خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل تعاونی صیادان گیلان در گفت‌وگو با ایلنا:

قوانین مالی به زیان ماهیگیران است/باید با مشکلات مبارزه کنیم تا شرایط بهتر شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۴۰۳

مدیرعامل تعاونی صیادان گیلان معتقد است؛ تا زمانی که نتوان سطح اطلاعات صیادان را افزایش داد امکان بهبود وضعیت مالی این قشر وجود ندارد همین عدم اطلاعات باعث شده از ماهیگیران سوءاستفاده شود.

ابوالقاسم مقیمی، مدیرعامل تعاونی صیادان استان گیلان در مورد وضعیت صیادان این استان قبل از شروع فصل صید به خبرنگار ایلنا می‌گوید: در قوانین آمده است که صیادی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود ولی در مقابل کسی به این موضوع اهمیت نمی‌دهد و ما با ماهیگیرانی همکاری می‌کنیم که به دوران کهنسالی رسیده‌اند.

به گفته مقیمی؛ در نوار ساحلی دریاچه کاسپین عموم مردم به مشاغلی چون کشاورزی و صیادی روی می‌آورند که به دلیل فعالیت‌های فیزیکی سنگین این مشاغل جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود ولی به دلیل اینکه ماهیگیران تنها نیمی از سال اجازه صید دارند روند پرداخت حق بیمه و رسیدن به بازنشستگی زمان زیادی طول می‌کشد.

او ادامه می‌دهد: اعضای تعاونی‌های صیادی همه ساله برای شروع به کار در فصل صید مجبورند از بانک‌ها یا از عوامل دیگر تسهیلات دریافت کنند. این موضوع باعث شده از ماهیگیرانی که پول و امکانات ندارند سوءاستفاده شود.

وی اضافه می‌کند: هیچ برنامه‌ای برای بهبود وضعیت مالی صیادان وجود ندارد، امسال پول دریافت می‌کنند و در طول سال باید بدهی‌های مربوط به آن را بپردازند و در برخی از مواقع هم این معوقات پرداخت نمی‌شود و پس از آن مشکلات بسیاری برای وام گیرندگان به وجود می‌آید.

این فعال کارگری در همین رابطه می‌گوید: بدهی سال گذشته تعاونی صیادان استان گیلان در مجموع با توجه به سودهای بانکی ۳۰ میلیارد تومان بود که توانستیم این بدهی را به صفر برسانیم ولی در ادامه و با شروع فصل صید باز هم بدهی‌ها به چنین رقمی خواهد رسید. باید با برنامه‌ریزی و سخت‌کوشی شرایط را بهبود دهیم.

مقیمی با اشاره به سوءاستفاده‌هایی که ممکن است توسط اشخاص دیگر از کم بودن اطلاعات حقوقی و اداری صیادان بشود،  خاطرنشان می‌کند: اکثر ماهیگیران از سنین پایین وارد دریا می‌شوند و فقط دریا و ماهی را می‌شناسند، به همین دلیل از سطح اطلاعات پایینی برخوردارند.

وی اضافه می‌کند: مادامی که مقررات پولی و مالی تغییر نکند بانک‌ها و واسطه‌ها همین رویه را در مقابل پرداخت تسهیلات به ماهیگیران ادامه خواهند داد و از نظر قانونی ماهیگیران وام بگیر مجبورند به این شرایط نابرابر تن دربدهند.

مدیر عامل تعاونی صیادان گیلان با اشاره عدم توجه دولت به وضعیت صیادان خاطرنشان می‌کند: باتوجه به اینکه ماهیگیران در فقر زندگی می‌کنند و همیشه به دولت متکی بودند. تاکنون هیچکس برای بهبود وضعیت معیشتی و ساماندهی این قشر کارگری برنامه‌ای نداشته است.

او ادامه می‌دهد: ما تلاش می‌کنیم برای مدیریت تعاونی‌ها از صیادان جوان و باانگیزه استفاده کنیم تا بتوانند مشکلات و چالش‌ها را با همکاری یکدیگر حل کنند.

وی اضافه می‌کند: ما تلاش می‌کنیم با مدون کردن برنامه‌های علمی خودمان وضعیت ماهیگیران گیلان را بهبود دهیم تا حداقل نسل بعد صیادان گیلانی وضعیت بهتری داشته باشند.

مقیمی در پایان در مورد عوامل بالابردن کیفیت زندگی صیادان به الگوهای کشورهای پیشتاز در این عرصه اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: اگر ما می‌بینیم که کشورهای اروپایی در عرصه پرورش و صید آبزیان موفق عمل کرده‌اند به دلیل بالا بودن سطح اطلاعات صیادانشان است. ما باید نیروی متخصص خود را متخصص کنیم تا بتوانیم از وضعیت کنونی خارج شویم. تا زمانی که به نیروی کار خود اهمیت ندهیم هرچه هزینه کنیم کاری از پیش نمی‌بریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز