خبرگزاری کار ایران

درج عناوین شغلی غیرواقعی در لیست بیمه کارگران مشاغل سخت

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۷۲۸

یک فعال کارگری در قزوین معتقد است به دلیل مغایرت عنوان‌های شغلی ثبت شده در اسناد سازمان تامین اجتماعی با احکام شغلی صادر شده برای کارگران، بخش قابل توجهی از مشمولان قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌توانند از مزایای قانون بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

«عید علی کریمی» به خبرنگار ایلنا گفت: قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل به‌طور فراگیر از از نیمه دوم دهه ۷۰ در واحدهای تولیدی به اجرا درآمد و از این زمان به بعد احکام شغلی کارگران براساس عناوین شغلی مورد تایید سازمان تامین اجتماعی صادر شد.

دبیر خانه کارگر قزوین یادآور شد: چون تا پیش از آن تاریخ هیچ معیار مشخصی برای صدور احکام شغلی کارگران وجود نداشت، کارفرمایان نیز چندان توجهی به اهمیت این مسئله نمی‌کردند.

به گفته کریمی، در نتیجه این شرایط، امروز در هنگام بازنشستگی، پرونده شغلی کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور با پرونده بیمه‌ای آن‌ها مغایرت دارد و به همین دلیل سازمان تامین اجتماعی با درخواست بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها موافقت نمی‌کند.

وی توضیح داد: مغایرت‌ها عمدتاً مربوط به زمانی است که به دلیل فراگیر نشدن اجرای قانون طبقه‌بندی مشاغل در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، هیچ استاندارد واحدی برای صدور احکام شغلی کارگران وجود نداشته است.

کریمی گفت: به عنوان نمونه ممکن است یک کارگر از سال ۶۹ در حرفه سخت و زیان‌آور «جوشکار درجه ۱» مشغول به کار بوده باشد اما چون آن زمان در محل کار وی طرح طبقه‌بندی مشاغل به‌طور دقیق اجرا نمی‌شده است، کارفرما تا سال ۷۴ با وی به عنوان «کارگر سالن تولید» احکام شغلی را صادر کرده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه عنوان شغلی ثبت شده از نظر سازمان تامین اجتماعی مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌شود بدیهی است که امروز درخواست برای بازنشستگی پیش از موعد این کارگر مورد مخالفت سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد.

به گفته این مقام کارگری از آنجا که سازمان تامین اجتماعی اجازه اصلاح و تغییر سوابق بیمه ثبت شده را به راحتی نمی‌دهد بیشتر این کارگران مجبور هستند مانند بیمه‌شدگان عادی تا رسیدن به شرایط متداول بازنشستگی به فعالیت خود در فضای کسب و کار ادامه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز