خبرگزاری کار ایران

کارگران «کیان کُرد » ۶ ماه مزد و ۲ سال عیدی پرداخت نشده، طلبکارند

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۲۶۸

کارگران کارخانه منسوج«کیان کُرد» ملایر مدعی هستند ۶ ماه دستمزد و عیدی سال‌های ۹۵ و۹۶ از کارفرمای خود طلبکارند.

به گزارش ایلنا، کارگران کارخانه «کیان کُرد» در ملایر مدعی هستند بابت دست‌کم ۶ ماه، دستمزد و عیدی سال‌های ۹۵ و ۹۶ از کارفرمای خود طلبکارند. این کارگران طی روز‌های شنبه و یکشنبه (۲۳ و۲۴ دی ماه) مقابل کارخانه تجمع کرده بودند.

این کارگران که تعداد آن‌ها حدود ۲۵۰ نفر است، می‌گویند که؛ مطالبات مزدی آنان مربوط به دستمزد ۵ ماهه سال جاری (۹۶) می‌شود. همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی، عیدی سال ۹۵ و ۹۶ آنان را پرداخت نکرده است.

یکی از کارگران شاغل در کارخانه «کیان کُرد» که در کیلومتر ۲۲ جاده ملایر به اراک واقع شده است، با یادآوری این مطلب که به دلیل کمبود منابع مالی و سایر مشکلات مدیریتی، از چندین سال قبل مشکلات آنان آغاز شده است، افزود: دلیل پرداخت نشدن معوقات مزدی من و سایر همکارانم کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی به دلیل کاهش حداقلی فعالیت تولیدی و نیروی کار کارخانه است.

وی با بیان اینکه سوابق کاری هر یک از کارگران به‌صورت میانگین به ۱۵ سال می‌رسد، گفت: جدا از معوقات مزدی کارگرانی که در این واحد امکان بازنشستگی براساس قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور را دارند، آنها هزینه‌های مرتبط با بازنشستگی را باید از جیب پرداخت کنند.

به گفته وی، تا پیش از این هزینه مربوط به بازنشستگی پیش موعد هر کارگر مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور؛ معادل ۴ درصد حق بیمه دوران اشتغال در کارهای سخت بود اما در حال حاضر مدتی است که این هزینه تا ۷ درصد افزایش یافته است و در نتیجه برخی کارفرمایان این هزینه‌ را از جیب کارگران متقاضی بازنشستگی پیش از موعد پرداخت می‌کنند.

به گفته این کارگر، در شرایط کنونی آنچه برای او و همکارانش حائز اهمیت است، دریافت مطالبات و حفظ امنیت شغلی است؛ چراکه پیش از این در همین کارخانه بیش از ۴۰۰ کارگر مشغول کار بودند که به مرور با افزایش مشکلات، از کار بیکار شده‌اند.

وی با تاکید بر پیگیری مسئولان استانی درباره وضعیت کارخانه «کیان کُرد» و کارگرانش، گفت: در تجمعات دو روزه‌ای که انجام دادیم مسئولان شهرستانی وعده پرداخت حداقل بخشی از مطالباتمان را حداکثر تا روز شنبه هفته آینده را داده‌اند.

از قرار معلوم عبدالظیم رضایی (معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ملایر) با جمعی از نمایندگان کارگران و کارکنان شرکت کیان کرد دیدار و وعده رفع مشکلات آنها را داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز