خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان تهران:

قوانین سختگیرانه صنعت نفت کافی نیست/کارفرمایان نفتی باید پاسخگو باشند

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۴۳۲

به گفته رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان تهران، روند تکرار حوادث کار در صنایع نفتی نشان می‌دهد که سختگیرانه بودن قوانین ایمنی و بهداشت کار در این حوزه به تنهایی برای ایمن قلمداد کردن چنین محیط‌های شغلی کافی نیست.

«محمد گنجی کیا» رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان تهران  در گفت‌و‌گو با ایلنا، اظهار داشت: روند تکرار حوادث کار در صنایع نفتی نشان می دهد که سختگیرانه بودن قوانین ایمنی و بهداشت کار در این حوزه به تنهایی کافی نیست.

وی با بیان اینکه حضور پیمانکارانی که داری گواهینامه صلاحیت ایمنی ندارند در همه صنایع کشور به یک آفت تبدیل شده است، تصریح کرد: از آنجا که صنایع نفتی کشور راهبردی‌است، باید پیمانکارانی در پروژه‌های نفتی به کار گرفته شوند که داری گواهینامه صلاحیت ایمنی باشند اما شاهد هستیم که کارفرمایان صنایع نفتی به این امر خطیر کم توجهی می‌کنند.

عضو هیات مدیره کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور افزود: با این وصف حتی وقتی می‌گوییم که پیش‌رو ترین قوانین ایمنی و بهداشت کار را در ایران داریم بازهم باید نگران عملکرد پیمانکاران ریز و درشت واسط باشیم.

وی با اشاره به کشته و زخمی شدن دست‌کم پانزده کارگر در حوادث مربوط به  پالایشگاه نفت تهران و دکل حفاری نفت رگ سفید آنهم به فاصله زمانی یک هفته، گفت: باید بررسی شود که آیا پیمانکاران این دو پروژه از گواهینامه صلاحیت ایمنی برخوردار بود‌ه‌اند یا خیر؟

رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان تهران اضافه کرد: اگر مشخص شود که پیمانکاران این پروژه‌ها از این گواهینامه برخوردار نیستند آنگاه باید از کارفرما بپرسید که چرا کار را به چنین پیمانکارانی سپرده‌اند؛ پیمانکارانی که شاید به جای اجرای مو به موی قوانین ایمنی و بهداشت کار تنها می خواهند پروژه ها را به سرعت پایان دهند و به سراغ پروژه‌های بعدی بروند.

وی با بیان اینکه چنین رویه‌ای کارگران و نیروهای متخصص صنعت نفت کشور را قربانی خود می‌کند، تصریح کرد: تربیت سرمایه انسانی آنهم در صنایع نفتی امر ساده‌ای نیست که بتوان با از دست‌دادن آنها را در جریان حوادث کار به سادگی کنار آمد؛ از این رو باید در صورت احراز تخلف پیمانکار  با آن برخورد کرد تا سایر پیمانکاران نیز متوجه شوند که بی احتیاطی‌های آنها چه تبعات و هزینه‌های برایشان دارد.

عضو هیات مدیره کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور اضافه کرد: البته در صورت اثبات تخلف پیمانکاران این دو حادثه کارفرمایان آنها نیز باید جوابگو باشند که چرا چنین پیمانکارانی را به کار گمارده‌اند از همین جهت است که در روزهای گذشته اعضای شورای شهر تهران از کارفرمای پالایشگاه نفت تهران خواسته‌اند که به شورای شهر بیاید و گزارش مربوط به حادثه را قرائت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز