خبرگزاری کار ایران

فاینشنال تایمز:

آیا باید منتظر بمانیم تا انفجار دیگری ببینیم؟/خاورمیانه در آتش بیکاری می‌سوزد

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۱۹۸

تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول از وضعیت بیکاری در خاورمیانه حاکی از آن است که آمار بیکاری به «طرز درخوری» از سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا، روزنامه فاینشنال تایمز چاپ لندن با انتشار مطلبی نتایج تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول را تحلیل کرده است. عنوان این گزارش «بحران اشتغال در خاورمیانه به ناآرامی دامن می‌زند» است.

نتایج آن نشان می‌دهد که آمار بیکاری به «طرز درخوری» از سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است. بر پایه این گزارش وضعیت اشتغال جوانان خاورمیانه در ۱۵ سال گذشته تغییر چشم‌گیری نداشته است؛ در نتیجه کشورهای منطقه همچنان بدترین وضعیت بیکاری را در جهان دارند.

فاینشنال تایمز از قول «جهاد آزور»، مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول این پرسش را مطرح کرده است: «آیا باید منتظر بمانیم تا انفجار دیگری را ببینیم یا باید به ریشه این مشکلات بپردازیم؟»

انفجاری که وی به آن اشاره می‌کند هم اکنون شعله‌های آتش را در شهرهای «بصره» و «کربلا» در کشور علم کرده است. جوانان این شهرها در اعتراض به بیکاری به سمت ساختمان‌های دولتی هجوم آورده‌اند و می‌پرسند: «چرا در کشوری که بیشترین منابع زیرزمینی را دارد باید اینهمه بیکار وجود داشته باشند؟»

صندوق بین المللی پول پیشنهاد می‌دهد که بهبود محیط کسب‌وکار، دسترسی آسان‌تر به سرمایه، مبارزه با فساد و اصلاح سیستم‌های یارانه پرهزینه توسط دولت‌ها باید به عنوان راهکارهای خروج از این وضعیت در دستور کار باشد اما مشکل این است نگاه نهاد مالی بانک جهانی، بیشتر سرمایه‌محور است تا انسان محور.

بیکاری جوانان در هشت کشور، از‌جمله عربستان سعودی، بزرگ‌ترین اقتصاد و مصر، پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب، بیش از ۳۰ درصد است.

به گفته صندوق بین‌المللی پول زنان منطقه، یک‌سوم مردان در نیروی کار حضور دارند. میزان بیکاری زنان جوان نزدیک به ۳۶ درصد است و در عربستان سعودی به ۶۲ درصد می‌رسد.

صندوق بین المللی پول تاکید می‌کند که اگر دولت‌ها بتوانند رشد را ۱.۷ درصد از میانگین ۳.۶‌ درصدی بالاتر ببرند، نرخ بیکاری منطقه تا سال ۲۰۳۰ از ۱۰.۶ درصد به هشت درصد کاهش می‌یابد؛ اما اگر رشد تولید و اشتغال در سطح امروز باقی بماند، بیکاری ۱۴ درصد خواهد شد.

 فعلا اما خاورمیانه در آتش بیکاری جوانان خود می‌سوزد و دولت‌های منطقه به خاطر درگیری با فساد، اختلافات سیاسی و فرقه‌ای و ناکارآمدی نهادی و حضور در جنگ‌های نیابتی عاجزتر از آن هستند که سیاست‌های صندوق بین‌المللی را اجرایی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز