خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان:

کولبران بایستی تشکل صنفی داشته باشند/ طرح‌های نیمه‌تمام راه به جایی نمی‌برد

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۷۵۳

شاکر ابراهیمی معتقد است کولبران برای احقاق حق خود نیاز به ایجاد تشکل قانونی دارند؛ در غیر این صورت احقاق حق آنها به این سادگیها میسر نیست.

شاکر ابراهیمی (رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با مشکلات کولبران نواحی غربی کشور گفت:  حل مشکلات کولبران نیازمند این است که خودشان تشکل و نهاد صنفی داشته باشند و بتوانند احقاق حق کنند.

وی افزود: تشکل قانونی، ابزاری نیرومند است که با به‌کارگیری آن کولبرانی که از همه حقوق قانونی محرومند، می‌توانند با مسئولان وارد چانه‌زنی و رایزنی شوند و خودشان برای به‌دست آوردن حداقل‌ها، کنشگری داشته باشند.

این فعال کارگری با بیان این که ممنوعیت کولبری به تنهایی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ تاکید کرد: بدون تشکل و حق بیان مطالبات، کولبران به این آسانی‌ها به حقوقشان نمی‌رسند.

وی با تاکید بر این که نگرانی‌ای که نماینده مردم بانه و سقز در ارتباط با ممنوعیت کولبری مطرح کرد، نگرانی ما فعالان صنفی نیز هست؛ افزود: همانطور که این نماینده مجلس گفته، ما فعالان صنفی کردستان نیز نگران این هستیم که با ممنوعیت کولبری و ایجاد بازارچه‌های مرزی، همین راه ارتزاق حداقلی کولبران نیز سد شود.

محسن بیگلری (نماینده مردم بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی) پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با اظهارات وزیر کشور مبنی بر ممنوعیت کولبری و لزوم جایگزینی آن با بازارچه‌های مرزی و کارت پیله‌وری گفته‌بود : این که کولبری با شان انسانی تناقض دارد، نکته درستی است؛ ولی وزیر کشور بایستی وضعیت را روشن کند.

وی افزوده‌بود: ما از این اظهارات نگران هستیم. با توجه به این که جایگزین خوبی در منطقه کردستان وجود نداشته، متاسفانه کولبری به راه ارتزاق بسیاری از مردم مرزنشین تبدیل شده. ترسمان از این است که به اسم کارت پیله‌وری، همین راه ارتزاق هم سد شود؛ نگرانیم که کارت پیله‌وری را یک مدت محدود اجرا کنند ولی ضمانت اجرایی نداشته باشد و آن وقت فردی که با اتکا به جسم خودش و تواناییهای بدنی خودش، نان در می‌آورده، بی‌روزی بماند.

طرح‌های نیمه‌تمام چاره‌ساز نیست

ابراهیمی در ادامه گفتگو با اشاره به طرح‌های ناتمام و انجام‌نشده مانند بیمه کولبران گفت: تاکنون اقداماتی که مسئولان قصد داشته‌اند برای بهبود وضعیت معیشتی و زیستی کولبران انجام دهند، هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده‌است.

وی با تاکید بر این که هیچ کدام از راهکارهایی که دادند، اصولی و زیربنایی نبوده‌است؛ ادامه داد: ایجاد اشتغال پایدار و تامین فرصت های شغلی شایسته در مناطق مرزی، تنها راهکاری است که می‌تواند به طور اصولی، مشاغل پرخطری مثل کولبری را از فضای کسب و کار بزداید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز