خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

با نظارت می‌توان امنیت غذایی و تولید را مدیریت کرد/خرید تضمینی محصولات غیراستراتژیک در دستور کار قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۴۸۹

نایب رییس کمیسیون اجتماعی شورای استان‌ قزوین گفت: بهتر است خرید تضمینی برای غیر از محصولات استراتژیک مثل گندم و کشمش نیز برقرار شود تا از کشاورزان بتوان در سطحی وسیع‌تر حمایت به عمل آورد. این حمایت می‌تواند جلوی سوءاستفاده‌های دلالان و قیمت‌های بسیار پایین آنها را بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته اخباری مبنی بر کاهش شدید گوجه فرنگی در استان قزوین به‌خاطر خریدهای عمده دلالانی که گفته می‌شود برای صادرات به عراق این کار را انجام می‌دهند، منتشر شد. 

عباس افتخاری (عضو شورای استان قزوین، نایب رییس کمیسیون اجتماعی شورای استان قزوین و عضو هیئت رییسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌های کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن تایید این خبر گفت: قبلا این اتفاق به این صورت افتاد که با کامیون می‌آمدند و در حجم وسیعی بار می‌زدند و می‌بردند. من خودم آن کامیون‌ها را دیدم اما اکنون جلوی آن گرفته شده است. استانداری مستقیما به این مساله ورود کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید راهکاری برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی اندیشید، به معضل دیگری که اکنون کشاورزان دشت قزوین با آن مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: در خصوص کمبود آب در دشت قزوین که اکنون بسیار حاد شده، به‌نظر من، آن کالاهایی که استراتژیک نیستند و آب زیادی مصرف می‌کنند هم‌چون برخی از صیفی‌جات، باید جلوی کشت‌شان گرفته شود چراکه این مساله به یک بحران در دشت قزوین دامن زده است. اگر هم قرار است برای مصرف داخلی کشت شود، باید یک ساز و کار مناسب برای آن اندیشید.

عضو شورای استان قزوین با هشدار در خصوص بحرانی که به‌خاطر برداشت غیراصولی آب در دشت قزوین، ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: باید روش‌های نوین آبیاری (همچون آبیاری قطره‌ای) و مهار آب‌های سطحی در ارتفاعات استان، در دستور کار قرار گیرد.

افتخاری تصریح کرد: مسئولیت اقدام در این زمینه، طبعا برعهده جهاد کشاورزی که سال‌هاست شعار کشت مکانیزه را می‌دهد اما هنوز آن را عملیاتی نکرده، می‌باشد. استانداری هم در این زمینه می‌تواند اقدام کند. 

رییس کمیسیون اجتماعی شورای استان قزوین در خصوص بحث امنیت غذایی در وضعیت فعلی مشکلات بخش کشاورزی، گفت: این مشکل و نگرانی فقط محدود به استان قزوین نیست و در سایر نقاط کشور، وجود دارد. اگر سیستم نظارتی ما خوب عمل کند، می‌توان هم‌زمان امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی را به شکلی کارآمد مدیریت کرد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌های کشور افزود: بهتر است خرید تضمینی برای غیر از محصولات استراتژیک مثل گندم و کشمش نیز برقرار شود تا از کشاورزان بتوان در سطحی وسیع‌تر حمایت به عمل آورد. یک‌چنین حمایتی می‌تواند جلوی سوءاستفاده‌های دلالان و قیمت‌های بسیار پایین آنها را بگیرد. بنابراین، خرید تضمینی باید برای تمامی محصولات کشاورزی اعمال شود. 

وی در پایان، گفت: اگر خلاء قانونی‌ در زمینه کاهش نفوذ دلالان وجود دارد باید مجلس برای پر کردن آن اقدامی صورت دهد اما به‌شخصه معتقدم که این مشکلات ناشی از سوءمدیریت است.         

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز