خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری؛

سهمِ کارگران آبادان از منطقه آزاد اروند فقط گرانی بود/خبری از اشتغال پردرآمد نیست

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۲۰۳

مصطفی نظری، از فعالان صنفی کارگری شهر آبادان است. به عقیده او، در سیزده سالی که از تاسیس منطقه آزاد اروند گذشته، چیزی غیر از گرانی نصیب خانواده‌های کارگری و مزدبگیر ساکن آبادان نشده است.

مصطفی نظری (مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار شهر آبادان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: در سیزده سالی که از تاسیس منطقه آزاد اروند گذشته، چیزی غیر از گرانی نصیب خانواده‌های کارگری و مزدبگیر ساکن آبادان نشده است.

این فعال کارگری افزود: سال 83 بود که دولت وقت، منطقه آزاد اروند را در مجاورت شهرهای آبادان و خرمشهر ایجاد کرد. قرار بود این منطقه زندگی مردم جنگ‌زده را در جهت بهتر شدن متحول کند؛ اما در این سیزده سال، زندگی بیشتر کارگران و مزدبگیران نه تنها بهتر نشده، بلکه به شدت افول کرده است.  

وی افزود: برای کارگرانی که کارگاهشان بیرون از منطقه آزاد است، قانون کاری وجود دارد که می‌تواند بخشی از حقوق آنها را تامین کند؛ اما گرفتاری کارگرانی که در محدوده منطقه آزاد مشغول به کارند بیشتر است؛ چراکه در منطقه آزاد، قوانین حمایتی محدودند.

نظری افزود: در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار آبادان، به همه پرونده‌های اختلاف روابط کار رسیدگی می‌شود؛ چه آنهایی که در محدوده مناطق آزاد هستند و چه آنهایی که در بیرون این مناطق مشغول کارند؛ برای همین است که می‌گویم شرایط کارگران تفاوت دارد.

مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آبادان در ادامه انتقادهای خود از عملکرد منطقه آزاد اروند گفت: ایجاد این منطقه فقط گرانی را نصیب مردم کرده‌است؛ خبری از اشتغال پردرآمد نیست؛ تفاوتی نمی‌کند که در داخل منطقه آزاد کار می‌کنی یا محدوده بیرون از آن. به بیشتر کارگران، مزدی نزدیک به حداقل‌های مصوب شورای عالی کار پرداخت می‌شود.

نظری ادامه داد: در آبادان اگر از مشکل گرد و غبار هوا و آلایندگی پالایشگاه صرف‌نظر کنی، بازهم مجبوری که 9 ماه از سال را زیر باد کولر گازی سپری کنی؛ برای همین مصرف انرژی بیشتر خانواده‌ها بالاست. اسم منطقه آزاد باعث شده است تا به اجبار پرتقال کیلویی 6 هزار تومان را دست‌کم چهار هزار تومان گرانتر بخری. در مقایسه با شهری مثل اهواز اینجا حتی آب و نان را هم گرانتر می‌فروشند؛ برای همین بیشتر خانواده‌ها ناچارند برای خرید اقلام ضروری به شهرهای مجاور بروند و دست‌کم سه ساعت را در مسیر سپری کنند.

وی افزود: شمار بالایی از خانواده‌هایِ آبادانی، کم توان و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند. همه مردم اینجا کنار هم زندگی می‌کنند؛ چه آنها که نان‌آورشان در محدوده مناطق آزاد کار می‌کند و چه آنها که شغلشان در بیرون از محدوده منطقه آزاد است و چه بیکاران. برای همین است که می‌گویم وضعیت موجود نشان می‌دهد که سهم کارگران و مزدبگیران آبادانی از منطقه آزاد اروند چیزی غیر از گرانی نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز