خبرگزاری کار ایران

تشریح جزئیات کمیته دستمزد در گفت‌وگو با ایلنا؛

افزایش بن کارگری و سبد معیشت ارزان، پیشنهادات گروه کارگری/دولت اگر نمی‌تواند به وظایف اجتماعی خود عمل کند، مزد را افزایش دهد

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۳۷۹

فرامرز توفیقی به تشریح پیشنهادات گروه کارگری پرداخت. در جلسه روز گذشته کارگران خواستار تمکین دولت به وظایف اجتماعی خود شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته اولین جلسه کمیته دستمزد براساس مصوبات شورای عالی کار با موضوع «ترمیم قدرت خرید دستمزد» برگزار شد. فرامرز توفیقی (نماینده کارگران در این کمیته و رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها) در ارتباط با تصمیمات و نتایج این جلسه می‌گوید: به طور کلی فضای حاکم بر جلسه مثبت بود. دولت پذیرفته است که باید کاری صورت دهد. در این برهه زمانی، دولتی‌ها قبول دارند که اگر به وظایف اجتماعی خود در قبال کارگران عمل نکنند، فروپاشی اجتماعی و معیشتی نزدیک است.

وی ادامه داد: نمایندگان کارفرمایی در جلسه‌ی روز گذشته حاضر نشدند؛ ولی نمایندگان دولت از هر سه وزارتخانه حضور داشتند؛ هم ما و هم نمایندگان دولت، سبد معیشت را به‌روز کرده بودیم ولی چون نمایندگان کارفرمایی حضور نداشتند، وارد جزئیات عددی سبد نشدیم.

افزایش بن کارگری و سبد معیشت ارزان، پیشنهادات گروه کارگری/دولت اگر نمی‌تواند به وظایف اجتماعی خود عمل کند، مزد را افزایش دهد

دولت پذیرفت که باید کارهایی انجام شود

وی تاکید کرد: همانطور که در جلسه قبلی شورای عالی کار هم اتفاق افتاد، نمایندگان دولت بحث کاهش شدید قدرت خرید دستمزد، در نتیجه‌ی «جهش شدید قیمت‌ها»  و فاصله زیاد سبد معیشت با دستمزد را پذیرفتند و قبول کردند که بایستی یکسری اقدامات صورت بگیرد.

وی افزود: در ادامه جلسه به بحث «راهکارها» ورود کردیم؛ ابتدا دولت راهکارهای خود را ارائه کرد. دولتی‌ها از راهکارهای نشدنی و غیرقابل اجرای خود سخن گفتند و اینکه نتوانستند برخی اقدامات جانبی را برای کاهش هزینه‌های زندگی صورت بدهند و در نهایت پیشنهاد «سبد کالا» را مطرح کردند که ما نمایندگان کارگری این پیشنهاد را نپذیرفتیم.

کارگران سبد کالا نمی‌خواهند

به گفته‌ی توفیقی «اذعان دولتی‌ها» به ناتوانی‌ها، خود قدم مثبتی‌ست اما کارگران دنبال گرفتن سبد کالا نیستند بلکه در پی این هستند که دولت به «وظایف اجتماعیِ» خود عمل بکند.

وی ادامه داد: دیگر زمان اذعان به ناتوانی‌ها و شکست‌ها گذشته است و اگر دولت به وظایف اجتماعی خود عمل نکند، فروپاشی ارکان خانواده و به تبع آن، فروپاشی اجتماعی دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها افزود: بعد از راهکارها و پیشنهاداتِ گروه دولتی، نوبت به راهکارهای گروه کارگری رسید؛ ما سه پیشنهاد اصلی مطرح کردیم؛ اول اینکه رقم بُنِ پرداختی توسط کارفرما ابتدا زیاد شود؛ مثلا بشود A تومان؛ دولت هم معادل همان A تومان بگذارد وسط و این ۲A تومان به کارگر به صورت غیرنقدی پرداخت شود.

بن پرداختی به کارگران زیاد شود

رویه پرداخت این بُن چگونه باید باشد؛ توفیقی می‌گوید: این پرداخت باید هدفمند، رویه‌مند و همیشگی باشد و از طریق کد بیمه شناسایی کارگر، یک سبد معیشتِ ۲A تومانی تعریف شود و به کارگر تعلق بگیرد. حالا محتویات سبد می‌تواند اقلام خوراکی مورد نیاز کارگران مثل گوشت و روغن و برنج و ... باشد.

اما ادعای دولتی‌ها همیشه کمبود بودجه است؛ چگونه دولت A تومانِ سهم خودش را تامین کند؛ توفیقی معتقد است. کارگری‌ها برای این هم راهکار دارند. او می‌افزاید: دولت می‌تواند مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز ۳۷۰۰ تومانی که در محاسبات بودجه امسال آمده و یک نوع درآمدزاییِ دولتی‌ست را  به این کار اختصاص بدهد.  این خواسته زیادی نیست.

چرا این پرداخت‌ها نقدی انجام نشود؛ توفیقی در این رابطه می‌گوید:  اگر این پرداخت‌ها به صورت نقدی انجام شود، گردش نقدینگی در سطح اجتماع بالا می رود و این خود می‌تواند تورم‌زا باشد؛ دوم اینکه یکی از علت‌های «جهش قیمت اقلام اصلی» نگرانی از کمبودهای احتمالی‌ست که مردم سعی می‌کنند اقلام ضروری خود را تا جایی که می‌توانند خرید و پس‌انداز کنند؛ اگر این سبد معیشتِ ۲A تومانی به ۱۳ میلیون خانواده پرداخت شود، کمی از این نگرانی‌ها کاسته خواهد شد و می‌تواند به پایداری قیمت در جامعه کمک کند. همین هیجانات کاذب به سوداگران اجازه داده قیمت‌ها را بالا ببرند.

Hot Money تبدیل به سبد معیشت شود

وی ادامه داد: مساله بعدی این است که دولت برای کنترل صندوق ذخیره ارزی، معادل ریالِ دلار، پول در جامعه می‌ریزد؛ همین ریال، Hot Money است و تورم زاست و موجب افزایش حجم نقدینگی در جامعه می‌شود. اگر این پول را تبدیل به پرداخت‌های غیرنقدی کنیم، تورم و نرخ تقاضا کم شده و به تبع آن، عرضه منطقی می‌شود.

او راهکار دوم را احیای تعاونی‌ها می‌داند و می‌گوید: پیشنهاد دادیم وزارت صنعت، معدن و تجارت با بخش تعاونِ وزارت کار تعامل بکند و سبد معیشت ما کارگران را با قیمت ارز ۳۵۰۰ تومان، تهیه و به تعاونی‌های کارگری تحویل بدهد تا کارگران مطابق کد کارگری خود بتوانند به این مراکز مراجعه و  از این اقلام ضروریِ ارزان بهره‌مند شوند.

راه‌حل نهایی، افزایش دستمزد است

وی ادامه داد: اما راه سوم، افزایش دستمزد است، به دولتی‌ها گفتیم اگر دو راهکار بالا را نمی‌توانید اجرایی کنید، باید راهی پیدا کنید و دستمزد را افزایش دهید. یعنی قیمت ریالی مزد را مطابق محاسبات سبد معیشت و تورم، بالاببرید.

توفیقی افزود: خواسته‌ی ما از دولت، تمکین به وظایف اجتماعی‌ست؛ روز گذشته، دولتی‌ها از ما خواستند که این پیشنهادات را «چکش‌کاری» و مرتب کنیم و در جلسه بعد ارائه دهیم؛ به نظر می‌رسد خود دولتی‌ها هم ضرورت این امر را دریافته‌اند.

زمان نداریم

توفیقی در ادامه گفت: قرار شد جلسه بعدی کمیته دستمزد نهایتاً ظرف مدت یک هفته برگزار شود و با حضور کارفرمایان، به نتایج نهایی در ارتباط با راهکارها برسیم و این نتایج به شورای عالی کار برود و درنهایت به زودی برای اجرایی شدن ابلاغ شود.

وی افزود: به دولتی‌ها هشدار دادیم که زمان زیادی نداریم و باید این اقدامات و روند بوروکراتیک آن با تعجیل و در کم‌ترین زمان ممکن انجام شود و کارگران بتوانند به همین زودی‌ها شاهد افزایش قدرت خرید دستمزد خود باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز