خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانکاری حاتمی:

سنگ‌اندازی در تشکیل شورای عالی کار کارگران را نگران کرده/دارو جایگزین مواد غذایی در سبد کالا شده است

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۶۹۵

رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانکاری حاتمی ضمن تاکید روی تشکیل هرچه سریع‌تر شورای عالی کار گفت: درخواست تشکیل جلسه شورای عالی کار از سوی نمایندگان کارگری در شورای عالی کار، کاملاً منطقی، صنفی، قانونی و در جهت تامین منافع کارگران است و بایستی با تمام توان از آنها حمایت کنیم.

پس از تاخیر طولانی در برگزاری جلسه شورای عالی کار و بی‌نتیجه ماندنِ پیگیری‌های کارگران و نمایندگان کارگری، حسین رجائیان (رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانکاری حاتمی) در اعتراض به عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه نگاه به قشر کارگر نگاه خاصی شده است. انگار نمی‌خواهند که این طبقه رشد کند و به رفاه نسبی برسد. بیش از ده روز است که منتظر برگزاری جلسه شورای عالی کار هستیم اما هنوز خبری از این جلسه نیست. به نظر می‌رسد عمدی از سوی وزارت کار برای برگزار نکردن این جلسه وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: نمایندگان کارگران در شورای عالی کار اواخر سال ۹۶ در آخرین لحظات با هزار مشقت توانستند ۲۰درصد افزایش حقوق برای کارگران تصویب کنند. با این حال در تعطیلات عید شاهد افزایش سرسام آورنرخ دلار بودیم. اگر همین دستمزدها را با نرخ دلار حساب کنیم؛ به نسبت پارسال درآمد کارگران نصف شده است. 

این فعال حوزه کارگری با ابراز نگرانی در مورد افزایش نرخ دلار گفت: همین طور که روز به روز نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند، ارزش پول ما پایین می‌آید. با این وضعیتی که در بازار به وجود آمده است، دستمزدها کفاف زندگی را نمی‌دهد. یک روز به طور نمونه رب گوجه فرنگی ۶۰۰۰تومان است، اما ۱۰هزار تومان به فروش می‌رسد. 

وی با اشاره به بالاتر بودن اثر مثبت بن کارت نسبت به کوپن، گفت: با شرایط فعلی اگر بخواهند مثل دهه ۶۰ کوپن را وارد بازار کنند، دوباره بازار سیاه، کوپن فروشی و احتکار کالا به راه می‌افتد.  همان موضوعی که سال‌ها پیش با آن در دوران جنگ روبه رو بودیم اما وقتی بن کارت اتفاق بیفتد، تصمیم‌گیری بهتر اتفاق می‌افتد و هدفمندتر خواهد بود. سبد خانوار به حدی کم شده که در سبد کالا چیزی نمانده و کارگرها به همان سبد کالا راضی هستند.

رجاییان رسیدن به حداقل حقوق وزرات کار برای کارگران چادرملو را به دلیل فعالیت‌های صنفی می‌داند و بیان کرد: فشار روی قشر کارگر بالا است. حداقل این است که وضعیت ما در معدن چادرملو به نسب جاهای دیگر بهتر است. اخیرا هم توانسته‌ایم به هر حال حداقل حقوق کارگر را بگیریم. اما فاصله بین دلار و ارزش پول ایران زندگی کارگر را تحت شعاع قراردادهاست. از سبد کالای خانوار هر روز یک قلم کم می‌شود. یک روز پروتئین، یک روز سبزیجات و یک روز اقلام دیگر سبد کالای خانوار کم می‌شود.

وی در ادامه افزود: اولین افرادی که با این وضع بیمار می‌شوند کودکان و افراد سالخورده هستند. از طرف دیگر مواد غذایی جای خود را در سبد کالا به دارو داده است. با وضعیتی هم که دارو و درمان پیدا کرده است با این راحتی نمی‌شود زندگی را پیش برد.

رجاییان با بیان تاثیر فشار روی زندگی کارگران گفت: کسی که شغل آزاد دارد، به علت در جریان بودن سرمایه‌اش مطابق با بازار آزاد حرکت می‌کند اما ما حقوق بگیریان در سال یک حقوق ثابت دریافت می‌کنیم و نمی‌توانیم با نوسانات بازار منطبق شویم. در نهایت سالانه ۱۰درصد به مبلغ دریافتی حقوق ما اضافه می‌شود. در ماه‌های اخیر قدرت خرید کارگران دچار افت شدید شده؛ بنابراین درخواست تشکیل جلسه شورای عالی کار از سوی نمایندگان کارگری در شورای عالی کار، کاملاً منطقی، صنفی، قانونی و در جهت تامین منافع کارگران است و بایستی با تمام توان از آنها حمایت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز