خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری خواستار شد؛

لزوم واقعی شدن دستمزدها/ با نرخ تورم کارگران را بازی ندهید

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۶۲۲

«سید رحیم میرعبداللـه» می‌گوید برای سال ۹۷ دستمزد کارگران باید برمبنای نرخ واقعی سبد معاش افزایش یابد.

سید رحیم میرعبداللـه (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: از حال و هوای لایحه بودجه سال ۹۷ پیداست که قرار است خانواده‌های مزدبگیر موج جدیدی از گرانی‌ را تجربه کنند؛ برای همین کارگران توقع دارند که برای سال آینده مزدی واقعی دریافت کنند.

این فعال صنفی کارگری گفت: اگرچه در جریان بررسی لایحه بودجه، موضوعی مانند افزایش بهای حامل‌های انرژی فعلا مسکوت مانده‌ و در مورد افزایش سقف معافیت مالیاتی مزدبگیران نیز صحبت‌هایی شده‌است؛ اما هنوز محتوای این بودجه در برابر حقوق مردم، رویکردی انقباضی دارد.

وی در توضیح مقصود خود گفت: واضح است که دولت می‌خواهد با سرعت بیشتری به اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری سرعت ببخشد و این مسئله‌ای است که خانواده‌های مزدبگیر، مدتهاست آنرا درک کرده‌اند؛ خیلی وقت است که دیگر از آموزش‌ رایگان خبری نیست؛ حتی در مدارس دولتی این روز‌ها باید پول پرداخت کرد.

مسئول هماهنگی شوراهای اسلامی کار محور شرق تهران افزود: با این وضعیت دیگر کسی نمی‌پذیرد که قرار است برای سال ۹۷ تورم، تک نرخی باقی‌بماند؛ تجربه‌ی سالهای قبل نشان داده‌است که روند افزایش هزینه‌های خورد و خوراک، بهداشت، مسکن، آموزش و حمل و نقل بازهم ادامه دارد و مردم در همه شهرهای بزرگ و کوچک با مشکل ناکافی بودن مزد مواجه خواهند بود.

این مقام صنفی کارگری ادامه داد: شاید در این موقعیت افرادی پیدا شوند که بازهم حاضر باشند تا برای تامین معاش خود با دریافت ناچیز‌ترین مبالغ کار کنند، اما این مسئله در اراده کارگران برای افزایش واقعی مزدی تاثیری نخواهد گذاشت.

میرعبداللـه با یادآوری اینکه سال گذشته اعضای شورای عالی کار بر سر حداقل سبداقلام ضروری زندگی به اجماع رسیده بودند؛ گفت: ارزش این سبد آخرین بار دو میلیون و چهارصدو هشتاد و نه هزار تومان بود؛ توقع کارگران این است که این عدد براساس بهای جدید اقلام مصرفی مورد بازنگری قرار بگیرد و در ‌‌نهایت ملاکی برای تعیین مزد واقعی کارگران شناخته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز