خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تجمع باغداران غرب اصفهان/وزارت نیرو به کشاورزان ظلم می‌کند/کشاورزان قهر کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۵۰۸

روز گذشته تجمعی از سوی باغداران غرب اصفهان در اعتراض به عدم توزیع آب بین آنها برای آبیاری درختان‌شان در مقابل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برپا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته تجمعی از سوی باغداران غرب اصفهان در اعتراض به عدم توزیع آب برای آبیاری درختان در مقابل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برپا شد.

کریم صفاری قهدریجانی (دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان فلاورجان، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان و دبیر کمیته تخصصی حقآبه‌داران غرب استان اصفهان) به ایلنا، گفت: باغداران غرب اصفهان شامل کسانی می‌شوند که در شهرستان‌های لنجان، مبارکه، خمینی‌شهر، نجف‌آباد و فلاورجان صاحب باغ هستند. آنها معترض این مساله هستند که به دلیل عدم توزیع آب، اشجارشان در حال خشک شدن است.

وی درباره فرجام تجمع روز گذشته، افزود: ما و باغداران پیش‌تر پیگیر وضعیت تقسیم آب برای باغ‌های غرب اصفهان بودیم اما این پیگیری‌ها بی‌حاصل بود. از همین روی، تعدادی از باغداران در مقابل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تجمع کردند. یکی از مسئولان این شرکت به تجمع‌کنندگان وعده پیگیری مطالباتشان را داد. با این وجود، چنین وعده‌هایی نتیجه خاصی دربرنخواهد داشت چراکه وزارت نیرو می‌بایستی وظایف خود را به درستی انجام دهد و رودخانه‌های کشور را (شامل زاینده‌رود) ساماندهی کند.  

صفاری با یادآوری برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی در بالادست زاینده‌رود، اظهار داشت: بندهای متعددی در چهارمحال و بختیاری و بالادست زاینده‌رود در استان اصفهان احداث شده که موجب قطعی آب توزیعی بین باغداران شده است. این بندهای بتنی که سنگ‌بند نامیده می‌شوند از نفوذ آب به دیگر مناطق جلوگیری می‌کنند. برداشتن خود آنها، یک هفته زمان می‌برد. برای حل معضل کنونی، مسئولان مربوطه باید قاطعانه بندهای واقع در بالادست را جمع‌آوری کنند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: درخواست ما از مسئولان دادستانی این است که قاطعانه حکمی در راستای برداشتن بندهای مذکور صادر کنند. چرا چند نفر باید اجازه داشته باشند با استفاده از این بندها، به تعداد زیادی کشاورز و باغدار در شهرستان‌هایی که نامشان را آوردم، ظلم کنند؟ واقعا ناراحت‌کننده است که به‌خاطر یک‌چنین تخلفاتی، تعداد زیادی درخت ۸۰ ساله بخشکند.   

وی اشاره کرد: با پیگیری‌های ما در طی این سال‌ها، بندهایی که بین فلاورجان و گاوخونی قرار داشتند، برچیده شدند اما هنوز بندهای بالادست واقع در چهارمحال و بختیاری تا لنجان باقی مانده‌اند.

دبیر کمیته تخصصی حقآبه‌داران غرب استان اصفهان تصریح کرد: از سال ۱۳۸۶ به این سو، مشکل دسترسی به آب برای باغداران و کشاورزان اصفهان ایجاد شده است. وزارت نیرو حقآبه کشاورزان را به بخش صنعت واگذار کرده است. حقآبه دارایی کشاورز است و این واقعیت باید پذیرفته شود. ما بارها در این زمینه با مسئولان نامه‌نگاری کرده‌‌ایم اما تاکنون جز وعده، حاصلی در پی نداشته است.

وی درباره وضعیت کنونی کشاورزان و باغداران اصفهان بیان داشت: از فرط ناامیدی و بی‌حاصلی، کشاورزان کار کشاورزی را رها کرده‌اند. در واقع، باید بگویم قهر کرده‌اند. بسیاری از آنها آواره شده و یا به مشاغل کاذب روی آورده‌اند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان فلاورجان سخنانش را با انتقاد از عدم توجه و کمک دولت به کشاورزان، به پایان رساند و اظهار داشت: بسیاری از کشاورزان بعد از رهاکردن کار کشاورزی، در مسیر رفت‌و‌آمد و یا مهاجرت به دیگر شهرها در پی کسب درآمد، در جاده تصادف کرده و جان باختند. بسیاری نیز از فرط غم و ناامیدی، دق کردند. خیلی‌ها به‌خاطر بدهی‌ مالی، سکته کردند. متاسفانه، در حق کشاورزان ظلم بسیاری شده است. ما از اقدامات وزارت نیرو راضی نیستیم چراکه آنها در حق کشاورزان غرب اصفهان، ظلم روا داشته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز