خبرگزاری کار ایران

مسئول نهاد صنفی کارگران خباز استان تهران:

توافقنامه بازرسی‌ بیمه‌ای از خبازی‌ها اجرایی شود/انتظار افزایش دستمزد کارگران خباز

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۳۸۰

نهاد صنفی کارگران خباز استان تهران خواستار اجرای توافقنامه انجام بازرسی‌های بیمه‌ای از خبازی‌های استان تهران است. به اعتقاد مسئول این نهاد صنفی؛ عدم اجرای این توافقنامه که حالا به صورت «سه‌جانبه» تنظیم شده کارگران را متضرر می‌سازد.

به گزارش ایلنا، نهاد صنفی کارگران خباز استان تهران خواستار اجرای توافقنامه انجام بازرسی‌های بیمه‌ای از خبازی‌های استان تهران است.

«محسن موسوی» مسئول این نهاد صنفی در این رابطه به ایلنا، گفت: سال گذشته یک توافقنامه دوجانبه که وجاهت قانونی نداشت میان انجمن صنفی کارفرمایان خباز کشور و سازمان تامین اجتماعی بر سر انجام بازرسی‌های بیمه‌ای از یازده هزار کارگاه‌ خبازی کشور منعقد شد که با اعتراضات صورت گرفته؛ در آن بازنگری شد.

وی با بیان اینکه بازنگری در این توافق یک خواسته مشترک میان تشکل‌های صنفی کارگران خباز بود، گفت: هم‌اکنون کارهای مربوط به عملیاتی نمودن این توافق در حال انجام است با این حال آنچه مهم است اجرای بی‌کم و کاست آن است. از همین رو از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته‌ایم باتوجه به حمایت کارگران خباز از وی هرچه سریعتر برای اجرایی شدن این توافق به یاری انجمن‌های صنفی بیاید.

موسوی با بیان اینکه هم اکنون سالهاست که کارگاه‌های خبازی استان تهران شامل بازرسی‌های بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی نمی‌شوند و این امر کارگران را متضرر ساخته است، افزود: حدود یک دهه قبل توافقنامه‌ای میان صنفی کارفرمایان خباز استان تهران و مسئولان سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت تا براساس آن از خبازی‌های استان تهران بازرسی‌ بیمه‌ای نشود و این امر موجب شده در میان صنف خبازان کارگرانی با ۲۰ سال سابقه کاری ناچیزی داشته باشند.

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز استان تهران مطالبه دیگر کارگران خباز استان تهران را اجرای قانون سخت و‌زیان‌آور دانست و افزود: هم اکنون کارگران خباز سایر استان‌ها مشمول قانون سخت و زیان‌آور می‌شوند اما کارگران خباز استان تهران از این امر بی‌بهره‌اند. این در حالی است که کارگران خباز به علت سرپا ایستادن در تمام طور روز و در تماس یودن با حرارت تنور دچار عارضه‌های ستون فقراط، کمر درد و گردن درد مزمن، ناراحتی پوستی می‌شوند که این مسئله در بلندمدت موجب می‌شود که کارگران هزینه‌های فراوانی را صرف درمان خود کنند.

مسئول نهاد صنفی کارگران خباز استان تهران در ادامه با اشاره به عدم افزایش دستمزد کارگران خباز کشور از سال ۸۹ افزود: دستمزد کارگران خباز کشور برخلاف سایر کارگران به صورت منطقه‌‌ای تابع پیمان‌های دست‌جمعی است و ارتباطی با حداقل دستمزد تعیین شده در شورای عالی کار ندارد همین مسئله موجب شده کمتر شاهد افزایش دستمزد کارگران این صنف باشیم به گونه‌ای که بعد از سال ۸۹ دستمزد کارگران افزایش نیافته است.

موسوی با بیان اینکه این امر از یکسو موجب شده قدرت چانه‌زنی کارگران بر سر افزایش دستمزد‌هایشان کاهش یابد، تصریح کرد: نتیجه اینکه برخی از کارفرمایان تا می‌توانند همان دستمزد تعیین شده سال ۸۹ را هم به کارگران پرداخت نمی‌کنند و این معنایی جز فریز مزدی کارگران ندارد.

وی در پایان افزود: بیمه بودن یا نبودن یک کارگر خباز برای وی بسیار مهم است چراکه کارگر تمایل دارد که پس از سال‌ها کار دشوار در کنار وضعیت رفاهی مناسب، بازنشست شود و حداقل هزینه را برای درمان خود و خانواده‌اش صرف کند از این رو از وزیر کار می‌خواهیم در چهار سال آینده کاری خود؛ به کارگران خباز توجه بیشتری مبذول دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز