خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

هفت‌تپه از خوشحالی نیم‌بند کارگران تا تامینِ همه مطالبات

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۰۹۳

در آخرین دور از اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه، توافقی میان کارگران و کارفرما به صورت شفاهی منعقد شد. حال با آمدن نماینده اداره کار و بررسی قراردادها، کارگران هفت‌تپه چشم به آینده دوخته‌اند که آیا مطالباتِ انباشته سالیان، برآورده خواهد شد یا نه.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، دست‌کم یک دهه از خبرساز شدن کارگران نیشکر هفت‌تپه می‌گذرد. واردات بی‌رویه شکر در سالهای میانی دهه هشتاد اولین بار باعث شد صدای اعتراض این کارگران در سراسر کشور بپیچد. آن‌زمان مجتمع کشت‌ و صنعت هفت‌تپه یک بنگاه دولتی بود با نزدیک به هفت‌هزار کارگر که زیر نظر وزارت جهاد کشوری اداره می‌شد. بعد از این اعتراض صنفی که چند روز طول کشید، دولت وقت مسئولیت هفت‌تپه را به وزارت صنایع و معادن وقت واگذار کرد.

از آن زمان تاکنون گرفتاری‌های کارگران نیشکر هفت تپه به پای ثابت اخبار کارگری تبدیل شده‌است. اخباری مانند نپرداختن مزد و دردسر واریز نشدن حق بیمه و سرگردانی برای بازنشستگی... انتشار این اخبار، همیشه با تجمعِ گروهی کارگران معترض پیوند خورده است. در بهمن ماه 94 نیز که پای بخش خصوصی به نیشکر هفت تپه باز شد، بازهم گره‌ای از مشکلات کارگران باز نشد.

اکنون بعد از گذشت نزدیک به دو سال، سرنوشت این کارگران تعریف چندانی ندارد؛ درست شبیه وضعیت دیگر کارگرانی که پیش از این، اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی را تجربه کرده‌‌‌اند. نتیجه اینکه بیش از چهار هزار کارگر مجتمع کشت‌ و صنعت هفت‌تپه تقریبا سراسر هفته‌ گذشته را در اعتصاب سپری کردند. اعتصابی که این بار نیز دلیلش پرداخت نشدن مزد و حق بیمه، شرایط نامناسب قراردادهای کار برای کارگران شاغل و گرفتاری‌های  متعدد کارگران بازنشسته بود اما در نهایت، اعتراضات با به نتیجه رسیدن مذاکرات میان کارفرما و نمایندگان مورد اعتماد کارگران، در بامداد پنجشنبه گذشته خاتمه یافت.

هفت‌تپه از خوشحالی نیم‌بند کارگران تا تامینِ همه مطالبات

آنچه کارگران به دست آورند

«مامور اداره کار دو روز قبل به هفته تپه آمد تا قراردادِ کارگران را بررسی کند؛ در همین دو روز ایرادِ خیلی از قراردادها مشخص شد که باید اصلاح بشه» این حرف را یکی از کارگران شاغل در مجتمع کشت‌ و صنعت نیشکر هفت‌تپه به خبرنگار ایلنا می‌گوید.

بازبینی قراردادهای کاری کارگران، تغییر بخشی از مدیران مجتمع و تضمینِ پرداختِ مطالبات مزدی و بیمه‌ای تمامی کارگران شاغل و بازنشسته، محورهای اصلی توافقی شفاهی‌ است که شش روز قبل در حضور مسئولان فرمانداری میان کارفرمای مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه با نمایندگان مورد اعتماد کارگران بدست آمد؛ نمایندگانی که به دلیل اعتباری که در نزد کارگران هفت‌تپه دارند، کارفرما حاضر شد برای حل مشکلات پیش آمده از آن‌ها کمک بگیرد.

همان کارگر نیشکر می‌گوید: «شورای اسلامی کار در زمان خود، عملکرد خوبی نداشت؛ برای همین، در بین کارگران هفت‌تپه نظر خوبی نسبت به این تشکل‌ها وجود ندارد؛ ما کارگران هفت تپه، همکارانی که سالهاست آن‌ها را می‌شناسیم به نمایندگی انتخاب کرده‌ایم؛ البته می‌دانیم که کارفرما  از بیرون مجموعه تحت فشار است که مبادا سندیکایی‌ها پابگیرند؛ برای همین به صورت حقیقی و نه حقوقی با نمایندگان منتخب یا همان اعضای سندیکا طرف شده‌ تا مشکل حل شود؛ در مقابل آن‌ها هم برای وصول مطالبات کارگران حاضر به کمک هستند».

در پی این توافقات، از آخر هفته گذشته، بیش از چهار هزار کارگر شاغل در هفت‌تپه به کار سابق خود بازگشته‌ و اکنون شش روزی می‌شود که نظاره‌گر تحقق تدریجی خواسته‌هایشان هستند.

«تا امروز مطالبات برج شش کارگران در دو نوبت پرداخت شد، قراره  از هفته بعد برای دستمزد برج هفت اقدام بشه؛ این رو هم از کارفرما شنیدیم تا زمانی که طلب کارگران تسویه نشه حتی یک گرم شکر هم با خودش نمی‌بره بیرون. قائم مقام قبلی مدیریت هم که به عملکردش اعتراض داشتیم دیگر اینجا نیست و امیدواریم که بعدا از رفتنش پیشمان نشیم؛ با این حال نمی‌توانیم بگیم که این وضعیت مطلوبمان است، در این مدت آنقدر سختی کشیدیم؛ بنابراین تا همه مطالباتمان را نگیریم، نمی‌توانیم راضی باشیم».

در همین راستاست که از روز یکشنبه با آمدن مامور اداره کار به مجتمع هفت‌تپه، مقدمات بازبینی قراردادهای کارگران روزمزد و پیمانکاری آغاز و تا دیروز ادامه می‌یابد؛ این کارگران که جمعیتشان تا ۳۴۰۰ نفر می‌رسد، سالهاست که در قسمت‌های مختلفی کشاورزی، صنعتی، نگهبانی و خدمات مشغولند و تازه دیروز به آن‌ها گفته شد که در تمام این مدت قرارداد‌هایشان ایراد داشته‌است. ایرادی که نتیجه اول و آخرش چیزی جز نامعلوم بودن وضع درآمدی کارگران روزمزد و پیمانکاری نبوده است.

کارگران روزمزدی و پیمانکاری این مجموعه اکثریت جمعیت چهار هزار نفری آن هستند؛ گروهی که به هیچ عنوان در مناسبات کاری هفت‌تپه به شرایط شغلی آن‌ها توجه نشده‌است. 

یک کارگر روزمزد می‌گوید: «روزمزد و پیمانکاری هیچ‌چیزش مشخص نیست، پرداخت مزایا با کارفرماست و هرطور که بخواهد در مورد مزایایی مثل حق شیفت، هزینه ایاب و ذهاب، عائله مندی، بدی آب و هوا، اضافه کاری و حتی حق بیمه حساب و کتاب می‌کنه، برایش من وشما هیچ فرقی نداریم»

آن‌طور که کارگران هفت‌تپه می‌گویند در دو روزی که از آمدن مامور اداره کار  گذشته‌، بازبینی پرونده‌های استخدامی آن‌ها آغاز شده‌است؛ اقدامی که تا این لحظه کمترین نتیجه‌اش، تشخیص معیوب بودن قراردادهای کارگران پیمانکاری و روزمزد مجتمع نیشکر هفت‌تپه بوده اما نمی‌تواند همه انتظاراتشان را برآورده کند: «خُب، تشخیص اداره کار، اتفاق بدی نیست؛ اما در وضع موجود، قانع‌مان نمی‌کند؛ حتی اگر این قرارداد‌ها اصلاح شوند، چه کسی می‌خواهد پاسخگوی سالهای گذشته باشد؟ زمانی می‌توانیم بگوییم خوشحالیم که کارفرما مطالبات همه شاغلان و بازنشسته‌ها را برآورده کرده باشد؛ همین و تمام.....».

گزارش: پانید فاضلیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز