خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری مطرح کرد:

افزایش 16 تا 19 درصدی قدرت خرید کارگران برای سال 96

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۱۸۲

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید اگرچه در مذاکرات مزدی سال 96 بازهم خواسته مطلوب کارگران تامین نشده است اما دست‌کم مزدبیگران برای سال پیشرو یک جهش 16 تا 19 درصدی در درآمدهای خود تجربه خواهند کرد.

فرامرز توفیقی با اعلام این به ایلنا گفت: برابر مصوبه بامداد امروز شورای عالی کار، دستمزد کارگران مشمول سایر سطوح مزدی 16 و 94 صدم درصد افزایش یافته است و در مقابل دستمزد ماهانه یک کارگر حداقل بگیر برای سال 96 معادل 19 و 24 صدم درصد رشد داشته است.

وی در توضیح این ادعای خود گفت: میانگین سایر سطوح مزدی از سوی مراجع رسمی معادل مبلغ یک میلیون و دویست هزارتومانی اعلام شده است، که در نتیجه مصوبه بامداد امروز شورای عالی کار این ارزش ریالی برای سال 96 با 12 درصد رشد، اضافه شدن مبلغ ثابت 6867ریال برای هر روز ( معادل 2060100ریال در ماه)، 21هزارتومان از بابت رشد 70 درصدی پایه سنوات و در نهایت میانگین یک و نیم فرزند حق اولاد، رقمی معادل 2 میلیون 33هزار تومان می‌شود که حکایت از رشد 16 و 94 درصدی درآمد این گروه از کارگران برای سال آینده دارد.

وی همچنین در خصوص افزایش مزدی حداقل بگیران، گفت: در خصوص این گروه از مشمولان بازار کار نیز چون ملاک قانونی افزایش مزد  14ونیم درصد رشد به همراه حداقل 21هزارتومان مابه التفاوت پایه سنوات( برپایه گروه یک) است، مزدبگیران مشمول برای سال 96 افزایش درامدی حدودا 19.26 درصدی را تجربه خواهند کرد.

وی ادامه داد: هرچند این میزان افزایش با عنایت به سبد تورمی و فاصله بسیار زیاد آن با دستمزد‌های کنونی کفاف نمی دهد اما در جای خود کم نظیر است چرا که طبق محاسبات در برابر این میزان افزایش هزینه کارفرما تنها 11.3 درصد افزایش خواهد داشت که به دلیل کوچکتر بودن میزان این بار مالی جدید، افزایش مزد چندان در سبد هزینه کارفرما به چشم نخواهد آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز