خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

صدا و سیما از تفرقه افکنی بین کارگران دست بردارد

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۶۳۴

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگر می‌گوید که سیمای ملی در برگزاری نظرسنجی‌ها باید رویکرد جامعه شناختی و عاری از تبعیض داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شب‌گذشته (یکشنبه/۳دی) برنامه تلویزونی «پایش» که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، نظرسنجی از مخاطبان برنامه خود برگزار کرد. پرسشی که در این برنامه مطرح شد این بود: «به نظر شما در بازار کار ایران کدام گروه از کارگران عملکرد بهتری دارند؟ ۱.کارگران ایرانی ۲. کارگران مهاجر»

«حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتقاد از سیمای ملی درباره برگزاری این نظرسنجی به ایلنا گفت: سیمای ملی به جای دو دسته کردن کارگران، تعمیق شکاف‌های اجتماعی و نهادینه کردن تبعیض باید کرامت انسانی و ترویج فرهنگ کار را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه نحوه مواجه با مسائل اجتماعی و سوار شدن بر موج افکار عمومی و تبلیغ عقاید شخصی به وسیله برگزاری نظرسنجی به معنای مشارکت دادن افکار عمومی نیست، گفت: نظرسنجی باید مبنای جامعه شناختی داشته باشد نه احساسی، اساسا اینگونه برنامه برگزار کردن تنها به سرکوب کردن فرهنگ کار می‌انجامد و خروجی جز ترویج نا امیدی میان کارگران ایرانی و مهاجر که مررات‌های زیادی کشیده‌اند، ندارد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: جامعه کار و تولید امروز با مشکل بیکاری ناشی از نبود زیرساخت‌های صنعتی، به روز نبودن تکنولوژی و کمبود سرمایه‌گذاری‌های خارجی مواجه است و اساسا اینکه ما نتوانسته‌ایم پس از گذشت بیش از سه دهه اوضاع خود را در این زمینه‌ها به سامان کنیم، به کمبود عِرق کاری در میان کارگران ارتباطی ندارد.

 صادقی با بیان اینکه کارگران مهاجران به علت شرایط نامساعد اجتماعی در کشورهایشان به ایران پناه آورده‌اند و به صورت‌های رسمی و غیر رسمی در بازار کار ایران مشغول به کارند، گفت: بسیاری از این کارگران بدون برخورداری از بیمه و حداقل مزد تحت شرایط نامساعدی کار می‌کنند.

وی تاکید کرد: وقتی گردانندگان رسانه ملی کارگران را به دو گروه خارجی و بومی تقسیم می‌کنند باید بدانند که هر گروه شرایط خاص خود را دارند و برای همین مطالبات هرکدام متفاوت است و در یک کلام ایجاد چند دستگی میان نیروی کار ایرانی و خارجی قیاسی مع الفارق است که نتیجه آن چیزی غیر از سیاه‌نمایی نیست.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه وقتی بدون داشتن اطلاع کارگران ایرانی در مقابل هم‌صنفان مهاجرشان به کم‌کاری متهم می‌کنیم یعنی پذیرفته‌ایم که کارگران ایرانی مقیم کشورهای خارجی نیز به خاطر بی‌مبلاتی کارگران بومی آن کشورها دارای ارج و قرب هستند در حالی که این داشتن عِرق کاری است که باعث شده تا کارگران ایرانی بتوانند به سهولت در مناسبات کاری کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس جذب شوند و در مقایسه با اتباع دیگر کشورها موقعیت بهتری داشته باشند.

وی افزود: داشتن نگاه انسانی به زندگی کارگران و مشکلات آنها فارغ از هر ملیتی به نفع همه ماست و نباید با اقدامات کورکورانه کاسه کوزه‌های مشکلات را بر سر ایرانی یا غیر ایرانی بودن نیروی کار بشکنیم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور کارگری افزود: گردانندگان برنامه پایش بهتر بود قبل از طرح نظر سنجی شب گذشته قدری راجع به سابقه فرهنگ کار در ایران باستان و پس از اسلام و حتی دوران معاصر تحقیق می‌کردند تا بدانند در تمامی ادوار تاریخ کارگران ایرانی عرق به کار داشته‌اند.

وی ادامه داد: نتیجه چنین نظر سنجی شتاب‌زده و بدون مطالعه‌ای چیزی غیر از تفرقه افکنی میان جامعه کارگری و سیاه‌نمایی نیست آن‌هم در شرایطی که صحبت از جذب سرمایه خارجی است؛ با این نظرسنجی‌ها تنها آب به آسیاب کسانی ریخته می‌شود که خواستار تعدیل حمایت‌های قانونی از نیروی کار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز