خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار در کنفرانس سازمان بین‌المللی کار:

تحریم‌ها نابودکننده فرصت‌های شغلی زنان در ایران بود/عدم امنیت شغلی در محیط کار، مهم‌ترین دغدغه کارگران است

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۶۷۶

علی‌بیگی در یکصد و هفتمین اجلاسیه کنفرانس سازمان بین‌المللی کار گفت: آنچه امروز کارگران جهان و کشور متبوع من را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و به عنوان مهمترین و اساسی‌ترین دغدغه کارگران مطرح است، عدم امنیت شغلی در محیط کار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولیاء علی‌بیگی (رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور و عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی) در یکصد و هفتمین اجلاسیه کنفرانس سازمان بین المللی کار (ILO) با تاکید بر تشریک مساعی و ارزیابی‌های دقیق کارشناسی برای رضایت از آینده کارگران در مقابل امواج ویرانگر بحران‌های جهانی، گفت: امیدوارم این کنفرانس ارتقای نقش زنان و امنیت شغلی در محیط کار را برای کارگران سراسر جهان به ارمغان بیاورد.

وی ادامه داد: انتخاب موضوع «زنان و محیط کار» در گزارش مدیرکل سازمان بین‌المللی کار در این مقطع زمانی بسیار مناسب و به موقع پیش‌بینی شده چراکه زنان به عنوان نیمی از جمعیت هر کشوری نقش موثری در پویایی و پیشرفت جوامع خود دارند. اکنون در جهان شمار زیادی از زنان همگام با مردان در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف مشغول به کار هستند اما متاسفانه برابری جنسیتی یکی از مسائلی است که هنوز به طور کامل رعایت نمی‌شود.

علی‌بیگی با اشاره به این نکته که هنوز در جهان زنان نقش کمتری در پیشرفت‌های شغلی و سمت‌های مدیریتی نسبت به مردان دارند و بعضا از دستمزد کمتری نیز برخوردار می‌باشند، اظهار داشت: البته به این موضوع مهم نیز باید توجه داشت که اشتغال زنان اغلب با مسئولیت‌های خانه‌داری همراه است و در صورت مشابهت شغلی بین یک زن و مرد، به دلیل وظایف خانه‌داری، استرس‌های ناشی از کار در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. اینها تنها نمونه‌های تلخی است که تایید می‌کند دستاوردهای جهان در عرصه کار شایسته خصوصا برای زنان به نسبت تلاش‌های صورت گرفته، اندک است. عمده کنوانسیون‌ها بر رعایت حقوق آنان تاکید دارد. اما تا زمانی که شرایط کار شایسته نامساعد است اجرایی شدن کنوانسیون‌های مرتبط با زنان در محیط کار دشوار خواهد بود.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران بسترهای مناسب آموزشی را برای زنان فراهم نموده که در نتیجه آن، نیمی از فارغ التحصیلان در مراکز علمی را زنان تشکیل می‌دهند که با مدارج عالی دانشگاهی آماده ورود به بازار کار می باشند اما متاسفانه تحریم‌های ظالمانه آمریکا و عدم پایبندی آنان به توافقات و تعهدات برجام، موجب از بین رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و به تبع آن از بین رفتن فرصت‌های شغلی برای زنان شده و شرایط را برای حضور گسترده و فعال آنان در بازار کار سخت و دشوار کرده است.

وی افزود: آنچه امروز کارگران جهان و کشور متبوع من را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و به عنوان مهمترین و اساسی‌ترین دغدغه کارگران مطرح می‌باشد، عدم امنیت شغلی در محیط کار است. متاسفانه رواج قراردادهای موقت کار امنیت شغلی کارگران را به مخاطره انداخته و به همین دلیل آرامش از کارگران و خانواده آنان سلب گردیده است. با این شرایط امکان برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از یک زندگی شرافتمندانه و بدون اضطراب از آنان گرفته شده است. باید به استحضار برسانم قراردادهای موقت کار نه تنها کرامت نیروی کار را هدف قرار داده بلکه آزادی تشکل‌های کارگری را نیز سلب نموده است.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در پایان، گفت: از مدیرکل محترم سازمان بین‌المللی کار تقاضا دارم سیاستی را برای حمایت بیشتر از این کارگران اتخاذ نمایند تا دولت‌ها ساماندهی قراردادهای موقت کار در مشاغل با ماهیت مستمر را در دستور کار خود قرار دهند تا گام بزرگی در جهت شفاف‌سازی قراردادهای کار میان کارگران و کارفرمایان تظنیم گردد. در پایان هم آرزو می‌کنم که صلح و آرامش در سراسر جهان حاکم گردد و همه انسان‌ها بدون توجه به رنگ، نژاد و ملیت از حق یکسان برخوردار گردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز