خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۸۰ درصد از کارگرانِ بازنشسته حداقل‌بگیر هستند/دولت در قبالِ گروه‌های اجتماعیِ محروم منفعل است

asdasd
کد خبر : ۵۹۳۵۹۱

دبیر خانه کارگر غرب تهران می‌گوید: ۸۰ درصد از کارگران بازنشسته حداقل‌بگیر هستند لذا همسان‌سازی مستمری‌ها حق آنهاست و نباید بیش از این در حق کارگران جفا کرد.

اکبر قربانی (دبیر خانه کارگر غرب تهران) در گفتگو با ایلنا، درباره ضرورت اجرای همسان‌سازی مستمری‌ها گفت: آیا همسان‌سازی مستمری‌ها حق کارگر بازنشسته‌ای نیست که تنها ۱ میلیون و ۲۰۰ تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سقف دریافتی‌اش است؟ در این شرایط باید گفت که ۸۰ درصد از کارگران بازنشسته حداقل‌بگیر هستند لذا همسان‌سازی مستمری‌ها حق آنهاست و نباید بیش از این در حق آنها جفا کرد. البته کارگران بازنشسته‌ای وجود دارند که با ۱۰ روز حقوق و دستمزد در ماه بازنشسته شده‌اند و نتیجتا مستمری ۱۰ روزه می‌گیرند که رقم بسیار ناچیزی است.

دبیر خانه کارگر غرب تهران افزود: وقتی هم اعتراض می‌کنیم عده‌ای هستند که می‌گویند اگر کارگران حق بیمه بیشتری در ایام کار می‌پرداختند قاعدتا سقف مستمری آنها بالا می‌رفت، اما تجربه نشان داده آنها که رقم‌های بالاتر مثلا ۶ میلیون تومان به‌عنوان مستمری دریافت می‌کنند، تنها در دو سال آخر ایام کار حق بیمه بیشتری پرداخت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بخشی از هزینه همسان‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را دولت باید بپردازد، گفت: به هر حال دولت درباره معیشت طبقات فرودست مسئولیت دارد و باید به کارگران کمک کند تا پس از بازنشستگی زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند؛ چراکه آنها دیگر توان کار کردن را از دست داده‌اند و البته هیچ کارفرمایی هم پیدا نمی‌شود که به یک بازنشسته بالای ۶۰ سال کاری بدهد.

قربانی افزود: وقتی می‌گوییم ۸۰ درصد از کارگران بازنشسته حداقل‌بگیر هستند، معنایش این است که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آنها  _ از مجموع ۳ میلیون نفر _  در مخارج زندگی خود مانده‌اند. این حق آنهاست که بتوانند در دوران پیری و کهولت راحت‌تر خرج کنند، اما با این شرایط آنها باید برای ریال به ریال پولی که می‌گیرند برنامه‌ریزی داشته باشند تا در پایانِ ماه مجبور به پول قرض گرفتن نشوند. با این حال باخبر هستیم که بسیاری از این کارگران بازنشسته حداقل‌بگیر برای پرداخت هزینه‌های زندگی از بانک‌ها وام گرفته‌اند و حالا آنها مانده‌اند و سودی که باید به بانک‌ها بپردازند!

دبیر خانه کارگر غرب تهران با تاکید بر اینکه تشکل‌های کارگری باید مصرانه پیگیر اجرای همسان‌سازی مستمری‌ها شوند، گفت: وقتی دولت در قبال گروه‌های اجتماعی محروم دچار انفعال است، تشکل‌های کارگری و بازنشستگی باید برای رسیدن بازنشستگان به حقشان به دولت فشار بیاورند تا مانند دولت متهم به انفعال نشوند.

قربانی در ادامه با بیان اینکه قرار نیست که همواره افزایش مستمری کارگران سال یکبار و به میزان افزایش حداقل مزد، افزایش یابد، گفت: هر چند در یک توافق نانوشته افزایش مستمری از میزان افزایش مزد کارگران مصوب در شورای عالی کار تبعیت می‌کند اما قانون تامین اجتماعی افزایش مستمری را برعهده هیات وزیران گذاشته است. حتی این کار می‌تواند دو بار در سال انجام شود نه یک‌ بار که البته تا به حال جزء محالات بوده است. لذا اینکه بگوییم همان میزان افزایش حداقل مزد کارگران را به بازنشستگان هم بدهید، عقلا و شرعا درست نیست و باید بر اجرایی شدن قانون مصر بود و نه توافق‌های نانوشته.

دبیر خانه کارگر غرب تهران در پایان گفت: بخشی از اجرای همسان‌سازی هم برعهده سازمان تامین اجتماعی است که حالا اینگونه استدلال می‌کند که پولی بابت انجام این کار ندارد. هرچند این استدلال تا حد زیادی درست است اما سازمان تامین اجتماعی می‌تواند با سود سرمایه‌گذاری درستِ اموالِ بیمه‌شدگان؛ همسان‌سازی مستمری‌ها را اجرایی کند و البته باید از دولت بخواهد که اجرای همسان‌سازی را بیش از این به تعویق نیندازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز