خبرگزاری کار ایران

کارگران اسوه ایران برای خرج زندگی چغندر می‌چینند

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۱۴۸

کارگران کارخانه اسوه ایران که به دلیل متوقف بودن روند تولید این واحد صنعتی از ابتدای سال جاری تاکنون معطل و سرگردانند، برای تامین معاش خانواده‌هایشان چغندرچینی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منابع کارگری در استان قزوین گفتند: پرداخت دستمزد ده کارگر باقیمانده این واحد صنعتی دچار تاخیرهای طولانی مدت شده و برای همین از مدتی قبل این کارگران برای کشاورزان محلی به صورت روزمزد  گوجه و چغندرچینی می‌کنند.

انجام کارهای ساختمانی، پیک موتوری، رانندگی در موسسات کرایه خودرو و کار در منازل آپارتمانی از دیگر راه‌های امرار معاشی است که این روز‌ها کارگران اسوه ایران برای گذراندن مخارج زندگی خود مشغول انجام آن هستند.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود که آن‌ها از اینکه بخواهند هر روز در محل کارشان حاضر شده و منتظر پرداخت شدن بخشی از معوقات مزدی خود بمانند، خسته شده‌اند و ترجیح می‌دهند در خارج از ساعات کاری راه دیگری برای تامین معاش خود پیدا کنند.

در این رابطه یکی از کارگران اسوه ایران گفت: می‌دانیم که چیدن چغندر، گوجه و خیار هیچ آینده شغلی ندارد. همه به عنوان کارگر متخصص اسوه ایران در سازمان تامین اجتماعی دارای پرونده بیمه هستیم اما وقتی که نه مزدی داده می‌شود و نه حق بیمه داریم، ناچاریم به نحوی مخارج‌مان را تامین کنیم.

وی افزود: مسئولان استانی نتوانسته‌اند مشکل این واحد تولیدی را در یکسال گذشته مرتفع کنند. بی‌توجهی کارفرما به مشکلاتی که برای کارگران کارخانه بوجود آمده نیز هر روز لطمات بیشتری به کارگران وارد می‌کند.

به گفته وی، ادامه بلاتکلیفی در وضعیت کارگران این کارخانه و اینکه ۱۸ ماه حقوق نگرفته‌اند، باعث شده زندگی خانوادگی برخی از کارگران متلاشی شود و آنان از زن و فرزندان خود دور شوند.

او گفت: وضعیت کارگران اسوه ایران هر روز بد‌تر می‌شود. باوجود اینکه گهگاه اخبار اخراج و پرداخت نشدن حقوق کارگران این کارخانه در بسیاری از رسانه‌ها منتشر می‌شود اما هنوز مسئولان وضعیت کارخانه را به جهت بی‌اطلاعی پیگیری نمی‌کنند.

طبق اظهارت وی، وضعیت کارخانه و کارگران اسوه ایران برای مسئولان استان قزوین عادی شده است. اول فروردین ماه و زمانی که حدود ۱۵ کارگر قراردادی این کارخانه یکجا اخراج و بیکار شدند، مسئولان هیچ واکنشی نشان ندادند با این حال وضعیت بلاتکلیفی ۱۰ کارگر رسمی این کارخانه به قوت خود باقی‌ست.

این کارگر کارخانه اسوه ایران با بیان اینکه برای پیگیری مطالباتمان به کارفرما دسترسی نداریم و همه راه‌های ارتباطی با وی مسدود شده است، در ادامه اظهار کرد: اخیرا بخش زیادی از دستگا‌ه‌ها و تجهیزات تولیدی کارخانه به  بهانه فروش از کارخانه خارج شده و دست کارگران برای رسیدن به مطالباتشان به جایی بند نیست.

به گفتهٔ این کارگر، مسئلهٔ اصلی این است که مسولان؛ تکلیف کارگرانی که سابقه کار بعضی از آنها ۲۵سال است را مشخص نمی‌کنند. 

وی اظهار داشت: ما کارگران عمر خود را پای این کار گذاشته‌ایم و نباید با ما اینگونه برخورد شود. هم‌اکنون از سن بازنشستگی‌مان گذشته و اگر پیگیر مطالباتمان از نهادهای دولتی باشیم، بعضا با برخورد قهری مواجه می‌شویم و این برای کارگرانی که خرج سنگین زندگی به گردن آنهاست، گران تمام می‌شود.

 کارخانه «اسوه ایران» واقع در شهرک صنعتی قزوین سازنده لوح‌ دیگ‌های بخار وشوفاژ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز