خبرگزاری کار ایران

علی‌اصغر بیات:

حذف ماده 40 باعث ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۶۳۲

رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران کشور معتقد است که حذف ماده 40 باعث ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر بیات گفت: موضوع صحبت من این است که منابع سازمان چه تاثیری بر حق و حقوق بازنشستگان دارد. باید بگویم بین 20تا 30 درصد از منابع سازمان از ماده 40 تامین اجتماعی به دست می‌آید.

رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران کشور  ادامه داد: پرداخت حق بیمه براساس درصدی است که کل پیمانکار است که کارفرما را متعهد می‌کند که او نیز پیمانکار را ملزم به پرداخت بیمه کارگران در تامین کند. تصویب قوانینی که در مجلس ماده 40 تامین اجتماعی را زیر سوال ببرند حق و حقوق کارگران پیمانی را ضایع می‌کند. با تصویب این‌گونه قوانین تامین اجتماعی در مسیری حرکت می‌کند که اگر دیر بجنبیم دچار فروپاشی خواهد شد. به صراحت اعلام می‌کنم حذف ماده 40 از سوی مجلس و دولت باعث تعدیل منابع و ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان را با تاخیر و با دریافت وام با بهره 35 درصد پرداخت می‌کند. اکنون حق بیمه ما را سازمان در بسیاری اوقات با چهار ماه تاخیر می‌دهد. یکی از ابرچالش‌هایی که مجلس ابتدای کار خود اعلام کرد مساله تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی بود. با این وجود و با تمام مشکلاتی که جامعه کارگری و بازنشستگان و سازمانی نظیر تامین اجتماعی داشته و دارند بازنشستگان و کارگران همیشه به انقلاب و نظام وفادار بودند و این پایبندی را ثابت کرده‌اند.

رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران کشور ادامه داد: مشکلات از جایی شروع شد که تعهداتی روی تامین اجتماعی گذاشته که دولت به سازمان بدهی داشت و بدهی‌های خود را پرداخت نکرد که موجب بیشتر شدن مشکلات سازمان تامین اجتماعی در برآوردن تعهداتش شد. با تصویب بند "ز" تبصره 7 لایحه بودجه 97 که اکنون تبدیل به بند و تبصره 7 قانون بودجه امسال شده تبعات بدی برای کارگران و نمایندگان ایجاد خواهد کرد. بنابراین از نمایندگان تقاضا دارم با ارایه طرحی بند "ز" را از بودجه حذف کنند. حل این مشکل در دست دیوان عدالت اداری نیست بلکه در دست مجلس است.

بیات اظهار داشت: جمعیت بازنشستگان در حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر است و جمعیت آنها همراه خانوارشان در حدود 7 میلیون نفر می‌شود. اگر وضعیت سازمان تامین اجتماعی در زمینه تامین معیشت، دارو و... کارگران و بازنشستگان خوب نباشد وضع آنها نیز بد خواهد بود.

وی در پایان گفت: ما از نمایندگان دو مطالبه داریم؛ اول پیگیری پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و دوم خارج کردن ماده 41 قانون تامین اجتماعی از دستور کار مجلس. این را بگوییم که هر اتفاقی برای سازمان تامین اجتماعی و منابع آن بیفتد دل 50 میلیون انسان می‌لرزد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز