خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه کارگران صنعت انرژی:

کار در خطرناک‌ترین صنعت جهان در ایران سخت و زیان‌آور نیست/رابطه مستقیم میان میدان‌های مغناطیسی با بیماری‌های سرطان و آلزایمر

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۸۹۱

رئیس اتحادیه کارگران صنعت انرژی می‌گوید؛ با وجود نامه‌نگاری‌های فراوان با مسئولان وزارتخانه‌های نفت و نیرو؛ هنوز مشاغل مربوط به بخش‌های عملیاتی صنعت نفت، تعمیرات و نگهداری از پست‌های فشار قوی در ردیف کارهای سخت قرار نگرفته است.

«فرشاد کردی» رئیس اتحادیه کارگران صنعت انرژی در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: با وجود نامه‌نگاری‌های فراوان با مسئولان وزارتخانه‌های نفت و نیرو تاکنون مشاغل مربوط به بخش‌های عملیاتی صنعت نفت و تعمیرات و نگهداری از پست‌های فشار قوی در ردیف‌های کارهای سخت و زیان‌آور قرار نگرفته‌اند. این در حالی است که این کارگران در فهرست مشمولان قانون کار قرار دارند و عقل و منطق حکم می‌کند حمایت‌های موجود در آیین‌نامه مشاغل سخت شامل حال آنها بشود.

کردی با بیان اینکه کارگران شاغل در بخش‌های عملیاتی صنعت نفت مشغول انجام یکی از سخت‌ترین کارها در یکی از استرتژیک‌ترین صنایع کشور هستند، گفت: با این حال مسئولان وزارت نفت کوچکترین زحمتی از این بابت به خود نداده‌اند و شرایط را به گونه‌ای رقم زده‌اند که این کارگران که در صف مقدم حوادث کار قرار دارند، حس می‌کنند مدیران این صنعت شناختی از نوع مشاغل و خطرهای جانی که با آنها مواجه هستند را ندارند.

به گفته کارشناسان ایمنی و بهداشت کار؛ کارگرانی که در بخش‌های عملیاتی همچون حفاری چاه‌های نفتی کار می‌کنند مستقیما در معرض گازها و بخار سمی، سقوط از ارتفاع، انفجار و نابهنجاری‌های ستون فقرات هستند. از همین رو مشاغل آنها ماهیت سخت دارد و تنها می‌توان با اتخاذ تدابیر مناسب؛ سختی کار آنها را کاهش داد.

کردی اضافه کرد: در دولت‌های گذشته مدیران سایر وزارتخانه که الفبای صنعت نفت را نمی‌شناختند به صورت اتوبوسی وارد وزارت نفت شدند از این رو چندان جای تعجب ندارد که این مدیران با توجه به دانش پایین خود مشکلات و بیماری‌های ناشی از کارهای سخت در صنعت نفت را نشناسند و توان کافی برای چانه‌زنی در این باره را نداشته باشند.

رئیس اتحادیه کارگران صنعت انرژی در ادامه با بیان اینکه بدن کارگران شاغل در بخش‌های تعمیرات و نگهداری از پست‌های فشار قوی و اپراتورهای ایستگاه برق تحت تاثیر تششعات خطرناک میدان‌های مغناطیسی قرار دارد، گفت: با این حال کار آنها همانند کارگران شاغل در بخش‌های عملیاتی صنعت نفت در فهرست مشاغل سخت قرار ندارد. این در شریطی است که مطالعات علمی ارتباط بین شیوع سرطان مغز یا مرگ و میرهای زودرس را با حضور میدان‌های مغناطیسی ثابت کرده‌اند.

مطالعه و تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۵ در فنلاند و کالیفرنیا انجام شده؛ نشان می‌دهد کارگرانی که در معرض میدان‌های الکترومغناطیس بودند بسیار بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر (بیماری فراموشی) بوده‌اند. همچنین مطابق این تحقیق ثابت شد افراد شاغل در صنایع برق و تلفن نسبت به افراد شاغل در دیگر صنایع بیشتر در معرض میدان‌های الکترومغناطیس قرار دارند.

رئیس اتحادیه کارگران صنعت انرژی در پایان با بیان اینکه نتیجه این غفلت  مدیران وزارتخانه‌های نفت و نیرو در سخت محسوب ننمودن مشاغل کارگران این صنایع موجب مهاجرت نیروهای متخصص این صنایع از کشور می‌شود، تصریح کرد: بازنشستگی زودتر از موعد با استفاده از قانون مشاغل سخت حق کارگران این صنایع است و کسی اجازه ندارد که این حق را از مشمولان قانون کار بگیرد و از این ناحیه به آنها ظلم کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز