خبرگزاری کار ایران

وضعیت نامشخص ۲۵ کارگر رسمی سدید ریخته‌گر/ بلاتکلیفی در بازنشستگی و وصول مطالبات معوقه

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۴۷۳

پس از گذشت حدودا سه سال از اعلام توقف فعالیت کارخانه «سدید ریخته‌گر» در استان تهران هنوز وضعیت ۲۵ کارگر رسمی بیکار شده این واحد صنعتی نامعلوم است.

منابع کارگری در کارخانه «سدید ریخته‌گر» به خبرنگار ایلنا گفتند: با توقف فعالیت تولیدی این کارخانه از خرداد ماه سال ۹۴ تاکنون، حدود ۲۵ کارگر رسمی آن در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و همه آنها چندین ماه مزایای مزدی معوقه و حق بیمه طلبکارند و سنوات این کارگران نیز پرداخت نشده است.

به گفته این کارگران، وضعیت پیش آمده درحالی‌ست که پیش‌تر و در زمان فعالیت کارخانه «سدید ریخته‌گر» تعداد کارگران این واحد تولیدی به حدود ۳۰۰  نفر می‌رسید. از این تعداد حدود ۲۷۵ نفر از آنها که به‌ صورت قراردادی فعالیت داشتند، از خرداد ماه سال ۹۴ به دلیل عدم نیاز اخراج شده‌اند.

یکی از کارگران رسمی سدید ریخته‌گر با بیان اینکه از موعد بازنشستگی او و ۲۴ نفر از همکارانش گذشته، درباره شرایط سخت بازنشستگی خود و همکارانش گفت: ما با استفاده از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور امکان بازنشستگی داریم اما چون کارفرما توانایی پرداخت حق بیمه و سهم ۴ درصدی بیمه آنان را در مشاغل سخت و زیان‌آور ندارد، امکان بازنشستگی برای این تعداد کارگر وجود ندارد.

به گفته وی، چندین سال است به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه آنها به تامین اجتماعی، دفترچه‌های درمانی کارگران این کارگاه فاقد  اعتبار بوده و در این زمینه دچار مشکلات زیادی هستند.

وی همچنین گفت: همه اموال کارخانه ازسوی طلبکاران مصادره شده و آنها هرچند ماه یکبار با نظارت مراجع قضایی برخی اموال کارخانه را به فروش می‌رسانند و بدین ترتیب بخش کمی از مطالبات خود را با رای دادگاه دریافت می‌کنند.

طبق اظهارات این کارگر هریک از ما کارگران رسمی سدید ریخته‌گر براساس سوابق کار مبالغی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون از کارفرما طلبکاریم. این درحالی‌ست که چندین سال است ما کارگران علارغم داشتن طلب مالی از شرکت برای تامین حداقل مایحتاج روزانه خانواده‌های خود دچار مشکل هستیم.

این کارگر کارخانه سدید ریخته‌گر با بیان اینکه امیدوار است در سال ۹۷ به همت مسئولان شهرستان اسلامشهر مشکلات صنفی او و سایر همکارانش مرتفع شود، در ادامه گفت: در حال حاضر علاوه بر معوقات مزدی که مربوط به سالهای گذشته می‌شود، موضوع تعیین تکلیف ما ۲۵ کارگر رسمی با سوابق ۲۵ تا ۲۷ سال هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز