خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی معلمان مطرح کرد؛

لزوم توجه فرادستان به کمپین بودجه عادلانه/ وضعیت دستمزد معلمان به خصوص در بخش خصوصی اسفناک است

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۲۸۶

یک فعال صنفی معلمان با انتقاد از وضعیت مزدی معلمان می‌گوید: مسئولان و فرادستان بایستی مطالبات مطرح شده در کمپین بودجه عادلانه که بیش از صدهزار معلم به آن پیوسته اند را جدی بگیرند

جعفر ابراهیمی (فعال صنفی معلمان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا با انتقاد از دستمزدهای زیر خط فقر گفت: اگر چه از میانگین دستمزد معلمان و بازنشستگان آمار دقیقی از دست نیست اما به نظر می‌رسد این مبلغ بالاتر از یک میلیون و پانصد هزار تومان نباشد، این در حالی است که سه میلیون تومان خط فقر در سال 94 اعلام شده است و از آنجایی که دولت بصورت رسمی این شاخص را اعلام نمی‌کند به نظر می‌رسد این مبلغ در سال 95 به بالای سه و نیم میلیون تومان در کلانشهر ها رسیده باشد. به هر حال با همان میزان سال 94 هم بسیاری از معلمان به لحاظ در آمدی زیر خط فقر هستند.

وی ادامه داد:  وضعیت دستمزد معلمان در بخش خصوصی به مراتب بدتر است و امنیت شغلی هم پایین است؛ از سویی آنها مشمول قانون کار و حداقل دستمزد یعنی 812 هزار تومان هستند و این در صورتی که تازه با این معلمان قرار داد امضا شود و از سوی دیگر به هیچ وجه امنیت شغلی ندارند. به هر صورت با احتساب این بخش از نیروی آموزشی ، وضعیت دستمزد معلمان حداقل نصف خط فقر است.

این فعال صنفی معلمان تهران در ادامه گفت: از سویی در سایه ادامه سیاست‌های دولت های بعد از جنگ و پولی شدن مدارس، ما شاهد افت کیفیت تحصیلی در مدارس هستیم. دولت فعلی مانند دولت قبل دنبال درآمدزایی از آموزش است و این با وظیفه ذاتی دولت مبنی بر تامین آموزش رایگان و با کیفیت در تضاد است. مشکل اینجاست که دولت ها می خواهند منطق پولی و خصوصی سازی را به حوزه‌هایی مثل آموزش تسری دهند و در این زمینه هم با برنامه عمل کرده‌اند؛ خروجی این سیاست‌ها کیفیت زدایی از خدمات آموزشی و پرورش است که یکی از محصولات آن تولید ارتش کودکان کار و طرد شده از چرخه تحصیل است.

ابراهیمی سپس به اهداف کمپین پرداخت و گفت: بر مبنای این دو معضل اصلی یعنی وضعیت حقوق و دستمزد معلمان و وضعیت کیفیت آموزش در مدارس، کمپین بودجه عادلانه برای افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش شکل گرفت. هدف کمپین این بود که روی تصمیم گیران ، جامعه و فضای مدرسه تاثیر بگذارد و با بسیج حامیان خود بتواند بر روند تصویب بودجه و افزایش سهم آموزش و پرورش تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: با حمایت بیش از 110 هزار معلم از خواسته و مطالبه کمپین و ایجاد سطح بالایی از همبستگی صنفی و آموزشی، کمپین توانسته است بر جامعه فرهنگیان تاثیر بگذارد و از سویی بازتاب کمپین در رسانه و شنیده شدن صدای معلمان در ساختار قدرت نشان می دهد که فرادستان در دولت و مجلس از این خواسته مطلع هستند و نمی توانند این کمپین و مطالباتش را نادیده بگیرند.

وی با بیان این که قرار است روز یکشنبه نیز تعدادی از نمایندگان کمپین از سراسر کشور برای ارایه امضاها به مجلس بروند؛ افزود:  ما امیدواریم که این پویش جمعی که منافع کل جامعه و کودکان را هدف قرار داده است، منتهی به نتیجه شود. از سویی می دانیم که مشکلات با یک سری امضا حل نمی شود؛ دولت روی سیاست‌های خود تاکید و پافشاری دارد و برخی نمایندگان در مقوله آموزش و پرورش سیاسی‌کاری می‌کنند. ما معلمان حق خود می‌دانیم این موضوع را پیگیری کنیم و از تمام ابزارها بتوانیم برای بهبود و بهسازی ساختار آموزشی استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز