خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش،‌ برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای:

ارائه آموزش‌های مهارتی در 700 مرکز دولتی و 11هزار آموزشگاه آزاد/برگزاری آزمون‌های مهارتی برای تعیین صلاحیت نیروی انسانی

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۰۰۹

رضا باجولوند می‌گوید: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در راستای تعیین صلاحیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار و براساس تقویم آزمون، اقدام به برگزاری آزمون می‌کند. سازمان در چهار قالب آزمون‌های هماهنگ کشوری، ادواری، تفاهم‌نامه صنایع دستی و صنعت ساختمان و به استناد قوانین بالادستی و بخشنامه‌ها اقدام به اجرای فرایند آزمون در طی سال می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از رسالت‌های مهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، ارائه آموزش‌های مهارتی به جامعه هدف است. جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای ارائه این آموزش‌ها،‌ جوانان جویای کار شهرها و روستاها، شاغلان بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، سربازان، مددجویان زندان‌ها و آسیب‌دیدگان اجتماعی است البته در همه این زمینه‌ها به آموزش جوانان تکیه و توجه بیشتری می‌شود.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور این رسالت را با داشتن حدود 700 مرکز آموزشی دولتی و 11 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد دنبال می‌کند و در این راستا سالیانه به‌طور متوسط یک میلیون و 500 هزار نفر از اقشار مختلف جامعه را تحت پوشش آموزش‌های خود قرار می‌دهد. حاصل این آموزش‌ها، ایجاد اشتغال و ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی در بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر است. البته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای ارائه خروجی مفید و متخصص به کشور، آزمون‌های مهارتی را در راستای تعیین صلاحیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار نیز برگزار می‌کند. برای اطلاع بیشتر از چگونگی و کم و کیف این آزمون‌ها با رضا باجولوند (معاون پژوهش،‌ برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور) گفتگو کرده‌ایم.

آزمون‌های سنجش مهارت و تعیین صلاحیت حرفه‌ای نیروی انسانی

معاون پژوهش،‌ برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در راستای تعیین صلاحیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار و براساس تقویم آزمون، اقدام به برگزاری آزمون می‌کند، می‌گوید: سازمان در چهار قالب آزمون‌های هماهنگ کشوری، ادواری، تفاهم‌نامه صنایع دستی و صنعت ساختمان و به استناد قوانین بالادستی و بخشنامه‌ها اقدام به اجرای فرایند آزمون در طی سال می‌کند.

باجولوند با بیان اینکه آزمون متقاضیان از دو بخش کتبی و عملی تشکیل می‌شود، تصریح می‌کند: آزمون‌های کتبی نیز خود به دو صورت الکترونیکی و کاغذی برای استانداردهای آموزش شغل برگزار می‌شود.

سنجش مهارت هماهنگ کشوری در دو بخش دولتی و غیردولتی

معاون پژوهش،‌ برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور درباره چگونگی آزمون‌های هماهنگ کشوری، توضیح می‌دهد: سنجش مهارت متقاضیان هر دو بخش دولتی و غیردولتی انجام می‌شود در این راستا آن دسته از متقاضیان دوره‌های آموزشی مهارتی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در بخش دولتی یا آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای به عنوان بخش غیردولتی که موفق به اتمام دوره آموزشی خود با روش‌های مختلف سیستم آموزشی شده‌اند براساس برنامه زمان‌بندی و تقویم سالانه، آزمون‌ گرفته می‌شود.

به گفته وی، آزمون این گروه از متقاضیان در بخش کتبی به صورت الکترونیکی یا یکسان هماهنگ به صورت کتبی-کاغذی برگزار می‌شود.

صدور پروانه مهارت فنی ساختمان برای کارگران قبول شده در آزمون

باجولوند با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ارتباط با صدور گواهینامه مهارت و تعیین صلاحیت حرفه‌ای کارگران شاغل نیز اقدام می‌کند، توضیح می‌دهد: این اقدام در راستای تعیین سطح مهارت و بازآموزی نیروی شاغل در صنعت ساختمان و فراهم آوردن زمینه لازم با هدف اجرای قانون منع به‌کارگیری نیروی فاقد پروانه فنی در مشاغل موضوع ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 مجلس انجام می‌شود.

وی همچنین در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: صدور گواهینامه مهارت و تعیین صلاحیت حرفه‌ای کارگران شاغل براساس تکالیف مندرج در مصوبه هیئت وزیران در تاریخ 20 تیر ماه 1376 و آئین‌نامه اجرایی مواد 3 و 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران صنعت ساختمان مورخ 26 اردیبهشت 1389 بوده است.

معاون پژوهش،‌ برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اینگونه نتیجه می‌گیرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص اجرای مواد قانونی و مصوبات یاد شده، در تعیین صلاحیت و صدور پروانه مهارت فنی ساختمان برای کارگرانی که موفق به قبولی در آزمون‌های کتبی و عملی سازمان شده‌اند پروانه مهارت فنی ساختمان درجه3، درجه 2 و درجه 1 صادر می‌کند.

 باجولوند با بیان اینکه این آزمون‌ها در 8 مرحله در سال به صورت همزمان در سراسر کشور براساس برنامه زمان‌بندی برگزار می‌شود، این نکته را نیز یادآور می‌شود که: از سال 1391 به بعد برای نخستین بار با هدف ساماندهی آزمون‌های متقاضیان صنعت ساختمان و وحدت رویه در سراسر کشور، ثبت نام از طریق سیستم پورتال جامع سازمان به آدرسhttp://advari.irantvto.ir  انجام می‌شود.

آزمون ادواری برای تعیین مهارت افراد

بخش دیگری از توضیحات وی به مسئله آزمون‌های ادواری بازمی‌گردد. باجولوند در توضیح این دسته از آزمون‌ها می‌گوید: برای تعیین مهارت افرادی که به هر نحو ممکن، مهارتی را کسب کرده‌اند براساس استانداردهای مهارت، آموزش شغل برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه متقاضیان براساس دفترچه راهنمای ثبت نام الکترونیکی که از طریق سامانه http://advari.irantvto.ir در اختیار آنان قرار خواهد گرفت، نسبت به ثبت نام در سامانه مذکور اقدام کنند، اضافه می‌کند: براساس ‌سیاست‌های سازمان این آزمون‌ها به صورت الکترونیکی در تمامی مناطق و در طول سال بدون محدودیت در زمان ثبت نام برگزار می‌شود.

آزمون تفاهم‌نامه‌های سازمان با سایر دستگاه‌ها

باجولوند همچنین به آزمون تفاهم‌نامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای با سایر دستگاه‌ها نیز به عنوان دسته‌ای دیگر از آزمون‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ این آزمون‌ها در چهار دسته تفاهم‌نامه همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز ملی فرش ایران، تفاهم‌نامه همکاری معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی،‌ تفاهمنامه با شرکت مادر تخصصی غله و تفاهم‌نامه‌های بین سازمان و سایر دستگاه‌ها و موسسات برگزار می‌شوند.

معاون پژوهش،‌ برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور درباره برگزاری آزمون تفاهم‌نامه همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز ملی فرش ایران می‌گوید: به استناد توافقنامه مورخ 3 فرودین ماه 1389 بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و وزارت بازرگانی، در راستای فراهم کردن زمینه‌های بهره‌مندی قالیبافان و دارندگان مشاغل وابسته از مزایای قانون تامین اجتماعی، تعیین صلاحیت مهارت‌های فنی این دسته از متقاضیان توسط دفتر سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای انجام می‌شود و به قبول‌شدگان گواهینامه مهارت یا گواهی صلاحیت حرفه‌ای اعطا می‌شود.

باجولوند در توضیح آزمون تفاهم‌نامه همکاری معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز توضیح می‌دهد:‌ به استناد توافقنامه مورخ 23 اسفند 1388 بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به منظور برخورداری شاغلان در رشته‌های صنایع دستی و گردشگری از مزایای قانونی بیمه‌های اجتماعی، نسبت به برگزاری آزمون و صدور گواهینامه مهارتی برای قبول‌شدگان مطابق استانداردهای مهارت این سازمان اقدام می‌شود.

وی همچنین درباره برگزاری دوره‌ها و آزمون تفاهم‌نامه با شرکت مادر تخصصی غله نیز اظهار می‌کند: به استناد این تفاهمنامه برگزاری دوره‌های ارتقای مهارت ویژه شاغلان واحدهای صنفی نانوایی در سراسر کشور براساس استانداردهای آموزشی سازمان و صدور گواهینامه مهارت قبول‌شدگان نهایی به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است.

اما اینکه آزمون‌های سایر تفاهم‌نامه‌های بین سازمان و سایر دستگاه‌ها و موسسات از چه قرار است، باجولوند اینگونه توضیح می‌دهد: دفتر سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای در راستای اجرای تفاهم‌نامه‌های بین سازمان و سایر دستگاه‌ها و موسسات با رعایت قوانین و مقررات سازمان و مفاد  تفاهم‌نامه‌ها نسبت به تعیین مهارت متقاضیان به صورت الکترونیکی یا کتبی- کاغذی اقدام می‌کند.

 شرایط پذیرفته‌شدگان در آزمون کتبی و ثبت‌نام کنندگان آزمون عملی چیست، باجولوند اینگونه پاسخ می‌دهد: افراد حاضر در جلسه‌ای که حد نصاب نمره قبولی 50 از 100 را احراز کنند، پذیرفته شده کتبی تلقی می‌شوند؛ پذیرفته‌شدگان آزمون کتبی می‌توانند طبق برنامه‌ زمان‌بندی معین به حوزه‌های تعیین شده اجرای آزمون عملی مراجعه کنند.

وی ادامه می‌دهد: افرادی که حد نصاب نمره قبولی 70 از 100 را در آزمون عملی کسب کرده و همچنین حداقل نمره 70 از 100 در معدل آزمون کتبی و عملی را احراز کنند، پذیرفته می‌شوند.

گفتگو: ندا علیزاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز