خبرگزاری کار ایران

شماره ۱۷۵ آتیه‌نو منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۳۱۲

شماره جدید هفته نامه آتیه‌نو روز گذشته منتشر شد. در این شماره در مطلبی تحت عنوان «اعتماد به راه رفاه» به انتخاب محمد شریعتمداری به‌عنوان وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخته شده است.

به گزارش ایلنا، برگزیده شدن محمد شریعتمداری به عنوان وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۱۹۶ رای موافق، و با تاکید بر گفتمان عدالت، رفاه و تامین اجتماعی، داستان جلد این شماره را به خود اختصاص داده است: «اعتماد به راه رفاه».

شریعتمداری درجلسه رای اعتماد با بیان اینکه تامین‌اجتماعی تنها سازمان درآمد-هزینه‌ای کشور در میان سازمان‌های بیمه‌گر کشور است، اعلام کرد: «اگر نمایندگان این قدرت و اهتمام را داشته باشند که یک بار برای همیشه تکلیف مطالبات تامین‌اجتماعی را روشن کنند و در لایحه بودجه تمام بدهی‌های دولت را از محل‌های مشخص به این سازمان پرداخت کنند، بخش زیادی از مشکلات تامین‌اجتماعی حل خواهد شد.»  

«تاخیر در اصلاحات صندوق‌ها، پرهزینه ‌است»، دیگر عنوان مهم این شماره است در ارتباط با ضرورت پیگیری اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی توسط مجلس. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «...چرا به اصلاح نظام بازنشستگی نیاز داریم؟ ضرورت اصلاح نظام بازنشستگی، از بحران صندوق‌ها می‌آید. به این معنی که به گفته احمد میدری، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی سه برابر ۱۰سال گذشته به بودجه عمومی کشور وابسته هستند. حدود ۱۰سال قبل، تنها سه‌درصد بودجه عمومی کشور به‌عنوان کمکِ زیان، به صندوق‌های بازنشستگی تعلق می‌گرفت، اما در سال ۹۶، این رقم به ۱۰درصد افزایش یافته است. این امر می‌تواند به این علت باشد که امروز مطابق آمارها، کمتر از ۳۰درصد جمعیت سن کار در ایران، شاغل هستند و بیش از ۶۵درصد بازنشستگان، زیر ۶۰سال دارند. این آمارها یعنی پرداخت کمتر حق‌بیمه که به مراتب کمتر از کسانی هستند که مستمری دریافت می‌کنند...».

سایر عناوین اصلی این شماره عبارتند از:

راه حل‌های بین‌النسلی می‌خواهیم (گزارشی از میزگرد تلویزیونی بررسی چالش‌های بازنشستگی با حضور دکتر علی حیدری نایب رییس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی)

آسمان ابری صندوق‌های بازنشستگی (یادداشتی از مینا اینانلو؛ پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی)

چالش‌های حکمروایی در حوزه رفاه‌ و‌ بازنشستگی (بررسی دلایل اقتصادی و سیاسی اصلاحات در صندوق‌های بازنشستگی)

برای اصلاح صندوق‌ها باید هزینه داد (یادداشتی از صابر شیبانی؛ پژوهشگر حوزه بیمه‌های اجتماعی و عضو هیات‌ علمی دانشگاه)

راه‌های حمایت موثر از نیروهای کار (بررسی آتیه‌نو از خواسته مهم این روزهای کارگران، محدودیت‌های کارفرمایان و مسئولیت دولت در این زمینه)

حمایت از کارگران بدون حمایت از کارفرمایان عملیاتی نیست (یادداشتی از سیدضیاء‌الدین خرمشاهی؛ کارشناس اقتصادی)

آمار سکته مغزی از مرز هشدار گذشت (ایرانی‌ها ۱۰ سال زودتر از سایر کشورها به سکته مغزی مبتلا می‌‌شوند و سکته مغزی زیر ۵۰ سال، هفت برابر میانگین جهانی است)

خطر‌ رواج دستمزدهای توافقی و بی‌قاعده (یادداشتی از غلامحسین حسینی‌نیا؛ کارشناس اقتصادی)

اولویت‌های نظام سلامت را پس‌وپیش نکنیم! (نگاهی انتقادی به رابطه میان فرهنگ‌‌سازی غیرکارشناسی و تقاضاهای القایی)

تقاضای القایی چیست و چه ابعادی دارد؟ (یادداشتی از زهرا حاجی‌هاشمی؛ دانشجوی دکترای خط‌ مشی‌گذاری)

برای کدام خدمات کارگزاری‌ها باید هزینه پرداخت؟ (پاسخ مشاور آتیه‌نو به دو پرسش بیمه‌ای)

شکاف اطلاعاتی پزشک-بیمار و خطر افزایش تقاضای القایی (یادداشتی از فاطمه غلامرضا کاشی؛ دانشجوی دکترای رفاه اجتماعی)

آگاهی، قدم اول کارآفرینی است (گفت‌وگو با منیره بهرامی، کارآفرین عرصه زیست‌شناسی)

توزیع نابرابر ثروت، پدیده‌ای جهانی (شکاف درآمدی در یک کشور می‌تواند حتی سلامت روحی و جسمی مردم آن کشور را هم تهدید کند)

تغییر جهت طبقه متوسط ایران به سمت زیست کارگری (درباره تحولات تازه طبقه‌ای که سال‌هاست به جای سازنده بودن مصرف‌کننده است)

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز