خبرگزاری کار ایران

در جلسه رویداد حقوق شهروندی و چشم‌انداز روشن کارآفرینی مطرح شد؛

مفاهیم حقوق شهروندی باید در عرصه کارآفرینی مطرح شوند/نگاه امنیتی به استارت آپ‌ها اشتباه است

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۶۰۵

در نشست رویداد حقوق شهروندی و چشم‌انداز روشن کارآفرینی بر لزوم حمایت از استارت‌آپ‌ها و گسترش مفاهیم حقوق شهروندی در عرصه کارآفرینی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در نشست «رویداد حقوق شهروندی و چشم‌انداز روشن کارآفرینی» گفت: این رویداد از روز اول با موضوعات و مفاهیم جدید عرصه حقوق شهروندی در قالب و عرصه کارآفرینی بنا نهاده شد تا بتوانند  مفهوم جدید در عرصه حقوق شهروندی در قالب و در عرصه کارآفرینی عرضه کنند. این  به نوبه خود یک قدم نو و کار نو است. مسائلی مانند کار شایسته، مقاوله‌نامه‌های بنیادین کار، تساوی حقوق زن و مرد، محو بدترین اشکال کار کودک، کار زنان، تساوی حقوق زن و مرد، (مقاوله‌نامه شماره 100) و هشت مقاوله نامه دیگر انضمام روابط و حقوق کار از مسائل مطرح در این حیطه است.

وی افزود: کار این رویداد این است که  وجوه انسانی و وجوه کارآفرینی که در بسیاری از محافل و مباحث نادیده گرفته شده را با یک افق روبه جلو و رو به بهتر شدن و بهسازی تبیین کنند.

حمیده زرآبادی (نماینده مردم آبیک، قزوین و البرز در مجلس) نیز در ادامه این رویداد گفت: فضای مجازی و پیشرفت‌هایی که در حوزه ارتباطات وجود دارد باعث شده است که ما مدل‌هایی جدیدی در حوزه‌های متفاوت داشته باشیم. این مدل‌ها در همه حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و....تغییر کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: نیاز جامعه به ایده‌های خلاق برای رشد و توسعه کشور است و با پیشرفت تکنولوژی درواقع مدل‌های کارآفرینی ما نیز تغییر خواهد کرد و ما نیازمندیم با همان سرعتی که تکنولوژی در حال پیشرفت است، پیشرفت کنیم و مدل‌هایی متناسب با تکنولوژی‌های زمان خود را ارائه دهیم.

وی افزود: بحث حقوق شهروندی نیز به وسیله برقراری عدالت بین افراد مختلف تحقق می‌یابد که با روش‌های نوین چه به وسیله کارآفرینی چه بحث‌های فرهنگی و اجتماعی، تکنولوژی این اجازه را به ما می‌دهد که این عدالت برقرار شود چون به نحوی همه تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و با پیشرفته‌تر شدن، دخالت انسانها کمتر و کمتر می‌شود.

این نماینده یادآور شد: من فکر می‌کنم در این رویداد اگر کارهایی که برای کارآفرینی انجام شده است بر مبنای حقوق شهروندی باشد و در بحث برقراری عدالت نیز نقش موثری داشته باشد، شاید رویداد با نام حقوق شهروندی چشم انداز روشن کار آفرینی در انتها نیز بتواند معنای خود را برساند. اگر کارآفرینی براساس روش‌های نوین داشته باشیم، این حداقل‌های حقوق شهرندی قطعا انجام خواهد شد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: امیدوارم در انتهای این رویداد بتوانیم ایده‌های خوبی در حوزه کارآفرینی و حقوق شهروندی داشته باشیم.

محمدرضا بادامچی (نماینده مردم تهران در مجلس) درادامه این رویداد گفت: برای رشد و توسعه هر چه بیشتر جامعه نیازمندیم تا کارآفرینان برتر را شناسایی کنیم و با حمایت از آنها به رشد و توسعه کشور خدمت کنیم. اما این موضوع در کشور ما با تاخیر انجام شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل کار ما این است که به استارت آپ‌ها از منظر امنیتی نگاه می‌کنند؛  این مساله باعث تاخیر در رشد آن می‌شود.

وی افزود: ما در گستره بیکاری گرفتار شده‌ایم و راهی نداریم جز اینکه به حوزه استارت آپ‌ها وارد شویم و چون این گروه‌ها دانش بنیان هستند، خروجی‌های بهتر و مفیدتری دارند، اما مشکلاتی نیز دارند مانند بیمه، مکان و وام‌هایی که گرفته می‌شود ولی طرح به مرحله سوددهی نمی‌رسد و یک جوان مقروض می‌شود.

 بادامچی با اشاره به استارت آپ‌های اسنپ و تپسی گفت: ما استارت آپ‌های موفقی داریم که باعث اشتغال در جامعه شده است و در درازمدت به توسعه کشور می‌انجامد. درحالیکه میلیون‌ها فارغ التحصل از دانشگاه‌ها داریم، ما باید بتوانیم از همه‌ی نیروهای توانمند برای رفع مشکلات بهره بگیریم.

وی با اشاره به رشد کشور سنگاپور به وسیله کارآفرینان گفت: باید با این کارگزاران صحبت کنیم و از تمام الگوهای آنها ایده‌برداری کنیم، در همه کشورهای جهان در حال حاضر استارت آپ‌ها جایگاه خاص خود راپیدا کرده‌اند و ما باید در ایران نیز این روند را نهادینه کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان ساخت: ما در همه مراحل در کنار جوانان توانمند هستیم و هر جا نیاز به قانون، وام، بیمه، مکان، مجوز و ... داشتند نمایندگان خود را در کنار خودشان ببینند تا فاصله آموزش با بازارکار کم شود و بازار کار بتواند به سرعت نیاز خود را از جوانان فعال و پویا تامین کند.

رحیم سرهنگی (مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست) گفت: مفاهیم کارآفرینی و حقوق شهروندی بسیار به هم نزدیک هستند. به عنوان مثال تجربه مشابه‌ای که در شمال ایتالیا اتفاق افتاد، اکوسیستم کارآفرینی در آن منطقه دچار اختلال شد. مسئولان منطقه برای حل این مشکل استانداردهای زندگی در آن منطقه را در همه زمینه‌های فرهنگی، تفریحی، امنیتی و ... افزایش دادند نتیجه این تغییرات باعث جذب افراد خلاق و کارآفرین در منطقه شد.

 مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه حقوق شهروندی در سه بند اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مالکیت، اشتغال و کار شایسته به طور مشخص با کارآفرینی ارتباط مستقیم دارد، تصریح کرد: این آیتم‌ها باعث ایجاد و توسعه یک جریان کارآفرینی در جامعه می‌شوند؛ ما در شاخص جهانی کارآفرینی سال 2017 در بین 137 کشور رتبه 85 را داشتیم و در سال 2018 به جایگاه 72 رسیدیم.

وی در پایان تاکید کرد: هرچه شاخص‌های کلان اقتصادی کشور تغییر داشته باشد تاثیر مستقیم بر کارآفرینی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز