خبرگزاری کار ایران

در پی حادثه انفجار ۳ روز پیش در یک کارخانه تولید دارو؛

دو کارگر مصدوم کارخانه ارسطو جان باختند

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۵۳۵

دو کارگر جوان کارخانه شرکت صنایع شیمیایی دارویی ارسطو که در انفجار بعد از ظهر جمعه گذشته این کارخانه دچار 70 تا 80 درصد سوختگی شده بودند، جان خود را از دست دادند.

 به گزارش ایلنا، سامان رنجبر و حسن کرد دو کارگر این کارخانه که به دلیل سهل‌انگاری و تجمع بخار ناشی از حلال‌های انبار شده به ویژه بخار استون و انفجار آن دچار سوختگی شدید شده بودند، فوت کردند.

اگرچه هنوز چرایی این واقعه از سوی متخصصان و کارشناسان مربوطه سندیکای تولید‌کنندگان مواد اولیه دارو منتشر نشده‌است اما برپایه گزارش «پایگاه خبری سالم خبر» فرشاد محمودی‌فر، رئیس آتش‌نشانی شهرک صنعتی کاوه با بیان اینکه مسائل ایمنی کارگران هر کارخانه‌ای مربوط به قوانین اداره کار می شود گفت: هر کس به عنوان کارگر در هر واحد صنعتی مشغول به کار باشد براساس آیین‌نامه حفاظت فنی اداره کار تحت نظارت این نهاد است. 

وی افزود: اگرچه تمامی این قوانین با جزئیات آن در آیین‌نامه قوانین کار  وجود دارد اما در برخی مواقع اجرا و نظارت کافی از سوی اداره کار  به طور دقیق صورت نمی‌گیرد.

محمود‌ی‌فر با اشاره به حادثه کارخانه ارسطو اظهار داشت: درباره این واحد صنعتی تولید دارو که مانند سایر کارخانجات تولید مواد اولیه دارو با مواد خطرناک و شیمیایی سروکار دارد باید گفت قبل از هر چیز  این وظیفه سازمان غذا و داروست که با  نظارت کامل از موارد ایمنی کارکنان باخبر  باشد. چراکه سازمان غذا و دارو قبل از راه‌اندازی خط تولید و براساس دستورالعمل‌های خود مجوز استاندارد دستگاه‌ها را  برای آن واحد مشخص، صادر می‌کند.

وی در مورد انفجار کارخانه ارسطو نیز افزود: مسئولان این کارخانه قطعا در گزارش خود توضیح خواهند داد که چرا بخار استون تجمع یافته است که پس از آن به‌دلیل الکتریسیته ساکن، جرقه یا زدن کلیدی این انفجار اتفاق افتاده است.

رئیس آتش‌نشانی شهرک صنعتی کاوه در مورد فعالیت اینگونه واحدهای صنعتی که با مواد شیمیایی و سمی سر و کار دارند، توضیح داد که نکته نخست قابل اهمیت در زمینه ایمنی سلامت افراد است که اکثرا با استنشاق حلال‌های شیمیایی مشکلاتی برای سلامتی آنان ایجاد می‌شود. سیستم تهویه مناسب و وسایل حفاظت فردی از ابتدایی‌ترین تمهیداتی است که یک واحد صنعتی از این دست باید به آن مجهز باشند.

ایمنی مغفول مانده

نکته مهم این است اگر چه مسئولان خطوط تولید دارو در موارد اتفاقات ناخوشایند با مقایسه خود با کشورهای دیگر خط‌کش اندازه‌گیری گذاشته و به این نتیجه می‌رسند که در این قبیل اتفاقات پایین‌ترین آمار را داشته و ایمن محسوب می‌شویم اما تکرار این اتفاقات به ویژه در خطوط تولید دارو نشان می‌دهد که سلامت کارکنان و کارگران در این حوزه مغفول مانده است.

محمودی‌فر با اشاره گذرا به وضعیت ایمنی واحدهای صنعتی گفت: در برخی واحدهای صنعتی با توجه به وسعت کار نه تنها به اندازه کافی کپسول‌های اطفا حریق ندارند که براساس مواد شیمیایی که در کارخانه موجود می‌باشد نیز کپسول انتخاب نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز