خبرگزاری کار ایران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی :

امنیت شغلی کارگران در گرو تقویت بازرسی از واحدهای صنفی کارگری

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۴۳۴

«علیرضا مججوب»، «جبار کوچکی نژاد» و «علی‌عسگر ظاهری» از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقویت بازرسی و نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی کوچک را امری ضروری تلقی کردند که می‌تواند به ایجاد رفاه در میان کارگران منجر شود.

علیرضا محجوب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های بازرسان کار صیانت از نیروی کار و بررسی علمی و فنی واحدهای صنفی کارگری است، گفت: این امر نقش سازنده‌ای در بهبود شرایط کار و تولید، پیشگیری از حوادث احتمالی خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بازرسان نقش اصلی در احقاق نیروی کار دارند، تصریح کرد: بازرسان در بخش‌های مختلف نظارت بر واحدهای صنفی کوچک می‌توانند متعهدانه به وظایف خود عمل کنند و انگیزه نیروهای کار را با نظارت دقیق و درست تقویت کنند.

وی با اشاره به ضرورت نظارت و بازرسی بر ایمنی و بهداشت کار در واحدهای کوچک صنفی ، افزود: نظارت و بازرسی‌های دقیق سبب می‌شود تا از به خطر افتادن جان کارگران جلوگیری به عمل آید.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه به ماده 92 قانون نظام صنفی اشاره و خاطرنشان کرد: بنده در مجلس ششم با این ماده مخالفت کردم و حتی با تمدید آن نیز مخالف بودم.

وی با اشاره به ماده 92 قانون نظام صفنی مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی فقط در صورت شکایت هر یک از کارکنان واحدهای صنفی مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه در مدت همکاری، می‌تواند به نظر بازرس یا مندرجات دفاتر قانونی کارگاه، استناد و حق بیمه را دریافت کند، گفت: ما حق نداریم برای حل یک مشکل، مشکلاتی را برای بخش‌های دیگر به وجود آوریم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس ادامه داد: ورود سازمان تامین اجتماعی به واحدهای صنفی نه‌تنها خِلَلی در سوابق بیمه‌ای به وجود نمی‌آورد بلکه باعث حل و فصل مشکلات عده‌ای می‌شود که شرایط آنها به هر علت مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در بازرسی‌ها در این خصوص احراز سابقه صورت می‌گیرد، افزود: نباید برای حل برخی مشکلات دست به اموری بزنیم که منجر به ایجاد مشکلات مضاعف و دوچندانی در بخش‌های مختلف شود.

محجوب به هزینه‌های اجتماعی حادثه پلاسکو اشاره و تصریح کرد: هزینه‌های اجتماعی این فاجعه بسیار بزرگ است و هرگز قابل حل و فصل نیست.

وی ادامه داد: باید تصویب قوانین با دقت و جامعیت بیشتری صورت گیرد بنابراین برای پرهیز از هزینه‌های بزرگ باید از ورود نامناسب به قانون جلوگیری کنیم.

بازرسی و نظارت دقیق امنیت شغلی جامعه کارگری را تقویت می‌کند / ضعف بازرسی به واحدهای صنفی جامعه کارگری را تهدید می‌کند

همچنین جبار کوچکی‌نژاد دیگر نماینده مجلس شورای اسلانی با اشاره به اینکه بازرسی و نظارت دقیق بر واحدها و کارگاه‌ه ای صنفی کارگری منجر به تقویت نشاط جامعه کارگری می‌شود، افزود: کارگران در خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتی قرار دارد و رسیدگی به وضعیت معیشتی و آرامش و آسایش آنها می‌تواند به تقویت و توانمندسازی در این حوزه کمک کند.

وی با اشاره به بازرسی از واحدها و کارگاه‌های صنفی کارگری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزرات کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعی ، گفت: گزارش دقیق بازرسان و نظارت به واحدهای صنفی از وقوع حوادثی همچون فاجعه اخیر پلاسکو جلوگیری می‌کند.

نماینده حوزه‌انتخابیه رشت در مجلس با بیان اینکه انجام بازرسی‌ها و نظارت دقیق بر واحدهای صنفی درکنار  تذکر شفاهی و اخطار کتبی و سایر اقدامات منجر به رعایت ضوابط دقیق قانونی در واحدها و کارگاه‌های صنفی کارگری می‌شود، ‌بیان داشت: بازرسی و نظارت دقیق ضامن امنیت، آرامش و سالم سازی فضای کارگری  در بخش‌های مختلف واحدهای صنفی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بازرسان به قوه قضائیه در خصوص واحدهای صنفی کارگری تخلفات صورت گرفته را گزارش داده و تعزیرات حکومتی نیز موظف به پیگیری این گزارشات و رسیدگی به تخلفات است.

عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازمان بازرسی، قوه قضائیه و وزارت کشور موظف هستند در بخش نظارت و بازرسی در بخش‌های مختلف از کارشناسان متخصص و خبره استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ما در بخش پاسخگویی و نظارت دستگاه‌های مختلف و از جمله بازرسی بر واحدها و کارگاه‌های صنفی کارگری مشکل داریم، گفت: در بخش بازرسی و کنترل نیز ما باید بخش حفاظت بازرسان را بیش از گذشته تقویت کنیم.

وی ادامه داد: حفاظت اطلاعات باید دستگاه‌های نظارتی را تحت نظارت داشته باشد تا امر نظارت و بازرسی در تمام بخش‌ها با دقت نظر بیشتری صورت گیرد.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی در تمامی دنیا بخش حفاظت اطلاعات وجود دارد که بر عملکرد بازرسان نظارت می‌کند تا این بخش که از مهمترین بخش‌ها به شمار می‌آید در معرض آسیب قرار نگیرد.

کوچکی نژاد ادامه داد: حفاظت و حراست از بخش‌های نظارتی و بازرسی باعث می‌شود کنترل‌های دقیقی را از سوی دستگاه‌های متولی شاهد باشیم.

به گفته این نماینده مجلس تقویت و حراست از بخش‌های نظارت و بازرسی منجر به از بین رفتن فساد و مشکلات در بخش‌‌های مختلف می‌شود.

وی به حادثه پلاسکو اشاره و تصریح کرد: اگر همه دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که به نوعی به ایمنی ، نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی مستقر در پلاسکو توجه دقیقی داشتند شاهد وقوع حادثه دلخراش پلاسکو نبودیم بنابراین نفس بازرسی و نظارت یکی از عوامل دخیل در بروز این حادثه بوده است که لازم است این ضعف برطرف شود.

تقویت بخش نرم افزاری منجر به تقویت بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی کارگری می‌شود

علی عسگر ظاهری نماینده مسجد سلیمان در ادامه این گفت‌وگو به خبرنگار ایلنا با اشاره به کمبود نیروی بازرسی در ادارات کار افزود: حجم کار این افراد بسیار بالاست بنابراین لازم است روند بازرسی و نظارت از طریق تقویت بخش نرم افزاری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نرم افزاری شدن این بخش می‌تواند تا حد امکان از تضییع حقوق کارگران در واحدهای و  کارگاه‌ه ای صنفی کوچک جلوگیری کند، افزود: باید فرصت ارائه گزارشات و شکایات از سوی کارگران به صورت آنلاین فراهم شود تا در کمترین زمان به بهترین نتایج ممکن دست یابیم.

وی با اشاره بازرسی از واحدهای صنفی به صورت عینی یا ارائه گزارش و درخواست مکتوب از سوی کارگران صورت می‌گیرد، گفت: برگه اعتراض و شکایت کارگران از کارفرما و شرایط واحدهای صنفی، بازرسان را موظف به پیگیری امور مربوطه می‌کند اما با توجه به حجم بالای کار و تعداد کم نیروی انسانی ، ممکن است در این بخش ضعفی وجود داشته باشد بنابراین از طریق تقویت نرم افزاری می‌توان تا حدودی این مشکلات را حل و فصل کرد.

وی در ادامه به آموزش نیروی کار و حفظ نکات ایمنی در واحدها و کارگاه‌های صنفی کارگری گفت: هر چند بازرسی و نظارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما لازم است کارگران و نیروی انسانی شاغل در این واحدها از آموزش‌های لازم برخوردار بوده و نسبت به حق و حقوق خود آشنا باشند.

به گفته این نماینده مجلس تا زمانی که ما برای آموزش نیروی انسانی هزینه نکنیم باید هزینه‌های سنگین‌تری را بپردازیم.

گفت‌وگو از فاطمه اصلان زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز