خبرگزاری کار ایران

عملکرد معاونت اقتصادی سازمان تامین اجتماعی در یک نگاه

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۹۹۴

حسین امیرگنجه (مدیرکل برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی) در یادداشت پیش‌رو که به مناسبت هفته تامین اجتماعی نوشته شده به تحلیل مدیریت ریسک‌های موجود در صندوق‌های بازنشستگی پرداخته است.

صندوق‌های بازنشستگی نقش کلیدی و تاثیر‌گذار در اقتصاد هر کشور دارند و دارای رویکردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستند. محیط‌های تاثیرگذار بر عملکرد صندوق‌های بازنشستگی بسیار متلاطم و متغیر هستند و مدیران این سازمان‌ها با انواع متغیرهای محیطی و تاثیر‌گذار  روبه‌رو بوده که باید با مدیریت هوشمندانه هدایت گردد. لذا یکی از دغدغه‌های اصلی و اساسی این صندوق‌ها  مدیریت ریسک‌های موجود و اتخاذ استراتژی‌های مناسب جهت عبور از این بحران‌هاست. امروزه با توسعه زیرساخت‌های سازمان تامین اجتماعی سعی می‌شود به سمت هوشمندسازی، دانایی محوری و دانش مداری حرکت شود.

در راستای حرکت به سمت اهداف فوق‌الذکر این معاونت نیز همواره تلاش می‌کند با تدوین برنامه‌های استراتژیک و باتکیه بر ماموریت‌ها و چشم‌اندازهای تعیین شده در برنامه راهبردی حرکت کند تا به دو هدف اصلی پایداری مالی و رضایت ذی‌نفعان دست یابد. لذا با عنایت به موارد فوق الاشاره عمده‌ترین فعالیت‌های حوزه معاونت اقتصادی در سال جاری شامل موارد زیر است:

 تدوین، ابلاغ، اجرا و کنترل و پایش برنامه‌های عملیاتی ادارات کل بیمه‌ای و مدیریت‌های درمان

پیگیری و در نتیجه اضافه نمودن بندهای "و" و "ن" در برنامه بودجه کشور و پیگیری وصول مطالبات از دولت

 مشارکت و نظارت بر اجرای برنامه راهبردی تدوین شده توسط شرکت‌ها و موسسات تابعه

دریافت اسناد خزانه اسلامی در قبال بخشی از مطالبات دولت

مدیریت بودجه برنامه‌های عملیاتی در دو حوزه ستادی و استانی

شناسایی شرکت‌های زیان ده و آماده‌سازی شرایط جهت واگذاری شرکت‌های خارج از استراتژی‌های سازمانی

مشارکت فعال در تدوین و اجرایی نمودن برنامه‌های مبتنی بر راهبردهای اقتصاد مقاومتی در ادارات کل بیمه‌ای و درمانی

لذا در راستای موارد فوق، این معاونت با تشکیل کارگروهای تخصصی و برگزاری  جلسات متعدد کارشناسی سعی در کاهش انحرافات برنامه‌ای داشته و علاوه بر آن با نزدیک شدن به پایان سال ۹۶ و عدم تحقق تامین اعتبار از محل فروش اموال غیرمنقول و املاک مطابق بند "ک" تبصره (۵) و با پیگیری‌های مکرر از سوی معاونت سازمان و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهایتا رئیس سازمان برنامه و بودجه طی نامه شماره ۱۶۵۷۵۸۶ مورخ ۱۸/۱۱/۹۶ با انتشار اوراق اجاره سهام موافقت نمودند.

اوراق اجاره سهام در دو مرحله ۲۰۰۰۰ میلیارد ریال و ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال با نقش بانی توسط شستا و با مبنای سهام شرکت‌های زیر مجموعه شستا و سازمان تامین اجتماعی و تضامن بانک رفاه و بانک توسعه تعاون منتشر و در پایان سال ۹۶ به فروش رسید.

همچنین در خصوص مابقی اوراق تا سقف ۵۰۰۰۰ میلیارد ریال مقرر گردید به مبلغ۲۰۰۰۰ میلیارد ریال اوراق اجاره سهام و نیز اجاره دارایی با نقش بانی توسط شستا و شرکت رجاء منتشر گردد. در راستای این بند و درج احکام پیشنهادی سازمان در لایحه بودجه کل کشور و با توجه به تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته سرانجام در تبصره (۵) قانون بودجه سال ۹۷ در قالب (۱-۲) بند "و" و نیز بند "ن" این تبصره، اعتباری به میزان ۵۰۰۰۰۰ میلیارد ریال جهت تسویه مطالبات سازمان درنظر گرفته شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز