خبرگزاری کار ایران

انتظار دو ساله کارگران تعدیلی «بلورک البرز» برای دریافت مطالبات معوقه

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۷۱۷

با گذشت حدود دو سال از اخراج حدود ۱۱۰ کارگر«بلورک البرز» ، هنوز مطالبات این کارگران پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فعالیت کارخانه «بلورک  البرز» در قزوین یکبار با ۱۱۰ کارگر در اسفند ماه سال ۹۵ به دلیل آنچه از سوی کارفرما «مشکلات مالی» خوانده شده‌ است، تعطیل اعلام شد و از آن زمان تا امروز هنوز بخش عمده‌ای از مطالبات کارگران‌ تعدیل شده این واحد، پرداخت نشده است.

کارگران این کارخانه سازنده بلور وشیشه گفتند: مجموع مطالبات مزدی و بیمه‌ای ۱۱۰ کارگر که در سال ۹۵ بیکار شده‌اند به بیش از یک میلیارد تومان می‌رسد.

این کارگران گفتند: از آبان ماه سال ۹۵ دستمزدمان به تاخیر افتاده و در این فاصله  علارغم اینکه مجددا فعالیت تولید بلورک با حدود ۴۰ کارگر از سر گرفته شد، کارفرما فقط مبالغ ناچیزی را به صورت علی‌الحساب به حساب کارگران واریز کرده است. همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی، عیدی سال ۹۵ را به کارگران بدهکاراست.

یکی از کارگران شاغل در کارخانه «بلورک البرز» که در شهر صنعتی البرز قزوین واقع شده است، با یادآوری این مطلب که به دلیل کمبود منابع مالی و سایر مسایل مدیریتی، مشکلات آنها از چند سال قبل آغاز شده است، افزود: دلیل پرداخت نشدن معوقات مزدی من و سایر همکارانم، کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی به دلیل کاهش حداقلی فعالیت تولیدی و نیروی کار کارخانه است.

او گفت: صرف‌نظر از تلنبار شدن حجم معوقات مزدی آنها، نهادهای دولتی و خصوصی نیز از کارفرمای بلورک طلبکار هستند.

وی با بیان اینکه سوابق کاری هریک از کارگران به‌صورت میانگین به ۲۰ تا ۲۵سال می‌رسد، گفت: جدا از معوقات مزدی، مشکل دیگر کارگران تعدیلی این کارخانه درج عناوین غیرواقعی در احکام شغلی ثبت شده در لیست بیمه تامین اجتماعی است.

به گفته وی به دلیل غیرواقعی بودن احکام شغلی ثبت شده در لیست‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی بسیاری از کارگران که می‌توانستند با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شوند، از بین رفته است.

وی افزود: این درحالیست در این واحد تولیدی اکثر کارگران در شرایط سخت در مقابل کوره‌های آتش مشغول کاربودند و کار آنها به دلیل شرایط محیطی، سخت و زیان‌آور تلقی می‌شد اما در عمل چون کارفرما در لیست بیمه ماهیانه سازمان تامین اجتماعی برای کارگری که در مقابل کوره‌های آتش کار می‌کرده؛ از عنوان دیگری مانند کارگر، کارگر ساده، آبدارچی و… استفاده کرده است ، این کارگران نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاد کنند.

او درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالباتشان خود و سایرهمکارانش می‌گوید: بعد از بدقولی کارفرما‌ همه کارگران بیکار شده به صورت مجزا بعد از دریافت ترک کار خود به اداره کار قزوین شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات آنها داده است اما کارفرما تمکین نکرد به همین دلیل پرونده به مراجع قضایی واگذار شد.

کارگر بیکار شده بلورک البرز در ادامه تصریح کرد: باوجود آنکه در این دو سال، کارگران اخراجی با دریافت حکم توقیف از مراجع قضایی، اموال کارخانه را برای فروش به مزایده گذاشته‌اند اما جلوتر از کارگران بانک‌ها و نهادهای دولتی اموال کارخانه را توقیف کرده‌اند و کارگران هنوز به مطالبات خود نرسیده‌اند.

او که به نمایندگی از سایر همکاران تعدیلی خود سخن می‌گفت، در خاتمه تاکید کرد: آنچه کارگران کارخانه بلورک از مسئولان می‌خواهند دریافت مطالباتشان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز