خبرگزاری کار ایران

شاهپور کاکولکی مطرح کرد:

اگر ما از منابع آبزی برداشت نکنیم، دیگران این کار را می‌کنند/اتاق فکر جریان تاراج خلیج فارس در آن سوی آب قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۶۳۷

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات گفت: اگر منابع آبزی را که با عمان به صورت مشترک قرار داریم برداشت نکنیم دیگران برداشت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاهپور کاکولکی(معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران) در نشست خبری که در سازمان شیلات برگزار شد، گفت:‌ سال گذشته 325 هزار تن ماهیان صفزی شامل تن‌ماهیان و شبه تن‌ماهیان صید شد که در مقایسه با سال 96 رشد خوبی داشته است. در مقایسه با سال 95 که 270 هزار تن سید داشتیم رشد بهتری داشته است. بخش عمده این ماهی‌ها از اقیانوس هند صید می‌شود.

گفتنی است، به خاطر بندر گواتر در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران، جمهوری اسلامی  به‌عنوان کشوری که در اقیانوس هند ساحل دارد شناخته می‌شود.

وی افزود: از سال 1380 براساس مصوبه مجلس ایران جزو کمیسیون کشورهای صاحب تن‌ماهیان در اقیانوس هند شد. هدف از عضویت در این کمیسیون توسعه و تحول کشورهای در حال توسعه ساحل‌نشین اقیانوس هند بود و از طریق آن اجازه سید به ایران در این منطقه داده شد.

کاکولکی گفت: اکنون ایران بین 800 الی 100 فروند شناور صیادی در این منطقه دارد و 23 درصد از ذخایر تن‌ماهیان اقیانوس هند را برداشت می‌کند. به‌همین دلیل ایران بعد از اندونزی به‌عنوان دومین کشور برداشت‌کننده تن‌ماهیان در اقیانوس هند شناخته می‌شود.

وی درباره سوخت یارانه‌ای به شناورهای صیادی گفت:‌ در حدود یک هفته قبل در هیات دولت مصوب شد که کشتی‌های صیادی تن‌ماهیان در اقیانوس هند نیز بتوانند سوخت یارانه دریافت کنند. این امر موجبات حمایت از جلامعه صیادی را فراهم می‌آورد.

کاکولکی درباره تعداد کشتی‌هایی که معروف به کشتی‌های چینی هستند، گفت: مجموع صید این کشتی‌ها 27 هزار تن است که از این رقم 17 هزار تن آن مربوط به فانوس ماهیان، 8 هزار تن ماهیان یال اسی حرام گوشت و دو هزار تن سایر ماهیان تجاری که ناگزیر در کنار صید اصلی یعنی فانوس ماهیان برداشت می‌شوند.

وی درباره مزایای این‌گونه صید گفت: صید فانوس ماهیان باعث شده کارخانجات پودر ماهی ما رونق بسیار خوبی داشته باشند و ما را بی‌نیاز از هزینه کردن ارز برای واردات پودر ماهی کنند. درواقع جلوی بخش عظیمی از پودر وارداتی به کشور گرفته شده است.

کاکولکی اظهار داشت: تعداد شناورهای فعال فانوس ماهی 91 فروند است در این شناورها 2 هزار نفر کار می‌کنند که 300 نفر از آنها پرسنل خارجی هستند. این پرسنل خارجی در حوزه‌های فنی و تعمیراتی این شناورها فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: این شناورها به دو شکل در ایران آمده‌اند یا از خارج از کشور خریداری شده و یا اجاره شده‌اند. تعدادی از آنها نیز در داخل تولید شده‌اند. عمده این شناورها دارای تکنولوژی بسیار بالایی هستند. تکنولوژی که ما در ایران آن را نداریم. این 300 نفر خارجی فعلا حضور دارند تا مراحل آموزش نیروهای بومی کشورمان  طی 4 الی 5 سال آینده تکمیل شود.

کاکولکی تاکید کرد: با توجه به آشنایی این نیروهای خارجی با تکنولوژی شناورها ناگزیر است استخدام و نگهداشتن آنها هستیم وگرنه هیچ فرد عاقلی حاضر نیست با توجه به این بالابودن نرخ ارز در کشور پول دستمزد بیشتری به نیروی خارجی بدهند.

وی سپس در انتقاد از جراید و رسانه‌هایی که به ساله حضور شناورها و صیادان چینی در ایران دامن می‌زنند پرداخت و گفت: انتقادی مطرح کردند که خلیج فارس را به تاراج برده‌اند چنین چیزی اصلا درست نیست و با حقایق علمی درباره خلیج فارس تطابق ندارد متاسفانه حذف چنین باورهایی در جامعه بسیار سخت است. اتاق فکر این جریانات در آن سوی آب قرار دارد افرادی که قصد کسب اطلاعات و یا تحقیق در این حوزه را دارند. گاهی اوقات به صیادان بی هویتی زنگ می‌زنند که اصلا در جامعه صیادی و برای نمایندگان جامعه صیادی شناخته شده نیستند این افراد بی‌هویت نیز به دلیل همین مساله در شرایط سختی که احتمالا در حال تجربه آن در زندگی‌شان هستند انتقادات و نکات منفی را مطرح می‌کنند همین عامل موجب دامن زدن به چنین شایعاتی می‌شود.

کاکولکی گفت: کشتی‌های صید فانوس ماهیان در منطقه‌ای قرار دارند که اصلا ارتباطی به خلیج فارس ندارند یعنی از بندر جاسک به سمت شرق کشور آنها کاملا در دریای عمان قرار دارند. در مدار 57 تا 5/58 درجه این شناورها در مناطقی که عمق دویست متر دارد اجازه صیادی دارند. ما اکنون این شناورها را به امکاناتی مجهز کرده‌ایم که اجازه هیچ گونه تخلفی را به آنها نمی‌دهد و به صورت آن لاین رفتار شناورها را با سرعت آنها می‌توانیم زیر نظر بگیریم. دستگاه این‌ها پلمپ شده است و در صورت قطع آن نصب مجددی وجود نخواهد داشت. تمام کشتی‌های صیادی ما مجهز به این دستگاه هستند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری ایران اظهار داشت: از سال 96 این شکل رصد کردن از سوی سازمان شیلات ایران آغاز شده است البته این سیستم ها فقط برای کشتی‌های صیادی است نه برای لنج‌ها در خصوص تخلفات این کشتی‌ها قابل ذکر است اگر دوبار یک شناور تخلف کند پروانه کسب آن قطع خواهد شد.

وی گفت: ما به غیر از این‌گونه تجهیزات برنامه دیگری برای کنترل شناورها داریم به این صورت که قرار شده یک نفر به نمایندگی از جامعه صیادی برای نظارت بر نحوه صید این شناورها روی آنها مستقر شود.

کاکولکی درباره انتقاداتی که به صید ترال مطرح می‌شود، اظهار داشت: سیستم صید ترالی که مورد استفاده این شناورها صید ترال کف روب نیست بلکه سیستم صید ترال میانی کسانی که اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در خصوص آسیب صید ترال مطرح می‌کند باید بدانند که صید ترال مورد استفاده در ایران در عمق بالای 200 متر آبزیان میان آب را بر می‌دارد نه کف آب را.

وی با تاکید بر اینکه سیاست ما صید پایدار است، گفت: ذخیره فانوس ماهیان کشور بین 5/2 الی 4 میلیون است. ما می‌توانیم بین 300 الی 400 هزار تن را در سال برداشت کنیم بدون اینکه آسیب جدی به اکو سیستم وارد شود اما آنچه که در حال حاضر برداشت می‌شود از 17 هزار تن فراتر نمی‌رود.

کاکولکی افزود: به غیر از 2 هزار نفری که در این شناورها مشغول به کار هستند می‌توان گفت فعالیت این شناورو صید فانوس ماهیان برای حدود 10 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است. اگر ما این منابع را که بین ما و کشورعمان به صورت مشترک قرار دارند برداشت نکنیم دیگران برداشت خواهند کرد. بنابراین این برداشت‌ها برای کشور ما سود بسیار بالایی دارد و ما را با تولید حجم بالایی از پودر ماهی تا حد زیادی بی نیاز از واردات این محصول مهم کرده است.

وی افزود: جهت جلوگیری از هرگونه آسیب به محیط زیست دو شناور را در دریای عمان مستقر کرده ایم تا میزان ذخایر فانوس ماهیان را بررسی کنند همچنین صید فانوس ماهیان را برای تجدید حیات آنها از بیستم شهریور به مدت یک ماه دستور به توقف خواهیم داد.

کاکولکی درباره نظارت محکمی که روی شناورهای صیادی اعمال می‌شود، گفت:‌ براساس قراردادی که با سازمان تنظیم مقررات رادیویی و ماهواره ثریا داشتیم دستگاه رادار مورد نظر را روی شناور برای پوشش مسیر آن بسته‌ایم. از سال 95 قرارداد این سیستم ماهواره‌ای با سازمان تنظیم مقررات رادیویی بسته شده و همانطور که گفتم رصدهای ما از سال 96 آغاز شده که تاکنون 17 تخلف ثبت گشته است .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز