خبرگزاری کار ایران

شرایط غیرانسانی و استثمار کارگران کامبوج در عربستان

asdasd
کد خبر : ۶۰۸۵۸۴

کارگران کامبوجی که در پنج ماه گذشته از عربستان سعودی به کشورشان بازگشتند، شرایط کار در این کشور را غیرانسانی توصیف کرده و گفتند: عربستان از کارگران خارجی سوءاستفاده کرده و آنها را استثمار می‌کند.

به گزارش ایلنا، کارگران زن کامبوجی در روزهای گذشته در گفتگو با رسانه‌های این کشور ضمن بازگویی خاطرات تلخ خود در دوره حضور و کار در عربستان سعودی؛ پرده از استثمار کارگران خارجی به‌ویژه اتباع جنوب شرق آسیا در عربستان سعودی برداشتند.

 «پنوم پن پست» در این زمینه گزارش داد: ظرف پنج ماه گذشته، سه نفراز زنان کامبوجی که به عنوان مستخدم در عربستان مشغول به کار بودند، به کشورشان بازگشتتند.

«مهان کیاس» خدمتکار ۲۸ ساله کابوجی، آخرین فردی بود که روز دوشنبه هفته جاری در بازگشت از عربستان به رسانه‌های این کشور گفت: شرایط کار دراین کشور عربی غیرانسانی و وحشتناک است.

وی که یک سال و نیم در عربستان به عنوان مستخدم خانگی مشغول به کار بوده، به خبرنگاران گفته است: کارفرمای من حقوقی را که پیش از ورود من به این کشور تعهد کرده بود، نپرداخت.

وی ضمن بازگویی خاطرات تلخ دوران کار در عربستان گفت: وقتی به این کشور رسیدم؛ کارفرمایم پاسپورت مرا گرفت و به مدت چهار ماه هر روز مرا برای نظافت به خانه‌های دیگران فرستاد و در این مدت اصلا حقوقی دریافت نکردم.

بازگشت این خدمتکاران با وضعیت بسیار بد به کشورشان باعث شده نهادهای مدنی در این کشور با انتشار اطلاعیه‌هایی به کارگران کامبوجی درمورد حضور در عربستان سعودی هشدار دهند.

دو نفر از کارگران زن کامبوجی نیز در ماه نوامبر ۲۰۱۷ با کمک نهادهای حقوق بشری توانستند از عربستان به کشورشان بازگردند.

 «اری روسمان» ۲۲ ساله که پس از ۶ ماه حضور در عربستان به کشورش بازگشته به رسانه‌ها گفت: کارفرما مجبورم کرد روزانه ۲۰ ساعت در سه خانه مختلف کار کنم که در قبال این کار طاقت‌فرسا حقوقی هم دریافت نکردم.

وی گفت: چندین بار اقدام به فرار از خانه کارفرما کردم، اما هربار دستگیر و پس از گرفتار شدن دوباره، آن‌ها با کابل برق مرا تنبیه بدنی کردند.

براساس این گزارش وی بار‌ها مورد تجاوز کارفرمایش قرار گرفته که این موضوع ضربه روحی بسیار بزرگی به وی وارد کرده است.

به گفته وی، آژانس‌های مختلفی خدمتکاران کامبوجی را به عربستان منتقل می‌کنند.

این خدمتکار زن کامبوجی، شرایط کار در عربستان را غیرانسانی توصیف کرد و گفت: کارفرمایان در این کشور به هیچ عنوان حقوق کارگران خارجی را حتی به عنوان یک انسان هم رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه ساعات و شرایط کاری در عربستان برای کارگران خارجی بسیار زیاد و طاقت فرساست، افزود: مستخدمان خانگی در این کشور هر روز از ساعت ۶ صبح تا نیمه‌های شب مجبور به کار مداوم و یکسره هستند.

وی با چشم گریان گفت: این یک واقعیت تلخ است که زنان کامبوج که در عربستان به عنوان خدمتکار خانگی کار می‌کنند در شرایط غیرانسانی به سر می‌برند و اکثر آن‌ها مورد سوءاستفاده کارفرمایان خود قرار می‌گیرند.

ژوزف آرنولد (سخنگوی گروه مدنی مقابله با قاچاق انسان باعنوان چاب دای) گفت: بسیاری از افراد فقیر در کشورهای منطقه از طریق یک کشور ثالث مانند ویتنام یا تایلند به کشورهای عرب خلیج فارس و خاورمیانه قاچاق می‌شوند.

وی گفت: کامبوج در عربستان سفارت ندارد و کارگران این کشور توسط قاچاقچیان انسان به این کشور عربی اعزام می‌شوند. این کارگران کامبوجی برای بازگشت به کشور با مشکلات زیادی روبه رو شدند تا بالاخره توانستند از طریق سفارت کامبوج در کویت به کشور بازگردند.

وی به نیروی کار این کشور برای سفر به عربستان باتوجه به شرایط موجود هشدار داد.

قاچاق انسان پدیده شایعی در کشورهای جنوب شرق آسیاست که سودجویان بسیاری از افراد فقیر و کارگران مناطق محروم این کشور‌ها را به دیگر مناطق جهان منتقل می‌کنند. قاچاقچیان انسان بیشتر این افراد را عمدتا به کشورهای عرب خلیج فارس و خاورمیانه اعزام می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز