خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بعداز محاکمه محتکران چه می‌کنید؟/مردم از هر زمانی فقیرتر شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۷۷۶

دبیر خانه کارگر قزوین گفت: مسئولان کشور در پناه احزاب و تشکل‌های سیاسی قرار گرفته‌اند تا آینده خود را تضمین کنند. پرسش این است که زمانی که مردم از شما ناراضی هستند، چه آینده‌ای می‌توانید داشته باشید؟!

عیدعلی کریمی (دبیر خانه کارگر قزوین) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به آثار مخرب توهمات برخی از مسئولان از اقدامات دونالد ترامپ در وضع تحریم‌های جدید علیه ایران پرداخت و گفت: عده‌ای در داخل با این توهم دست به گریبان هستند که تحریم‌های آمریکا به بالا رفتن نرخ ارز، پایین آمدن ارزش ریال، تورم، رکود و متعاقب آنها گرانی انجامیده است. در کمال تاسف باید بگویم آنچه که باعث تمام این اتفاقات شوم شده، نه اقدامات دونالد ترامپ بلکه بی‌تدبیری جمعی است.

وی افزود: مسئولان دولتی به سادگی می‌توانستند بحران سال ۹۷ را پیش‌بینی کنند؛ چراکه تغییرات شاخصه‌های مهم اقتصادی و منفی شدن آنها را می‌دیدند، اما چه کردند؟ هیچ کاری نکردند! آنها منتظر شدند تا جامعه بین‌المللی علیه ایران متحد شود تا بگویند: ببینید تقصیر آنهاست! تقصیر حماقت‌های بین‌المللی دونالد ترامپ است!

دبیر خانه کارگر قزوین با بیان اینکه بد نیست دولت‌ها و جناح‌های سیاسی به‌جای حساب‌کشی از یکدیگر کمی هم به فکر مردم بودند، گفت: در شرایطی که تورم دو رقمی در اقتصاد ایران استخوان لایه‌های فرودست جامعه را خرد می‌کند، مسئولان کشور که در پناه احزاب و تشکل‌های سیاسی قرار گرفته‌اند تا آینده خود را تضمین کنند؛ پرسش این است که زمانی که مردم از شما ناراضی هستند، چه آینده‌ای می‌توانید داشته باشید؟! اصلا صدای مردم را می‌‌شنوید که می‌گویند: نه این جناح نه آن جناح. آقایان کجای کار هستید؟

جز سکوت چه کردید؟

کریمی افزود: از بعد از عید؛ قیمت برخی از کالاها ۱۰ تا ۱۵ بار و قیمت برخی دیگر از کالاها ۵ تا ۶ بار افزایش داشته‌اند. جناح‌های سیاسی از بعد از عید کجا هستند؟ مواضع آنها جز سکوت بود؟ در کل بعضی از کالاها تا ۱۰۰ درصد، بعضی دیگر ۲۰۰ درصد و بعضی دیگر تا ۲۵۰ درصد افزایش داشته است، اما دستمزد چه میزان افزایش یافته‌اند؟ ۱۹ و ۸ درصد. درنهایت در سال ۹۷ دریافتی بیشتر کارگران زیر ۲ میلیون تومان است.

دبیر خانه کارگر قزوین تصریح کرد: خب شما در نظر بگیرید که قیمت رب گوجه فرنگی از ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در چند ماه اخیر به ۷ هزار تومان رسیده است و در ماه‌های آینده حتی به ۱۰ هزار تومان و ۱۵ هزار تومان می‌رسد. قیمت حبوبات، آب معدنی و روغن... هم به همین ترتیب افزایش قیمت داشته‌اند؛ برای نمونه قیمت روغن ۵۰ تا ۶۰ درصد در این چند ماه اخیر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه از سرپرست وزارت کار می‌خواهیم که در مقابل آسیبی که به کارگران وارد می‌شود، سکوت نکند، گفت: کارگران در این بازار آشفته در حال له شدن هستند. برخی می‌‌گویند ۶۰ درصد و برخی می‌گویند تا ۸۰ درصد از قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. بهتر است که دولت جدا از برنامه‌هایی که توسط شورای عالی کار به منظور افزایش قدرت خرید مزد کارگران دنبال می‌شود، بسته‌های حمایتی – رفاهی برای خانوارهای کارگری درنظر بگیرد. به هر حال در ماه‌های آینده اوضاع اقتصادی کشور بیش از اینکه هست برهم می‌ریزد؛ همین حالا قیمت دلار به ۱۴ هزار تومان و قیمت یورو به ۱۷ هزار تومان رسیده است. قطعا آثار این افزایش قیمت‌ها را می‌بنیم؛ چراکه اقتصاد تنها کارکرد رفاهی ندارد بلکه با خود کارکرد تنبیهی هم دارد.

کریمی با بیان اینکه مسئولان به منظور کنترل آثار تنبیهی اقتصاد، محتکران را بازداشت می‌کنند و با این کار تنها صورت مسئله را پاک می‌کنند، گفت: با افتخار با یک دوربین به داخل انبارها می‌روند و می‌گویند که فلانی را بازداشت کرده‌ایم اما  بارداشت این «فلانی» اسب سرکش اقتصاد را رام نمی‌کند. ایرادی ندارد اگر قصدتان این است که با سرازیر کردن کالاهای محتکران به بازار قیمت‌ها را کنترل کنید اما بعد چه؟ بگیر و ببندِ متخلفان اقتصادی خیال افکار عمومی را از گرانی راحت نمی‌کند.

مردم بیش از هر زمانی در فقر به سر می‌برند

دبیر خانه کارگر قزوین با اشاره به استیضاح پشت سرهم وزرای دولت، افزود: ربیعی و کرباسیان را استیضاح کردید اما خروجی آن چه بود؟ بعد آمدید و رئیس‌جمهوری را سوال‌پیچ کردید و از پاسخ‌هایش قانع نشدید. ایرادی ندارد به هر حال وظیفه شماست اما بازهم می‌پرسم خروجی آن چه بود؟ گرانی دلار! آقایان و خانم‌های مجلس و دولت و هر دستگاه دیگر، مردم بیش از هر زمانی از تاریخ ایران در فقر و محرومیت زندگی می‌کنند. مگر نمی‌بینید که بالای هر سطل زباله‌ای عده‌ای ایستاده‌اند و دنبال غذا می‌گردند؟ این حق مردم نیست که در زباله‌های یکدیگر دنبال غذا بگردند تا خود را سیر کنند.

کریمی با بیان اینکه با همه این اوصاف هر روز می‌شنویم که یک جناح سیاسی جدید در کشور متولد می‌شود، می‌افزاید: مردم اینها را می‌بینند و خود را با شما و پُزهای عالی‌تان مقایسه می‌کنند و بیشتر درمی‌یابند که با شما و شعارهایتان از یک جنس نیستند. برگردید و در آنچه کرده‌اید و می‌کنید، بازنگری کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز