خبرگزاری کار ایران

نماینده شورای اسلامی شهرستان گناوه مطرح کرد:

سوختِ گران، حمل‌ونقل‌ِ دریایی را بدون صرفه کرده/در شرایط برزخی گیر افتاده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۲۰۳

نماینده شورای اسلامی شهرستان گناوه در شورای اسلامی استان بوشهر گفت: ۸۰، ۹۰ درصد اقتصاد گناوه به دریا وابسته است. بازار این شهر از لحاظ وسعت با دیگر شهرهای استان بوشهر قابل قیاس نیست. اما با توجه به افزایش نرخ ارز و گرانی اجناس و کالاها، خیلی از مغازه‌ها به زودی جمع خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افزایش نرخ ارز تاثیرات چندبعدی و وسیع روی اقتصاد ایران داشته است. جدا از ساکنان مناطق مرکزی ایران، مرزنشینان ازجمله ساحل‌نشینان جنوب با توجه به افزایش هزینه‌های مختلف مرتبط با اشتغال اصلی و عمده‌شان که حمل‌و‌نقل دریایی با لنج است، به شدت زمین‌گیر شده‌اند. نبود حمایت‌های لازم در زمینه تامین سوخت مشکلات بسیاری را برای لنج‌داران در شهرهای استان بوشهر ایجاد کرده و متعاقبا، موجب راکد شدن بازارهای آنجا به‌خاطر فقدان کالا شده است. همزمان، کاهش قدرت خرید مردم به‌خاطر گرانی‌‌ها نیز معضلات را مضاف کرده است.

محمد شهمرادی (نماینده شورای اسلامی شهرستان گناوه در شورای اسلامی استان بوشهر) پیرامون تاثیرات زمین‌گیرشدن لنج‌ها روی اقتصاد شهرهای استان بوشهر گفت: بنادر شهرهای استان بوشهر اقتصادشان عمدتا وابسته به حمل و نقل دریایی و لنج‌داری است. با توجه به افزایش قیمت سوخت اکنون برای جوانان مشاغل مرتبط با لنج و حمل‌و‌نقل دریایی دیگر به‌صرفه‌ نیست چراکه میلیون‌ها تومان باید هزینه سوخت بدهند.

وی افزود: افزایش قیمت ارز موجب شده که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد؛ هیچکس هم هیچگونه خریدی انجام نمی‌دهد. متاسفانه در شرایط برزخی گیر افتاده‌ایم.

شهمرادی با بیان اینکه ۸۰، ۹۰ درصد اقتصاد گناوه به دریا وابسته است، گفت: بازار گناوه از لحاظ وسعت با دیگر شهرهای استان بوشهر قابل قیاس نیست. خیلی از مغازه‌ها به دلیل این قیمت‌های بالا و فقدان خریدار به زودی جمع خواهند شد. آنها که با سرمایه خود کار می‌کنند از بین خواهند رفت و آنها که مغازه‌شان به صورت اجاره‌ای‌ست، بسیار تحت فشار هستند و ناگزیر از فروش تمام اجناس‌شان برای تامین اجاره هستند.

وی عنوان داشت: مشکلات یادشده، تاثیرات روانی بسیار مخربی روی مردم گذاشته و قدرت زیست مردم کاهش یافته است. طبیعتا برای جنسی که به ۳، ۴ برابر قیمت سابق عرضه می‌شود، خریداری پیدا نمی‌شود.

نماینده شورای اسلامی شهرستان گناوه در شورای اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: مصرف‌کننده خرد دیگر همان توان خرید سابق را هم ندارد. شوربختانه بازار به سمتی دارد می‌رود که تنها عده‌ای خاص و بسیار اندک در آن می‌توانند کار و تجارت کرده، و کالا خریداری کنند.

وی در رابطه با مهاجرت مردم گناوه و برخی دیگر از شهرهای استان بوشهر به نقاط مرکزی کشور و کلانشهرها برای  یافتن راه‌های جدی کسب درآمد، گفت: در شرایط نابسامان کنونی، مهاجرت به شهرهای دیگر ایران نیز، راه‌حلی موثر نخواهد بود چراکه آنجا نیز وضعیت بهتری در انتظار آنها نیست.

نماینده شورای اسلامی شهرستان گناوه در شورای اسلامی استان در پایان، گفت: استان بوشهر از جوانان تحصیلکرده و پتانسیل‌های بالایی برخوردار است. با این حال و به‌رغم وجود منابع نفتی و گازی فراوان و پروژه‌های بزرگ در حال اجرا در این استان، جذب از نیروهای بومی صورت نگرفته است. با توجه به یک چنین نقیصه‌ای بود که یک جوان شهرستانی با برخورداری از سرمایه اندک، تنها راهی که برای درآمدزایی پیش رویش بود، روی آوردن به تجارت از طریق سفرهای دریایی بوده است که آن هم با توجه به گرانی‌های کنونی دیگر به‌ صرفه نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز