خبرگزاری کار ایران

اکبر شوکت:

انفعال در تصویبِ آیین‌نامه ماده ۱۸ قانونِ بهبودِ مستمرِ محیط کسب و کار به کارگران ساختمانی لطمه می‌زند/به اقدام سریع وزیر کار نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۹۶۶

رئیس کانون سراسری کارگران ساختمانی تاکید دارد که انفعال معاونت روابط کار در رابطه با آیین نامه ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، به امنیت شغلی کارگران ساختمانی و سلامت آنها به شدت لطمه می‌زند.

«اکبر شوکت» در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از عدم تصویب و اجرای آیین نامه ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و تاثیر آن بر امنیت شغلی کارگران ساختمانی و کاهش حوادث کار، گفت: مهم‌ترین مطالبه کارگران ساختمانی و انجمن‌های صنفی در مقطع فعلی تنها حمایت‌های بیمه‌ای نیست و ارائه آموزش‌های ایمنی به آنها و تضمین امنیت شغلی‌شان به همان میزان مهم و حیاتی است.

وی افزود: از این رو با هم فکری تشکل‌های صنفی کارگران ساختمانی آیین نامه ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را نوشتیم و آن را که پیش از این به معاون روابط کار جهت تصویب در هیات دولت ارائه کرده بودیم، اخیرا به دست وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی رساندیم تا بر حساس بودن کار و تصویب هرچه سریعتر آن در هیات دولت تاکید کرده باشیم.

رئیس کانون سراسری کارگران ساختمانی با بیان اینکه تصویب و اجرای این آیین نامه مطالبه بیش از ۴۰۰ انجمنِ صنفی و بیش از ۱ میلیون کارگر ساختمانی عضو این انجمن‌هاست، گفت: این آیین‌نامه جامع‌الشمول است؛ چراکه در بحث‌های به کارگیری نیروی کار و شناسایی کارگران ساختمانی تحول ایجاد می‌کند. البته این کار در قالب راه‌اندازی «پورتالِ کارگرانِ ساختمانی» انجام می‌شود. پس تمام این کارها به صورت سیتماتیک برنامه‌‌ریزی شده‌اند و در نتیجه هزینه‌های کارهای اجرایی را به شدت کاهش می‌دهند.

دبیر خانه کارگر قم با بیان اینکه بدین وسیله دیگر کارفرمای ساختمانی که نیاز به کارگر دارد این کار را به صورت اینترنتی انجام می‌دهد، گفت: کارگران ساختمانی نیاز به کار دارند و چه کاری بهتر از اینکه بتوانیم فرصت‌های یافتن کار را با نظارت‌های شبانه روزی به صورت برابر میان آنها تقسیم کنیم.

شوکت با بیان اینکه اجرای این آیین نامه هم راستا با دغدغه‌های گنجانده شده در «مقرارت ملی ساختمان» است، گفت: وزارت راه شهرسازی در مقررات ملی ساختمان، به دنبال این است که عاملانِ صنعت ساختمان آموزش‌های لازم را ببینند. حالا این کار می‌خواهد انجام شود و لذا با این همه محاسنی که دارد، تعلل در تصویب و اجرای آن کار غیرعاقلانه‌ای است.

وی افزود: از این رو امیدواریم که آقای شریعتمداری با در نظر گرفتن اهمیت این آیین‌نامه هرچه سریعتر هیات دولت را برای تصویب آن قانع کند در غیر این صورت معیشت و جان کارگران ساختمانی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

رئیس کانون سراسری کارگران ساختمانی با بیان اینکه یکی دیگر از مزایای تصویب این آیین نامه و قانون شدن آن تقویت تشکل‌های کارگری است، گفت: تشکل‌های صنفی کارگران ساختمانی باید در بعد نرم افزاری تقویت شوند؛ چراکه بیش از ۱ میلیون کارگر ساختمانی عضو آنها هستند. از سویی هیچ کشوری به اندازه ایران در این مقیاس بزرگ کارگر ساختمانی ندارد و لذا باید در ارائه خدمات به آنان تحول ایجاد کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز