خبرگزاری کار ایران

سرمایه‌های در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری از جنس صیانتی و حق‌الناس است

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۵۹۲

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: منابع و سرمایه‌های در اختیار این صندوق از جنس سرمایه‌گذاری‌های صیانتی و حق‌الناس بوده و ماهیت آن با بیت‌المال متفاوت است.

به گزارش ایلنا، جمشید تقی‌زاده (مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری) با تاکید بر اینکه باید نسبت به خدمت گزاری به بهترین و شایسته‌ترین بندگان خداوند متعال شکرگزار بود، اظهارداشت: این نشست هم اندیشی در حالی در سال جدید برگزار می‌شود، که مقام معظم رهبری که طی چند دهه راهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی، نقشه راه‌های گوناگونی را تدبیر کردند، امسال نیز در پیام نوروزی خود، حمایت از کالای ایرانی را به عنوان شعار خردمندانه امسال نامگذاری کردند که می‌توان این رویکرد را یکی از مهم‌ترین و در عین حال عملیاتی‌ترین سیاست‌ها در بخش اقتصاد کشور برشمرد.

تقی‌زاده با بیان اینکه شعار امسال، فرصتی مغتنمی برای صندوق بازنشستگی کشوری است تا با اتخاذ سیاستی کاربردی و هدفمند با توسعه فرهنگ سازمانی و فردی، نسبت به تحقق منویات رهبری که‌‌ همان توسعه اقتصادی و همه جانبه کشور است، اقدام کند، گفت: این سیاست گذاری ارزشمند از سوی مقام معظم رهبری، بار دیگر بارقه‌های امید را در دل تولیدکنندگان ایرانی روشن کرد. اتخاذ سیاست ملی و اسلامی حمایت از کالای ایرانی، یکی از مصادیق ارزشمند مبارزه با فقر و تولید اشتغال پایدار، طبق سیاست‌های دولت تدبیر و امید و رییس جمهور است.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی چالش‌های صندوق بازنشستگی، کسری منابع و شکاف بین منابع و مصارف است، اظهار داشت: بخشی از این مساله به دلیل مقررات و تغییرات جمعیتی است که تا حدی خارج از کنترل بوده یا حداقل نیاز به هماهنگی فرا‌تر از وزارتخانه و حتی دولت دارد، اما بخشی از این کسری ناشی از ناکارآمدی در مدیریت منابع است که تا حد زیادی در اختیار صندوق‌ها قرار دارد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، منابع این صندوق را از جنس سرمایه گذاری‌های صیانتی عنوان کرد و افزود: به دلیل جذب منابع از شاغلان، این منابع حق الناس و به لحاظ ماهیت با بیت المال متفاوت است، اما پرسش این است که آیا صندوق‌ها متناسب با این حجم از منابع که به امانت در اختیارشان قرار گرفته، عمل کرده‌اند؟

تقی‌زاده تصریح کرد: صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان یک نهاد برنامه ریز، سیاستگذار و تاثیرگذار در اقتصاد کشور تلاش می‌کند، هم سو با سیاست‌های کلان اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دولت تدبیر و امید و همچنین باتوجه به اسناد بالادستی، به سهم خود در زنجیره ارزش مدیریت اقتصادی کشور نقش آفرینی کند.

وی همچنین عنوان کرد: باتوجه به شرایط مالی و منطقه‌ای کشور و اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله یعنی حرکت به سوی آینده‌ای بهتر برای جامعه و افزایش توان اقتصادی و بین المللی کشور باید برنامه‌ای استراتژیک و هدفمند همراه با اصلاح و بهبود ساختار‌ها و فرایند‌ها در هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه ایجاد شود، چرا که رفع مشکلات ساختاری می‌تواند به صندوق در رسیدن به اهداف و برنامه‌های تعیین شده و همچنین کاهش آسیب پذیری کمک شایانی نماید.

تقی‌زاده ادامه داد: باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب و با توجه به اهمیت حوزه فعالیت‌های اقتصادی، سیاست‌های کلی ایجاد اشتغال و حذف فقر از چهره جامعه و گسترش همه جانبه ارائه خدمات به خانواده عزیز بازنشستگان کشوری و دستیابی به اهداف راهبردی دولت تدبیر و امید در سال جدید، برنامه‌های ویژه‌ای را مورد توجه قرار داد.

وی خطاب به مدیران عامل و اعضای هیات مدیره هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری، با بیان نکاتی در این خصوص، اظهار داشت: تهیه برنامه جامع به منظور حفظ و ارتقای ارزش ذخایر و دارایی‌های در اختیار صندوق و ارزیابی دارایی‌ها از منظر بازدهی، نقدپذیری و ریسک‌های بازار باید مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین بخش اقتصادی صندوق باید با کمک هلدینگ‌های تخصصی، برنامه جامع کمک به تامین مالی خدمات اجتماعی صندوق را طراحی و ارائه کند.

تقی‌زاده یادآور شد: هلدینگ‌های تخصصی با توجه به شرکت‌های در اختیار، اولویت خروج خود از بنگاهداری را بایستی پیشنهاد و برنامه زمان بندی اجرای آن و برنامه‌های حضور خود در فضای بین المللی شامل کسب منابع مالی و فروش و.. را در کمترین زمان ممکن ارائه کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه صندوق و شرکت‌های تابعه در سه سال آینده، مهارت تامین مالی است، افزود: برنامه تامین مالی شامل فروش دارایی، سود سهام، جریان نقدینگی پروژه‌ها و طرح‌های در دست اجرا و ارتقای تکنولوژی در هر یک از هلدینگ‌ها باید در کوتاه مدت تهیه و ارائه شده و سبد دارایی‌های بهینه برای سه سال آینده نیز پیشنهاد شود.

تقی‌زاده به اهمیت هم افزایی در صندوق و شرکت‌های تابعه اشاره و آن را از اولویت‌های سیاست گذاری صندوق عنوان کرد و گفت: با محوریت معاونت اقتصادی صندوق، برنامه هم افزایی مالی، بازار و فروش دارایی باید مورد توجه جدی قرار گیرد. از سوی دیگر، انضباط مالی در سال‌های پیش رو، در بنگاه‌های تابعه با تدوین برنامه مدون کنترل جریان نقدینگی، دریافت مطالبات و مدیریت فروش دارایی‌ها و دوره گردش کالا مورد تاکید مدیریت و هیات مدیره صندوق است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه، شفافیت در عملکرد از طریق ایجاد نرم افزار جامع کنترل عملکرد شرکت‌های تابعه را خواستار شد و اظهار داشت: علاوه بر پیگیری این موضوع، بررسی عملکرد شرکت‌های تابعه در دوره‌های سه ماهه اجرایی می‌شود. مبارزه با فساد نیز از اولویت‌های اصلی مدیریت صندوق است که این مهم از طریق توسعه حسابرسی داخلی و حسابرسی‌های ویژه، پیگیری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی با فعالیت مشابه باید در یک شرکت تجمیع و به شرکتی با مقیاس مناسب اقتصادی تبدیل شوند، گفت: هرگونه سرمایه گذاری جدید صرفا با اخذ مجوز از صندوق بازنشستگی کشوری امکان پذیر است و در این مسیر باید فرآیندهای قانونی طی شود. همچنین به منظور افزایش امکان ارزیابی عملکرد شرکت‌ها مجامع قانونی در موعد مقرر باید تشکیل و تکالیف آن‌ها به طور جدی پیگیری و اجرایی شود.

تقی‌زاده از شرکت‌های تابعه خواست تا برنامه اتمام پروژه‌های موجود در شرکت‌ها را تا یک ماه آینده تهیه و ارائه کنند و در ادامه اظهار داشت: تا یک ماه آینده، تمام شرکت‌ها باید تعهدات ارزی خود تا سه سال آینده را به صندوق ارائه کنند.

وی تصریح کرد: صندوق تا زمان واگذاری شکرت‌ها از تمام دارایی‌ها و سهام خود با جدیت حمایت خواهد کرد. یکی از دغدغه‌های جدی در مدیریت جدید، مدیریت ارزش سهام و دارایی‌های صندوق بازنشستگی کشوری در بورس و خارج از بورس است؛ بنابراین تمام شرکت‌ها برای فروش دارایی‌ها و ایجاد شفافیت، باید برنامه خود را برای ورود به بورس تا سه ماه آینده ارائه کنند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در جهت حمایت از واگذاری دارایی‌ها، بهداشت دارایی‌ها را مورد تاکید جدی قرار داد و گفت: سود سهام و دارایی‌ها، یک شاخص جدی برای ارزیابی عملکرد شرکت‌ها است و در این خصوص علاوه بر سود، به بهبود سهام و دارایی‌ها نیز توجه خواهد شد.

تقی‌زاده با بیان اینکه تلاش و کوشش اثربخش و همت و کار مضاعف باید سرلوحه مدیران و نماد فعالیت‌ها در صندوق باشد، بیان داشت: استفاده از توان مدیریتی و کاری جوانان باید در دستور کار قرار گیرد و استعداد‌ها و ظرفیت‌های موجود جوانان در مجموعه‌ها شناسایی و به کارگیری شود، ضمن اینکه از تمام ظرفیت‌های تولیدی و کاری در مجموعه نیز با حداکثر توان و براساس برنامه ریزی موثر، استفاده شود.

وی یکی از سیاست‌های مهم سال جدید را استفاده از کالا و خدمات ایرانی در کلیه فرایندهای تولید، عنوان کرد و گفت: خرید هرگونه کالا که دارای تولید مشابه در داخل باشد، در سطح همه شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های تابعه صندوق ممنوع است. همچنین تولیدات و محصولات شرکت‌های زیرمجموعه باید ارزان و قابل رقابت با اجناس خارجی و موارد مشابه باشد.

تقی‌زاده، برنامه ریزی برای کاهش و حذف وابستگی به نفت و تولید محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا را مهم و در دستور کار حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری صندوق عنوان کرد.

وی در پایان تاکید کرد: وقوع هرگونه تخلف و فساد، خط قرمز سازمانی بوده و پاکدستی مدیران همچون گذشته مورد انتظار جدی اینجانب و اعضای هیات مدیره صندوق است.

نجات امینی، معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این نشست، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه اقتصادی صندوق بازنشستگی مدیریت ریسک است، گفت: پایدارسازی جامعه و بنگاه‌های اقتصادی و اجرای اقتصاد مقاومتی یکی از مسائلی است که امروز کشور به آن نیاز دارد و صندوق نیز به تبع آن پایدارسازی منابع و مدیریت ریسک را در دستور کار خود قرار داده است.

امینی همچنین اظهار داشت: صندوق‌ها وقتی به زمان پیری می‌رسند و از دوره جوانی خود فاصله می‌گیرند، با ریسک‌های مختلفی مواجه می‌شوند که باید آن‌ها را مدیریت کرد که ریسک‌های سیاستی و مسائل بین المللی از جمله این موارد است. آنچه برای صندوق مهم است تاکید بر شفافیت عملکرد و فسادزدایی از محیط‌هایی است که ما مسوولیت اداره آن را برعهده داریم.

وی افزود: پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی در قالب دستورالعمل‌های مشخص و پیگیری‌های مستمر و منظم در کنار نظارت دقیق، در همه شرکت‌های تابعه قابل اجرا است و تلاش مجموعه صندوق در اجرای حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز