خبرگزاری کار ایران

محجوب مطرح کرد:

موضوع قراردادهای موقت صدای همه را در آورده/ سال 97، سال کوشش برای غلبه بر قراردادهای موقت کار

asdasd
کد خبر : ۶۱۶۶۸۳

دبیر کل خانه کارگر سال 97 را سال کوشش برای غلبه بر قراردادهای موقت کار خواند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم گردهمایی کارگران قراردادی و پیمانی با حضور علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر، فتح‌الله بیات رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی و جمعی از کارگران در محل دانشگاه علمی و کاربردی خانه کارگر برگزار شد.

علیرضا محجوب در این مراسم با اشاره به تبصره یک ماده 7 قانون کار تشریح کرد: این تبصره به این معناست که حداکثر مدت قرارداد موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر دارد باید به تصویب هیات وزیران برسد. در نتیجه آنهایی که می‌گویند در قانون کار اصل بر قرارداد موقت است و حتی در رابطه با کارهای غیر مستمر برای جلوگیری از سوء‌استفاده باید بگویند چه مدت می‌خواهند این قرارداد موقت را ببندند. در تلاش هستیم تا این آیین‌نامه را آماده کرده و به تدوین برسانیم.

محجوب خاطرنشان کرد: اگر امسال این آیین‌نامه به تصویب برسد یکی از آروزهای ما یعنی امنیت شغلی محقق می‌شود یا دست کم مقدمه‌اش می‌تواند شکل بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی سه موضوع را پیش برده‌ایم، گفت: یکی از این مسایل موضوع کارگران قراردادی شرکت مخابرات و شرکت‌های وابسته به آن بود که سال 95 هم سه روز مقابل مجلس اجتماع کرده بودند که تحت شرایطی برگشتند. در این زمینه در مجلس اقداماتی انجام شده که هنوز هم ادامه دارد و از ناحیه مدیران و دیگران در حال پیگیری است.

محجوب یادآور شد: موضوع دیگر مساله کارگرانی است که قرارداد معین دارند و به شکل اپراتور یا نگهبان در صنعت توزیع برق فعال‌ هستند. در مجلس مصوبه‌ای از قبل برای فراهم کردن مزایایی برای آنها و اعطای امنیت شغلی برای آنها در دستور کار قرار داشت تا به منتفی کردن قرارداد موقت برای این دسته از کارگران منجر شود. این مساله در تئوری پذیرفته شده یعنی وزارت نیرو سال گذشته جلسه‌ای برای رسیدگی به این مصوبه تشکیل داد.

محجوب با تاکید بر اینکه نباید بعضی‌ها فکر کنند جلسات و پیگیری‌ها پیرامون مسایل کارگران بی‌فایده است، گفت: البته باید این نکته را بگوییم که فقط به امید جلسه نیستیم بلکه آن زمان کارهای دیگری را هم پیگیری می‌کنیم.

عضو شورای‌عالی تامین اجتماعی با اشاره به کارگران صنعت‌نفت به‌عنوان موضوع دیگری که در مجلس پیگیر آن بوده، گفت: بیش از 35 هزار نفر به‌عنوان کارگر صنعت‌نفت قراردادهای مختلفی دارند که سال گذشته طرحی برای رسیدگی به وضعیت آنها به کمیسیون ارجاع شد که کلیات آن به تصویب رسید و جزییاتش در کارگروه در حال رسیدگی است و اکنون وقت تصویب نهایی آن فرا رسیده است.

محجوب ادامه داد: کمیسیون ما سال‌گذشته به موضوع قرارداد موقت همه کسانی که در بخش خدماتی دولتی کار می‌کنند ورود کرد و برای تغییر وضعیت یا ساماندهی عرصه قراردادهای موقت آنها مصوبه‌ای آماده کرد که اکنون منتظر تصویب آن هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: آخرین کاری که در مجلس در دستور کار قرار داشتیم و هنوز در مرحله طرح است مساله قرارداد تبدیل وضعیت بازرسان صنعت، معدن و تجارت بود. پیش از این درباره این مساله با وزیر پیشین و معاونان او صحبت‌هایی داشته‌ام و با وزیر جدید و معاون مربوطه او هم به‌صورت مجزا دیدارهایی کرده‌ام. معتقدم نظرات در این حوزه نسبت به گذشته بسیار مثبت شده است. امیدوارم با توجه به اینکه دوستان در وزارتخانه پیگیر این موضوع هستند بتوانیم به این طرح سرعت عمل ببخشیم.

محجوب ادامه داد: به وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت گفته بودم با توجه به اینکه 3200 نفر از بازرسان در این وضعیت قرار دارند امیدوارم بدنه کارمندی آتی خود را از این نیروهای برگزیده انتخاب کنید اما آن زمان احساسم چیزی دیگری می‌گفت. هر چند تصمیم داشتند این اتفاق را عملی کنند اما شاید به دلیل اینکه در اجرا این عملیات به نتیجه نرسید این اتفاق محقق نشد.

محجوب با اشاره به همه گیر شدن معضل قرارداد موقت گفت: موضوع قراردادهای موقت صدای همه را در آورده؛ نه فقط بازنشسته‌ها و شاغلان که صدای وزیر هم دیگر در آمده است. امیدوارم تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام بگیرد.

محجوب خاطرنشان کرد: ما دنبال ایجاد تغییر و سامان دادن به قراردادهای موقت و پایان دادن به نابسامانی‌ها در این حوزه بوده و هستیم. دیروز هم آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد عزم خود را برای سال جدید در این زمینه جزم کرده است. ما هم باید این موضوع را به فال نیک گرفته و تلاش کنیم سال 97 سال کوشش برای غلبه بر قراردادهای موقت باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز