خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

لایحه تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمله به سازمان تامین اجتماعی است/می‌خواهند آش را با جایش ببرند

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۲۲۲

دبیر اجرایی خانه کارگر گفت: لایحه تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمله به سازمان تامین اجتماعی است و موجب می‌شود منابع این سازمان یکجا دولتی شود. با این کار، تامین اجتماعی به راحتی به زیر سیطره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مجموعه دولت درمی‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا طالبا (دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان) در انتقاد از مشکلات حوزه درمان و وضعیت بازنشستگان، گفت: دولت و مجلس در سال گذشته با تصویب و تایید انتقال منابع درمان سازمان تامین اجتماعی به خزانه‌داری کل کشور، به این سازمان آسیب جدی‌ وارد آوردند. 

وی افزود: در ادامه و در سال جدید، ما با طرح پیشنهادی "طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی" و سپس اصلاحیه آن از سوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مواجه بودیم که به دنبال از دستور کار خارج کردن ماده ۴۱ قانون تامین اجتماعی بود. این امر شرایطی را برای پیمانکاران ایجاد می‌کرد که بتوانند بدون نظارت بازرسان تامین اجتماعی فعالیت کرده، نیروهای کارشان را مورد استفاده قرار داده، و لیست بیمه را هم بدون نظارت تامین اجتماعی و به‌شکل خوداظهاری رد کنند. البته جای خوشحالی دارد که این طرح با اقبال دیگر نمایندگان مواجه نشده و رای نیاورد.

طالبا گفت: بسیاری از نمایندگان و دولتمردان وقتی دیدند این تغییرات میسر نشد، بحث تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مطرح نمودند. 

وی تاکید کرد: این؛ یک حمله به سازمان تامین اجتماعی است و موجب می‌شود منابع این سازمان یکجا برده شده و دولتی شود. با این کار، تامین اجتماعی به راحتی به زیر سیطره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مجموعه دولت درمی‌آید. 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان با انتقاد از اقدام دولت در ارائه لایحه دوفوریتی تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: دولت نشان داده که در عرصه تامین اجتماعی، مدیریت ناکارآمدی را اعمال می‌کند. متاسفانه بعضی از دولتمردان و نمایندگان فکر می‌کنند می‌توانند با جابجایی و تفکیک وزارتخانه‌، اقدام مثبتی را در جهت حل مشکلات اقتصادی کنونی انجام دهند، اما در واقع، این اقدامات راهکارهای مناسبی نیستند. 

وی با بیان اینکه تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ایجاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی، موجب دست‌اندازی کامل به منابع تامین اجتماعی می‌شود، اظهار داشت: این امر به‌مثابه این است که آش را با جایش ببرند. 

طالبا با انتقاد از مواضع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قبال منابع سازمان تامین اجتماعی، گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس، پزشک هستند بنابراین به‌نفع مواضع و رویکردهای حاکم بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و لابی‌های حامیان آنها، فکر و عمل می‌کنند. متاسفانه، به نظر می‌رسد آنها جلوتر از کارگران حرکت کرده و لابی‌گری می‌کنند.

وی با انتقاد از طرح تحول سلامت، گفت: باعث تمامی مشکلات و مسائل پیش آمده برای سازمان تامین اجتماعی، طرح تحول سلامت است. این طرح الگوی درستی برای اجرا نداشت. البته می‌بایستی معترف به این نکته بود که طرح تحول سلامت، فی‌نفسه اقدام خوبی بود و یک حرکت ملی بود اما در اجرا، خوب پیش نرفت و مشکلات یاد شده را برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد کرد. 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان در پایان، در رابطه با تلاش‌های اخیر نمایندگان کارگران در شورای عالی کار برای تشکیل جلسات تعیین دستمزد، اظهار داشت: نوسانات ارزی در چند ماهه اخیر، قدرت خرید و ارزش مزدی کارگران را در حدود ۴۸ درصد، کاهش داده است. از این رو، حرکت اخیر شورای عالی کار، اقدامی پسندیده است و باید امیدوار بود که بتوانند در قالب اصلاحیه‌ای به جبران کاهش درآمد کارگران بپردازند.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز