خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار مطرح کرد؛

برخی ایران را محل کار و خارج از کشور را محل زندگی خود درنظر گرفته‌اند/ تیتر‌ها عالی‌ست اما نگاه‌ها سودجویانه

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۶۸۰

علی خدایی گفت: اگر واقعا می‌خواهید از توان تولید استفاده کنید، انواع و اقسام رانت‌هایی که تولید را بلعیده‌اند، بردارید. مثلا جلوی قاچاق کالا را بگیرید و جلوی کسانی را بگیرید که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کالاهای غیرضرور را وارد می‌کنند و کمر تولیدکنندگان را می‌شکنند.

علی خدایی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در انتقاد به طرح «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» گفت: مدت‌هاست که در کشور ما برای پیشبرد اهداف ثروتمندها ازجمله کارفرمایان و پیمانکاران ذیل یکسری اسم‌های قشنگ، طرح‌های قشنگ و سوءاستفاده از عناوین سال، قوانینی را تصویب می‌کنند.

وی افزود: در ماده ۱۵ این طرح آمده است «سازمان تأمین اجتماعی موظف است حق بیمه کارکنان قراردادهای ارائه خدمات اجتماعی پیمانکاران طرح‌های عمرانی و غیرعمرانی بر مبنای فهرست ارائه شده توسط پیمانکاران را دریافت نماید» مشخص است که این طرح چه ارتباطی با استفاده از حداکثر توان تولیدی کشور دارد! این طرح ماده ۴۱ قانون تامین اجتماعی را عقیم و بی‌اثر می‌کند.

خدایی با بیان اینکه پیمانکاران مستقیما از این طرح منتفع می‌شوند چراکه از این پس فهرست بیمه‌ای ارائه شده توسط آنها ملاک قرار می‌گیرد، گفت: البته امیدواریم این طرح توسط هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برگشت داده شود؛ چراکه حقوق حمایتی بیش از ۲ میلیون کارگری پیمانکاری تضییع می‌شود. از همین جا دقیقا فرار بیمه‌ای شروع می‌شود که اگر پیمانکار حق بیمه را واریز نکند، پول آن به جیب خودش می‌رود.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار افزود: بدین ترتیب پیمانکاران می‌تواند اسم اقوام خودشان را در لیست بیمه‌‌ای بگذارند. از طرفی حق نظارت و بازرسی هم از سازمان تامین اجتماعی سلب می‌شود؛ چراکه در ماده ۱۵ تاکید شده است که «اعمال هر گونه روش دیگری غیر از روش مندرج در این ماده ممنوع است». با این شرایط اختیارات سازمان تامین اجتماعی چه می‌شود؟ اختیاراتی که قانونگذار هنگام نوشتن قانون تامین اجتماعی به آن داده است. در حال حاضر پس از ارائه لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی می‌تواند یک ماه بعد از کارگاه بازرسی کند.

این فعال کارگری افزود: در مورد کارگاه‌هایی که به صورت پیمانی کار می‌کنند، موضوع متفاوت است؛ چراکه بسیاری از این کارگاه‌ها در جاهایی قرار دارند که امکان بازرسی از آنها وجود ندارند. کارگاهی وجود دارند که کارشان صرفا کار گذاشتن لوله زیرآب است. خیلی از این پیمان‌ها هوایی و ریلی هستند. خیلی از آنها در خارج از کشور انجام می‌شوند، مثل احداث نیروگاه. از این‌رو امکان بازرسی از این کارگاه‌ها وجود ندارد. پس چگونه می‌توان به فهرست ارئه شده توسط پیمانکاران اعتماد کرد؟ در این شرایط عقل حکم می‌کند که به مکانیزم قانونی فعلی اتکا کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود.

منابع و مصارف در حال سر به سر شدن است

وی با بیان اینکه آسیب دومی که از ناحیه این طرح وارد می‌شود به سازمان تامین اجتماعی است، گفت: قانونگذار وقتی قانون تامین اجتماعی را می‌نوشت برای سازمان تامین اجتماعی منابعی پیش‌بینی کرد. منابعی که سازمان تامین اجتماعی از محل پیمان‌ها نصیبش می‌شود، قابل توجه است که سالیانه بالغ بر ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان می‌شود.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در ادامه افزود: سال‌هاست که همه فریاد می‌کشند که منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی در حال سر به سر شدن است. سازمان تامین اجتماعی برای ایفای تعهدات خود به وام گرفتن روی آورده است. این مهم‌ترین مسئله کارگران است. آنها نگران هستند که سازمان تامین اجتماعی تا کی می‌خواهد وام بگیرد تا تعهدات خود را انجام دهد؟

خدایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها صندوق بیمه‌ای نسبتا سرپا که در حال دست و پا زدن است؛ تامین اجتماعی است، گفت: درنظر داشته باشید که سازمان تامین‌اجتماعی از لحاظ مدیریتی و درآمدی بیمار است. قاعدتا زمانی که می‌گوییم سازمان تامین اجتماعی به زور سرپاست؛ توقع داریم که دولت و مجلس باری بر دوش این پیکره بیمار نگذارند تا منِ کارگر و منِ بازنشسته دغدغه فردا را نداشته باشم.

اجازه نفس کشیدن به سازمان تامین اجتماعی نمی‌دهند

خدایی با بیان اینکه درحالی‌که هنوز جنجال‌های مربوط به بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه که واریز منابع درمان سازمان تامین اجتماعی را به حساب خزانه‌داری مورد تاکید قرارداده است نخوابیده، شاهد طرح‌های دیگری هستیم، گفت: اجازه نفس کشیدن به سازمان تامین اجتماعی نمی‌دهند. طرح پشت طرح می‌آورند تا منابع آن را خالی کنند و به جیب زورمندان بریزند. هنوز چاه ویل طرح تحول نظام سلامت را از یاد نبرده‌ایم. اما با اسم‌های قشنگ و تیترهای جذاب طرح‌های رنگارنگی را آماده می‌کنند و خواهند کرد و این آخرین آنها نخواهد بود.

وی افزود: اگر واقعا می‌خواهید از توان تولید استفاده کنید، انواع و اقسام رانت‌هایی که تولید را بلعیده‌اند، بردارید. مثلا جلوی قاچاق کالا را بگیرید و جلوی کسانی را بگیرید که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کالاهای غیرضرور را وارد می‌کنند و کمر تولیدکنندگان را می‌شکنند. تیتر‌ها عالی است اما نگاه‌ها سودجویانه. تا رهبری اعلام می‌کند سال حمایت از تولید داخلی، کمر حمایت از تولید داخلی را ذیل همان قانون به اصطلاح حمایتی می‌شکنند.

خدایی با بیان اینکه متاسفانه این افراد دارای قدرت‌های رسانه‌ای هستند و پروپاگاندا راه می‌‌اندازه که تامین اجتماعی واردات کالا انجامد می‌‌دهد، گفت: این چه حرفی است! چرا اینقدر بی‌رحمانه می‌تازید؟ نهایت حق بیمه‌ای که سازمان تامین اجتماعی می‌گیرد ۳۰ درصد حداقل مزد است.  

وی با بیان اینکه سهم مزد در قیمت تمام شده کالا ۵ درصد است، گفت: اگر  قیمت تمام شده کالا را ۱ میلیون تومان فرض کنیم، ۵۰ هزار تومان از آن را مزد تشکیل می‌دهد. کارفرما موظف است که ۲۰ درصد این رقم را به عنوان حق بیمه پرداخت کند یعنی ۱۰ هزار تومان. چرا بزرگ‌نمایی می‌کنید؟ این در شرایطی است که ۹ درصد از ۱ میلیون تومان به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنید که معادل ۹۰ هزار تومان است. حال شما تفاوت بین ۹۰ هزار تومان و ۱۰ هزار تومان را ببینید. آن ۹۰ هزار تومان کمری را نشکسته اما این ۱۰ هزار تومان کمرها را شکسته و تولید را زمین‌گیر کرده است؟ ۱۸ درصد از سودتان را به عنوان بهره‌بانکی می‌پردازید، این کمرها را شکسته یا آن ۱۰ هزار تومان؟

سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی و ورانه‌نمایی

این عضو کارگری شورای عالی کار افزود: ما تنها شاهد سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی و ورانه‌نمایی واقعیت هستیم. اینها که این قوانین را می‌گذارند، کوته‌بین هستند و نمی‌دانند در صورتی ورشکستگی و از بین رفتن سازمان تامین اجتماعی چه موج عظیمی از نارضایتی به راه می‌افتد؛ چه بلایی به جان کشور می‌افتد و چه آسیب‌هایی متوجه ساختارهای اساسی جامعه می‌شود.

وی افزود: مگر اینکه برخی از این افراد ایران را محل کار و خارج از کشور را به عنوان محل زندگی خود در نظر داشته باشند. فقط تنها توجیهش همین است وگرنه بعید می‌دانم کسی زیریک سقفی نشسته باشد و امنیت بخواهد اما کلنگ بردارد تا ستون‌های آن را بشکند. اینها احتمالا خود را از زیر سقف این کشور خارج کرده‌اند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز