خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کارگران خوزستانی مستحق دریافت مزایای بدی آب وهوا هستند

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۴۸۴

یک فعال کارگری در آبادان می‌گوید به دلیل موقعیت جغرافیایی باید به بیشتر کارگران صنعتی مناطق خوزستان مزایای بدی آب و هوا تعلق بگیرد.

 «مصطفی نظری» با اشاره به گرمای ۵۰ درجه‌ای هوای مناطق جنوبی کشور در فصول گرم سال، به ایلنا گفت: حرارت ۵۰ درجه‌ای هوا به همراه بالا رفتن مستمر رطوبت (گاه بیش از ۹۰ درصد) موجب بروز انواع بیماریهای تنفسی، پوستی و قلبی برای کارگرانی شده است که در فصول گرم سال ناچارند در فضای باز کار کنند.

وی گفت: این وضعیت در حالی است که در خوزستان ۸ ماه از سال  آب و هوا بیش از اندازه گرم است و وجود ریزگرد‌ها نیز به یک عامل مزاحم برای انجام فعالیت‌های عادی مردم تبدیل شده است بنابر این باید به کارگرانی که در چنین محیطی حضور مستمر دارند؛ مزایای مزدی اضافی تعلق بگیرد.

نظری با تاکید بر «سخت و زیان‌آور بودن هر شغلی در شرایط نامناسب آب و هوایی» از قرار نگرفتن کارگران مشاغل بد آب و هوا در دایره شمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور انتقاد کرد و گفت: میانگین عمر کارگرانی که در مناطق بد آب و هوا کار می‌کنند کمتر از کارگران سایر مناطق است و به همین خاطر دولت باید نگاه ویژه‌ای به این مردم داشته باشد.

او با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌بایست کارگران شاغل در این منطقه را مشمول بازنشستگی پیش از موعد کند، افزود: افرادی که در خوزستان و شرایط بدآب و هوایی به فعالیت می‌پردازند دچار فرسودگی می‌شوند. یعنی کارکردن در منطقه بدآب وهوا معادل دوسال کار کردن در منطقه خوش آب و هوا است.

طبق اظهارات نماینده محوری کانون شورای اسلامی شهرستانهای آبادان، خرمشهر واروند روزد با شرایط کارگرانی که در مناطقی مانند خوزستان کار می‌کنند اگر خوش شانس باشند می‌توانند بالاخره پس از فراز و فرودهای فراوان با رای موافق کمیته‌های بررسی کننده مشاغل سخت و زیان‌آور چند سالی زود‌تر از موعد بازنشسته شوند اما در‌‌نهایت عوارض ناشی از محیط‌های شغلی در بیشتر مواقع باعث می‌شود تا این گروه از کارگران در دوران بازنشستگی خود با عوارض جسمی دست به گریبان باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز