واگذاری‌ها به شکل کنونی متوقف کنند.

3. اعتراض کارگرانی که در این شرایط سخت زندگی ماه‌ها است حقوق نگرفته‌اند یک امر کاملا طبیعی است لذا ما از مسئولین امنیتی و قضایی انتظار داریم با این اعتراض‌ها با سعه صدر برخورد کنند و به جای زندگی کردن و محکوم کردن کارگران مشکل آنان یعنی پرداخت حقوق معوقه را پیگیری کنند و به سراغ مسببین اصلی این حوادث بروند.

4. سقوط ارزش ریال مقدمه تورم شدید در اقتصاد است از آنجا که حقوق بگیران بیشترین آسیب را از این منظر خواهند خورد دولت و همه نهادهای ذیربط از جمله شورای عالی کار موضوع جبران خرید از دست رفته را در دستور کار خود قرار دهند لذا ما اعلام می‌کنیم هیچ بهانه‌ای را در این راستا نمی‌پذیریم و قبول نداریم و در صورت عدم توجه به حقوق کارگران یقینا شرکای اجتماعی باید منتظر عواقب این بی‌توجهی باشند.

5. تامین اجتماعی حاصل پس انداز دستمزد بخشی از کارگران در طول سالیان است لذا داشتن انتظار یک ازندگی آبرومند در دوران بازنشستگی یک حق طبیعی است متاسفانه به دلیل عدم توجه دولت که پرداخت بدهی‌های خود به سازمان امروزه مستمری بگیران در شرایط سختی به سر می‌برند لذا ما خواستار اجرای قانون همسان‌سازی و توجه جدی به مواد 111 و 96 قانون تامین اجتماعی منطبق بر واقعیات معشیتی روز از ناحیه دولت و سازمان می‌باشیم.

6. کارگران ساختمانی یکی از محروم‌ترین اقشار اجتماعی هستند که به دلیل ماهیت کار کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند داشتن بیمه یک مطالبه ابتدایی برای این کارگران است که متاسفانه بنا به دلایلی سازمان تامین اجتماعی از آن دریغ می‌کند به همین جهت ما خواستار پوشش صد در صدی بیمه این کارگران هستیم.

7. طرح تحول سلامت در اجرا عملا با شکست روبرو شده است و این واقعیتی است که همگان حتی متولیان آن به آن اعتراف دارند لذا برای جلوگیری از ایجاد هزینه‌های بیشتر اجتماعی و اقتصادی این طرح حتما باید مورد بازنگری قرار گیرد.

8. موضوع خروج کارگران روستایی از شمول ماده 41 قانون کار که امروز توسط افرادی از برون و تعدادی از دورن مجلس شورای اسلامی استارت خورده حرکتی خزنده در جهت ناکارآمد کردن قانون در این بخش از نیروی کار فاقد تشکل است که ما به عنوان تشکیلات مرکزی کارگران کشور هشدار می‌دهیم که هیچ گونه مصوبه‌ای را قبل از اینکه با حضور شرکای اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد برنتابیده و در مقابل آن با تمام قوا خواهیم ایستاد.

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

این مراسم با قرائت قرآن کریم در محوطه داخلی خانه کارگر آغاز شد.

تجمع در مقابل سازمان برنامه و بودجه

گروه دیگری از کارگران نیز با حضور در مقابل سازمان برنامه و بودجه به طرح مطالبات خود از مسئولان پرداختند. این تعداد از کارگران درحالی‌که پلاکاردهایی در صیانت از منابع تامین اجتماعی و احیای شورای عالی تامین اجتماعی و سالروز تصویب قانون کار حمل می‌کنند، در خیابان منتهی به میدان بهارستان تجمع کرده‌اند.

"قانون همسان‌سازی اجرا باید گردد"، "قانون کار ایران؛ خون بهای شهیدان"، "اشتغال پایدار حق مسلم ماست"، "قانون کار ایران؛ سرمایه کارگران"، "امنیت معیشت حق مسلم ماست"، "افزایش دستمزد حق مسلم ماست"، و "تامین اجتماعی اموال کارگر است" ازجمله شعارهایی است که این گروه از کارگران سرمی‌دهند.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در دومین تجمع اعتراضی کارگران مقابل سازمان برنامه و بودجه کشور گفت‌: امروز در حالی در مقابل سازمان برنامه و بودجه کشور گرد آمده‌ایم که در غم از دست دادن دو یار دیرین جامعه کارگری زنده‌یادان نوربخش و تاج‌الدین هستیم. زنده‌یاد نوربخش سالیان متوالی در کسوت خدمت به جامعه کارگری و بازنشستگان بودند و چه مصائبی را در پیگیری مطالبات ما از این سازمان متحمل نشدند. متاسفانه تلاش آنها به نتیجه نرسید. امیدواریم مرگ شهادت‌گونه آنها مسئولان را به فکر تحقق مطالبات جامعه کارگری در بودجه امسال بیندازد.

وی در خصوص قانون کار که امروز سالروز تصویب آن است، گفت: قانون کار حداقل حمایت‌ها را از کارگران انجام داده است. این قانون آمد تا نگاه اسلامی و انسانی را در حوزه کار مستولی کند و جلوی تبعیض و بهره‌کشی را بگیرد. آمد تا بگوید اساس ثرورت هر کشور نیروی انسانی آن است و نباید نگاهی کالاگونه به انسان‌ها داشت.

وی در ادامه گفت: امروز که در دهه چهارم انقلاب هستیم، شاهدیم که به خاطر نوع نگاه مجلسی‌ها به قانون کار مشکلات بسیاری در اجرای مواد آن وجود دارد. قانون کار، قانون حداقل‌ها برای کارگران است. این قانون نیامده که جلوی سرمایه‌گذاری را بگیرد یا سرمایه‌گذاران را فراری دهد. آنها که کارگران را مانع توسعه اقتصادی می‌دانند پیش خودشان چه فکری می‌کنند؟ اصلاً کارگران چه نقشی می‌توانند در فرار سرمایه‌ها ایفا کنند؟ کجای قانون کار گفته که سرمایه‌گذار خارجی به ایران نیاید و یا سرمایه‌گذار ایرانی پول‌هایش را به کشورهای حاشیه خلیج فارس انتقال دهد؟ اینگونه تفکرهای غلط ناشی از اندیشه‌ها و بدفهمی‌های مسئولان است. متاسفانه نگاه آنها بازدارندگی است.

وی تصریح کرد:‌ ما معتقدیم که رشد اقتصادی باید تبدیل به توسعه شود. توسعه امنیت شغلی و اقتصادی ایجاد می‌کند. چرا فکر می‌کنند که با فروش نفت می‌توانند رشد اقتصادی را محقق سازند. توسعه متوازن کلیه اجزای کشور را به حرکت وامی‌دارد. مسئولان راه را گم کردند و کارگران را در این میان مقصر می‌دانند.

صادقی خطاب به محمدباقر نوبخت (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور) گفت:‌ آقای نوبخت اساس توسعه هر کشور به نظام تامین اجتماعی آن است. چرا با بی‌مهری به تامین اجتماعی نگاه می‌کنید؟ چرا جلوی توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور قد علم کرده‌اید؟ اساس توسعه کشور را از حیز انتفاع ساقط نکنید. ندید ارکان تامین اجتماعی و مطالبات آنها ظلم به کشور است. اگر پیشرفت و توسعه متوازن می‌خواهیم تامین اجتماعی را باید محور قرار دهیم. آقای نوبخت شما کشور را از مسیر توسعه خارج کرده‌اید. البته ما امروز را بهانه‌ای قرار داده‌ایم تا با شما درد و دل کنیم. چرا تمام صندوق‌های بازنشستگی کشور از کمک‌های دولت برخوردار هستند اما سازمان تامین اجتماعی که متعلق به مستضعف‌ترین قشر این کشور یعنی کارگران است برخوردار از این حمایت‌ها نیست. مگر ما متفاوت از سایر گروه های کشور هستیم؟ در ردیف بودجه امسال 50 هزار میلیارد تومان برای پرداخت به تامین اجتماعی قرار داده شده است. چرا آن را اجرا نمی‌کنید؟ چرا به تعهدات خودتان نسبت به کارگران عمل نکردید؟ به لحاظ نگاه سرمایه‌سالاری که در مدیریت کشور حاکم شده است شما این سازمان را زمین‌گیر کردید. بعد از جنگ هر دولتی که آمد تامین اجتماعی را درمقابل خود مجسم کرد و البته آن را دستاویزی برای مشکلات خودش دید. شما باید نگاه خودتان را در این حوزه تغییر دهید و رویکردی عطوفت‌آمیز نسبت به کارگران را جایگزین نگاه کنونی سازید.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: نمی‌شود که تمام صندوق‌های لشگری و کشوری از مواهب و ثروت‌های کشور بهره‌مند شوند اما تامین اجتماعی که متعلق به ضعیف‌ترین گروه‌ها است، برخوردار نشود. این کجا با نگاه نظام اسلامی که مبتنی بر عدالت است تطابق دارد؟

وی مجدداً با خطاب قرار دادن رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: آقای نوبخت ما از شما که فردی با تجربه سال‌های بسیار در عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور بوده و هستید وبه قانون هم به خوبی تسلط دارید، تعجب می‌کنیم که چرا قانون‌گریزی می‌کنید؟ شما مدیری قوی و توانمند هستید. چرا با نگاه مهر و عطوفت به کارگران نمی‌نگرید؟ ما از شما گله داریم که چرا سهم تامین اجتماعی را در بودجه نمی‌بینید؟ اگر تامین اجتماعی زمین بخورد نظام سیاسی کشور نیز زمین خواهد خورد. آقای نوبخت و البته نمایندگان مجلس ما کمتر از شما دلمان برای نظام نمی‌تپد. اگر بحران فعلی در حوزه تامین اجتماعی استمرار یابد روزی آن را زمین خواهد زد و پیامد آن، زمین خوردن کشور است. نظام سیاسی- اقتصادی و توسعه و رشد کشور را همراه با حمایت از تامین اجتماعی ببینید.

وی تاکید کرد: فی‌البداهه باید مطالبات سازمان تامین اجتماعی را بدهید. تاکید می‌کنم که ما صدقه‌بگیر نیستیم. ما مطالبات معوقه بعد از انقلاب تامین اجتماعی علی‌الخصوص مطالبات ایجاد شده در چهار دولت اخیر را می‌خواهیم. براساس نص‌صریح قانون بودجه امسال و مصوبات مجلس در این حوزه آن مطالبات را پرداخت کنیم. از دکتر نوبخت تقاضا می‌کنیم نشستی را با نمایندگان جامعه کارگری برای تسهیل بدهی‌های دولت به جامعه کارگری طبق بودجه و مصوبات مجلس برگزار کند.

صادقی در بخش دیگری از صحبت هایش خطاب به نمایندگان مجلس درخصوص خروج کارگران کشاورزی از شمول قانون کار که این روزها در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: از قانون کار چه مانده که شما می‌خواهید عده‌ای را از آن خارج کنید؟ چرا قصد کنار گذاشتن کارگران کشاورزی از قانون کار را دارید؟ این اقدامات موجب می‌شود که هیچ قاعده‌ای بر جا نماند. به بهانه دفاع از محرومان و کلاه‌نمدی‌ها می‌آیند یک چنین طرحی را در دستور کار می‌گذارند. اگر واقعا معتقد به اصلاح قانون کار هستید فصل شش  آن را دریابید. آنجا قلب تپنده قانون کار است. اینکه امروز کارگران قراردادی را حذف کنید، فردا به دنبال حذف کارگران کشاورزی باشید، کار درستی نیست.

وی در پایان با تقدیر از علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) گفت: آقای خدایی شب گذشته تمام قد در دفاع از کارگران در تلویزیون ظاهر شد و بسیار هم خوش درخشید. خوشحالیم از داشتن چنین فرد آگاه، دقیق و دارای قدرت تحلیل که به حمایت از منافع کارگران می‌پردازند.

علی خدایی (عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور) نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: من معتقدم بعد از مدت‌ها همانطور که ما در همه عرصه‌ها به رشد رسیدیم، جامعه کارگری هم به این بلوغ رسید و جمع شدن ما در اینجا (جلوی سازمان برنامه و بودجه کشور) نشان دهنده بلوغ جامعه کارگران است که می‌دانند کجا باید جمع شوند.

وی تاکید کرد: آنجا که سیاست‌گذاری‌های بودجه‌ریزی صورت می‌گیرد و لایحه‌هایی علیه کارگران نوشته می‌شود، همین جاست. آنجا که سال‌ها به محل رفت و آمد نئولیبرالیست‌هایی که چه لباس سوسیالیست یا لباس حق مردم را به تن کرده‌اند، همین جاست.

عضو کارگری شورای عالی کار خاطرنشان کرد: بحث تفکیک سازمان تامین اجتماعی، استارتش از همین جا کلید خورد. عدم پرداخت بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی علتش همین ساختمان است. ما امروز اینجا جمع شده‌ایم چراکه می‌دانیم مشکلات‌مان از کجا نشات گرفته است. آنجا که برای کل کشور تصمیم‌گیری می‌کند، همین‌جاست و من خوشحالم که اینجا جمع شدیم. این یعنی می‌دانیم مشکلات‌مان از کجاست.

عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور با اشاره به سبد حمایتی دولت برای اقشار نیازمند جامعه افزود: اخیرا شنیدیم برای اینکه سبد حمایتی دولت برای کارگران و بازنشستگان در نظر گرفته شود آقای رئیس‌جمهور زیر آن لایحه را پاراف کرد که چرا کارگران و بازنشستگان دیده نشده‌اند.

خدایی تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های غلط اقتصادی چه در حوزه وزارت اقتصاد و چه در این ساختمان باعث شده که امروز تورم افسار گسیخته‌ای به جامعه ما تحمیل شود. چهار سال شبانه‌روز تلاش کردیم و تنها 13 درصد از عقب افتادگی‌های مزدی کارگران را توانستیم، جبران کنیم. با یک سیاست‌گذاری غلط و با یک مجوزی که آقایان صادر کردند 29 درصد از هزینه زندگی افزایش پیدا کرد و در بودجه‌هایشان چیزی را برای این خسارتی که خود وارد کرده‌اند، درنظر نمی‌گیرند.

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به جلسه دیروز این شورا تاکید کرد: ما دیروز مجددا در جلسه شورای عالی کار مفصل بحث کردیم اما دولت حاضر نیست هیچ سهمی را از این فلاکتی که بر ما تحمیل کرده، برعهده بگیرد. آن محلی که باید این سهم را درنظر بگیرد همین ساختمان است.

خدایی ادامه داد: امسال جامعه کارگری غفلت نخواهد کرد اگر مجددا در بودجه سال 98 در لایحه بودجه مورد غیرشرعی و ضدقانون اساسی وجود داشته باشد و تکرار شود، ما هیچ جایی را جز این ساختمان و این در نمی‌شناسیم. اگر بحث بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی را؛ چه عزیزان ما در مجلس تصویب کردند و چه 50 هزار میلیارد تومان که باید از بدهی‌های تامین اجتماعی پرداخت شود، صورت نپذیرد، جایی جز این ساختمان را نمی‌شناسیم. این چه رویه‌ای است که باید از آقایان طلبکار باشیم اما مجبوریم برای امورات روزمره خود وام بگیریم.

خدائی در پایان تاکید کرد: ما به عنوان نماینده معتقدیم کارگران شهروند درجه دو نیستند و ما نیز به اندازه تک تک مردم این کشور از بودجه عمومی و درآمدهای ملی سهم داریم. چرا نباید در تخصیصاتی که صورت می‌گیرد قسمتی برای کارگران درنظر گرفته شود؟ به اعتقاد من؛ سیاست‌های این ساختمان در طی همه دولت‌ها یکسان بوده است. ما رصد می‌کنیم و از حق خود نخواهیم گذشت و سهم خود را به عنوان شهروندان این جامعه از منابع عمومی و منابع ملی مطالبه کرده و می‌کنیم.

سهیلا جلودارزاده (نماینده حوزه انتخابیه تهران، اسلامشهر، شمیرانات، پردیس و ری و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) نیز در این گردهمایی گفت: من نه مهندس و نه دکتر بلکه خود را کارگر جلودارزاده می‌نامم. کارگران مظلوم‌ترین و وفادارترین قشر به این انقلاب و نظام بوده‌اند.

وی افزود: 12 میلیون نفر در شرایط کنونی و در جامعه ما در حال کار و کشیدن رنج و مشقت هستند و جامعه 80 میلیونی از قبل این کار و تلاش می‌خورند. اگر کارگران نتوانند درست زندگی کنند جامعه نیز از هم خواهد پاشید.

وی با اشاره به تجمعات اعتراضی کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و بازداشت تعدادی از آنها گفت: آنهایی که کار، خانه و کاشانه‌شان را دیگران خصوصی‌سازی کرده‌اند و حق و حقوق‌شان را نداده‌اند. آیا کارگری که قصد حفظ کار و سرمایه کشورش را دارد و می‌خواهد حقوق عقب‌مانده‌اش را پس بگیرد، باید به زندان فرستاد؟ به نظر من باید به چنین فردی به خاطر تلاش‌ها و اقدامات ارزنده‌اش جایزه هم داد. آقای نوبخت شما باید جلوی حیف و میل بودجه را گرفته و آن را صرف اقشار زحمتکش جامعه یعنی کارگران، معلمان و کشاورزان کنید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اشاره کرد: در جنگ؛ همین کارگران بودند که به جبهه رفتند. آنها در خوزستان تلاش‌های بسیار زیادی کرده‌اند. کارگران؛ استان‌های مرزی کشورمان را از قبیل ایلام، کرمانشاه و خوزستان را حفظ کردند. آنها شبانه‌روز در کارخانه‌ها به تولید دارو، اسلحه و سایر نیازهای کشور پرداختند. فرزندانشان نیز در جبهه‌ها مشغول جنگ و حراست از مرزهای کشور بودند و مجروح و شهید می‌شدند. آیا اکنون سهم خوزستان و کارگرانش که ناچارند تحمل‌ آب و هوای آلوده را بکنند و حقوقشان را هم دریافت نمی‌کنند، برخوردهای از این دست است؟

جلودارزاده گفت: ما خواستار این هستیم که قانون کار به درستی و به‌طور کامل اجرا شود. نمایندگان و برخی مسئولان می‌آیند و می‌گردند تا ببینند هرکجا که این قانون به نفع‌شان نیست، آن بخش‌ها را حذف کنند. چرا برای مثال در این روزها به دنبال کنار گذاشتن کارگران کشاورزی از قانون کار هستیم؟

وی تصریح کرد: رسول اکرم (ص) فردی بودند که مقام کارگر را بسیار تکریم می‌داشتند و حتی دست کارگران را می‌بوسیدند. شما وقتی که حق کارگر را نمی‌دهید در واقع حق خداوند متعال را نمی‌دهید چراکه هم پیامبر خدا و هم خداوند کارگران را تکریم کردند.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، شمیرانات، پردیس و ری گفت: این روزها ما دچار تحریم‌های همه‌جانبه هستیم. در این شرایط ما باید قدر نیروهای کار و سرمایه‌های ارزشمند خود را بدانیم. کسانی که در طی این چهل سال به شکل‌های مختلف به نظام کمک کردند. باید قدر مردم به خصوص کارگران و کشاورزان را بدانیم. آنها ولی‌نعمتان این نظام و کشور هستند.

وی افزود: اگر قرار به مبارزه با استکبار باشد ما هم با نمونه داخلی آن و هم با بدیل خارجی آن مبارزه می‌کنیم. به روح امام حسین(ع) و سایر شهدای‌مان که از آرمان‌های آنها کوتاه نخواهیم آمد. از حق ملت دست نمی‌کشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم تاج‌الدین معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی گفت: مرحوم تاج‌الدین 40 سال در جبهه و جاهای دیگر در کنار ما و در کنار حمایت از کارگران بودند. ما اجازه نمی‌دهیم که تلاش‌های مرحوم تاج‌الدین و شهدای ما از بین برود.

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

محجوب: هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از شیوه خصوصی‌سازی است/حبیبی: به بهانه اعتراضات صنفی حق برخورد و دستگیری کارگران را ندارند/
صادقی: آقای نوبخت شما سازمان برنامه‌وبودجه را زمین‌گیر کردید+فیلم و عکس

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز