خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کارگزاری‌ها از روند بازرسی از کارگران ساختمانی کنار گذاشته شوند/شیوه غلط بازرسی به حذف بیمه کارگران ساختمانی می‌انجامد

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۳۰۵

یک فعال حقوق صنفی کارگران ساختمانی در استان تهران از ادامه روند واگذاری صحت هویت صنفی اشخاص متقاضی استفاده از سهمیه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به کارگزاری‌های تامین اجتماعی انتقاد کرد.

«حسین ناطق» رییس انجمن صنفی کارگری بنایان سفت‌کار تهران به خبرنگار ایلنا گفت: سازمان  تامین اجتماعی تقریبا از دو سال پیش براساس دستورالعمل مسئولیت واگذاری احراز اشتغال کارگران ساختمانی را به کارگزاری‌های زیرمجموعه خود واگذار کرده که این  موضوع همچنان مورد انتقاد انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی است.

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون بررسی‌های اولیه بیمه‌ای کارگران ساختمانی در انجمن صنفی صورت می‌گیرد و بازرسی ثانویه و بعدی در کارگزاری ها انجام می‌شود که خلاف قانون است، در ادامه افزود: شیوه غلط بازرسی تامین اجتماعی به حذف بیمه کارگران ساختمانی می‌انجامد. به عنوان نمونه؛ بازرسان تامین اجتماعی بیمه تامین اجتماعی بیشتر کارگران ساختمانی که محل کارگاه خود را با اتمام پروژه تغییر داده‌اند را حذف می‌کنند. با این حال تامین اجتماعی باید بازرسان خود را به جای محل‌ کار به محل سکونت آن‌ها بفرستد تا با تحقیقات محلی از کارگر ساختمانی بودنشان اطمینان حاصل کند.

او با بیان اینکه خواسته اصلی انجمن‌های صنفی کارگری ساختمانی کنار گذاشتن کامل کارگزاری‌ها از روند بازرسی از کارگران ساختمانی است، افزود: پیش از اینکه وظیفه شناسایی هویت و احراز اشتغال کارگران شاغل در بخش صنعت ساختمان به تشکل‌های صنفی کارگری ساختمانی محول شده بود؛ به مرور شاهد کاهش آمار تخلفات بیمه‌ای کارگران ساختمانی  بودیم اما با واگذاری آن به کارگزاری‌ها  به مرور زمینه سوءاستفاده افراد سودجو مجددا فراهم شد.

این فعال صنفی کارگران  با درخواست از سرپرست وزارت کار، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و رئیس سازمان فنی حرفه‌ای برای رسیدگی به این موضوع مهم افزود: در چند سال اخیر وزارت کار، سازمان‌های تامین اجتماعی و آموزش فنی و حرفه‌ای با ورود به حیطه مسئولیت‌های انجمن‌های صنفی کارگری ساختمانی، حقوق صنفی این انجمن‌های کارگری را به چالش کشانده‌اند.

او گفت: در ارتباط با موضوع عدم ارائه خدمات از سوی تامین اجتماعی به کارگران ساختمانی و ادامه روند بازرسی از  کارگران ساختمانی از سوی کارگزاری‌های تامین اجتماعی، رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور به نیابت از انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی درخواست ملاقات حضوری با چند تن از مسئولان سازمان تامین اجتماعی را به محسن سرخو (عضو هیت مدیره سازمان تامین اجتماعی) داده است.

به گفته وی، پیش از این در مورد این مشکل با برخی مسئولان وزارت کار وسازمان تامین اجتماعی و همچنین مدیران شهرستانی مکاتباتی انجام شده است که در عمل پاسخ روشنی به ادامه همکاری با انجمن‌های صنفی  کارگران ساختمانی  داده نشد.

به ادعای وی، احراز صلاحیت شاغلان کارگران بخش صنعت ساختمان تخصصی است و در این راستا تنها انجمن‌های صنفی کارگری ساختمانی که نمایندگان منتخب کارگران شاغل این حرفه هستند، توانایی و قدرت تشخیص احراز صلاحیت شاغل و غیرشاغل بودن کارگران ساختمانی را دارند.

به گفته ناطق، براساس ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و سایر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی و همچنین ابلاغیه‌ دولت بر روند اجرای صحیح قانون بیمه اجتماعی بخش صنعت ساختمان؛ احراز صلاحیت بیمه‌شدگان وظیفه انجمن‌های صنفی کارگری ساختمانی است و محول شدن آن به غیر خلاف قانون است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز