خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور مرزی کشور:

«بیمه کولبران» منتفی‌ است

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۰۳۳

مدیرکل امور مرزی کشور اعلام کرد از آنجا که کولبری یک شغل موقت است، بیمه آن منتفی‌ست.

به گزارش ایلنا، شهریار حیدری (مدیرکل امور مرزی وزارت کشور) روز گذشته، نشستی خبری برگزار کرد تا در مورد آیین‌نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی خبر دهد. او در این نشست از منتفی شدنِ «بیمه کولبران» خبر داد.

او از ابلاغ آیین‌نامه «ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی» و همچنین آیین‌نامه «ساماندهی ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی با ظرفیت کمتر از 500 تن (ته‌لنجی)» به استانداران و دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد.

حیدری درخصوص آیین‌نامه‌ها توضیح داد: «دولت سال گذشته این دو آیین‌نامه را تصویب کرد، اما بنا بر دلایلی اجرای آنها با مشکلاتی مواجه بود؛ مشکلاتی مانند جانمایی بازارچه‌ها و توجه به مردم مناطق مرزی که خوشبختانه در اصلاح آیین‌نامه‌ها این موضوعات به خوبی مدنظر قرار گرفت. در گذشته کالاها به پشت مرزهای کشور آورده و توسط کولبرها به داخل کشور منتقل می‌شدند. این انتقال کالا به داخل کشور بدون نظارت انجام می‌شد که در آیین‌نامه‌های جدید ظرفیتی برای نظارت ایجاد شده و ضمنا شأن و شئون مردم مرزنشین در آن به خوبی مدنظر قرار گرفته است».

حیدری در پاسخ به سؤالی درخصوص بیمه کولبران و تعیین‌تکلیف این موضوع در آیین‌نامه‌های جدید گفت: «کولبری فعالیتی موقت است و یک فعالیت پایدار محسوب نمی‌شود و در حقیقت یک شغل ناپایدار است و امتیازات درنظرگرفته‌شده نیز برای مردم مرزنشین موقت است، بنابراین بحث بیمه برای آنها منتفی است؛ اما اگر با ظرفیت‌های ایجادشده در آیین‌نامه جدید بحث ایجاد اشتغال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شود، امکان درنظرگرفتن بیمه نیز برای مرزنشینان محقق می‌شود».

وی ادامه داد: «برای مرزنشینانی که شرایط بهره‌مندی از این امتیازات را دارند و مشمول آیین‌نامه هستند این موارد در نظر گرفته می‌شود. البته مرزنشینانی شامل این آیین‌نامه هستند که اولا شغل خاصی نداشته باشند و ثانیا مرزنشین باشند و درآمد پایینی داشته باشند که همه این افراد در قالب یک سامانه احصا شده و همچنین برای فهرست کالاهایی که قابل ورود به کشور هستند نیز در کارگروه مشترکی میان دستگاه‌های ذی‌ربط تصمیم‌گیری انجام شده است.»

او همچنین گفت: «در کنار تصویب این آیین‌نامه، مرزها و معابر غیررسمی که قبلا قاچاق در آنها صورت می‌گرفت، توسط نیروهای نظامی و انتظامی و مرزبانان مسدود خواهد شد. در این آیین‌نامه‌ها معابر تعریف شده و 15 بازارچه در مناطق مرزی ایجاد و به صورت رسمی اعلام شده است.»

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار در ارتباط با کشته شدن کولبران گفت: «هیچ کولبری در مرزهای رسمی کشته نشده است. مرزبانان این کشور مسئول امنیت کشور هستند و هنگامی که در ساعات شب فردی از معابر غیررسمی در حال عبور است برای مرزبانان قابل تشخیص نیست که این فرد کولبر است یا قاچاقچی و معاند. مردم نیز از مرزبانان انتظار دارند که برای حفظ امنیت این کشور با چنین اقدامات و ورودهای غیرقانونی به کشور مقابله کند. بی‌تردید کشته‌ها و زخمی‌ها در معابر غیررسمی کشور اتفاق می‌افتد.»

در سه ماه گذشته، بستن مرزهای غربی کشور و انسداد مسیرهای کولبری به اعتراضات بسیار انجامیده‌است. در روزهای گذشته مسئولان از ساماندهی واردات کالا  با ابلاغ آیین نامه جدید خبر داده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز