خبرگزاری کار ایران

در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد:

تدریس مفاهیم تامین اجتماعی در مدارس و دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۴۲۴۸۱

تصویب درس «اصول و مبانی بیمه و تامین‌اجتماعی» در کارگروه تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحولی در ترویج مفاهیم بیمه و تامین‌اجتماعی است.

به گزارش ایلنا، منصور اعتصامی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی، با عنوان این مطلب گفت: این معاونت در راستای ترویج این مفاهیم در سطوح آموزش عالی اقدام به طرح درس مرتبط با دانشجویان رشته‌های اقتصاد و مدیریت کرده و بر این اساس سه عنوان درس را در کارگروه تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرده است. هدف اصلی درس اصول و مبانی بیمه و تامین‌اجتماعی، که به تصویب کارگروه یادشده نیز رسیده است، آشنایی دانشجویان با مفاهیم کلیدی و اساسی بیمه‌های اجتماعی (به‌عنوان یکی از مولفه‌های اساسی تامین‌اجتماعی) و همچنین مفهوم تامین‌اجتماعی است تا این آشنایی منجر به شناخت مناسبی نسبت به نظام تامین‌اجتماعی در ایران و سطح بین‌المللی شود. انتظار می‌رود در پایان درس، دانشجو با مفاهیم موصوف آشنایی یابد و بتواند در حوزه عمل (ورود به بازار کار) از آن استفاده کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی گفت: طرح درس بیمه و تامین‌اجتماعی در محافل دانشگاهی و محیط‌های علمی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی این معاونت بوده که پیش‌تر در قالب برگزاری مستمر کارگاه‌های آموزشی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر بیمه و تامین‌اجتماعی برگزار شده است. لذا تصویب چنین درسی به‌عنوان یک واحد دانشگاهی در سرفصل‌های جدید مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، قدم دیگری در برقراری و تعامل بیشتر با نهادهای علمی و همچنین تحولی در ترویج این مفاهیم در سطوح عالی دانشگاهی است. ضمن اینکه این معاونت با موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی نیز برای تدوین کتاب مرجع این درس هماهنگی لازم را به عمل آورده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این مهم، دو درس اقتصاد و سرمایه اجتماعی و همچنین اقتصاد اجتماعی نیز به تصویب کارگروه ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. در این دو درس نیز آشنا کردن دانشجویان کارشناسی اقتصاد با مباحث و موضوعات سرمایه اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است. به طور مثال درس اقتصاد و سرمایه اجتماعی، دانشجویان را با چگونگی شکل‌گیری اصطلاح «سرمایه اجتماعی» آشنا می‌سازد. علاوه بر این، تبیین مولفه‌های سرمایه اجتماعی و نظرات اندیشمندان اقتصادی مرتبط با این مفهوم مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در این درس جهت‌گیری‌های مرتبط با حوزه و مولفه‌های سرمایه اجتماعی در الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت مورد بررسی قرار می‌گیرد. درنهایت تحلیل مربوط به یافته‌ها پیرامون سرمایه‌های اجتماعی در ایران مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی در خصوص درس سوم مصوب تحت عنوان «اقتصاد اجتماعی» در کارگروه ذی‌ربط شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اقتصاد اجتماعی، رهیافتی میان‌رشته‌ای است که از فرضیات و روش‌های مطالعاتی علوم مختلف همچون جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، اقتصاد، تاریخ، روانشناسی، علوم سیاسی، حقوق، مدیریت و سایر علوم بهره می‌برد تا به توصیف و تحلیل رفتار بروزیافته در یک جامعه از رهگذر عوامل اقتصادی بپردازد.

اعتصامی تاکید کرد: هدف اصلی این درس نیز آشنایی دانشجویان با مفاهیم اقتصاد اجتماعی و همچنین ارائه رویکردی انتقادی در تحلیل پدیده‌های روزمره با نقد پیش‌فرض‌های مدل‌های متعارف در اقتصاد است و انتظار می‌رود دانشجو پس از پایان این دوره توانایی تحلیل پدیده‌ها و عوامل اقتصادی را با پیش‌فرض‌ها و رویکرد اجتماعی و الگوهای متفاوت رفتاری پیدا کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی گفت: بازدید دانش‌آموزان از مراکز سازمان، طرحی بدیع در ترویج مفاهیم بیمه و تامین‌اجتماعی است.» منصور اعتصامی با بیان این مطلب اظهار داشت: «براساس بخشنامه مدیرعامل و با توجه به مصوبه و تاکید ویژه هیئت‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی در خصوص ضرورت ارتقای دانش و فرهنگ بیمه‌های اجتماعی و ترویج مفاهیم بیمه و تامین‌اجتماعی در برنامه‌های درسی مقاطع مختلف آموزش‌وپرورش، معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی به منظور آشنایی دانش‌آموزان و دانشجویان کشور با مفاهیم یادشده برنامه‌ریزی کرده است.

وی با اشاره به کارگروه ویژه‌ای که در سازمان تامین‌اجتماعی به منظور اجرایی شدن طرح تهیه و تدوین مطالب مرتبط با تامین‌اجتماعی در برنامه‌های درسی تشکیل شده، گفت: مطابق با قرارداد منعقدشده سازمان تامین‌اجتماعی و سازمان دانش‌آموزی وزارت آموزش‌وپرورش و بر اساس بودجه سال ۱۳۹۵، بخشنامه مدیرعامل سازمان برای ترویج فرهنگ و مفاهیم بیمه و تامین‌اجتماعی برای دانش‌آموزان کلاس‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم در بازدید از شعب تامین‌اجتماعی به‌عنوان جامعه هدف، ابلاغ شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح آگاهی عمومی به‌ویژه نسل مولد و کارآفرین فردا، شناخت و ارتقای سطح عمومی فرهنگ بیمه تامین‌اجتماعی کشور، ایجاد ثبات اجتماعی و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی، ترویج فرهنگ بیمه‌های اجتماعی و گسترش پوشش بیمه‌ای و ارتقای توانمندی بازدیدکنندگان برای پذیرش مسئولیت اجتماعی با توجه به مقررات و قوانین تامین‌اجتماعی از اهداف بازدید دانش‌آموزان از مراکز سازمان است.

اعتصامی اظهار داشت: براساس بخشنامه مدیرعامل سازمان، مدیران کل بیمه‌ای استان‌ها با توجه به وضعیت ساختمان شعب در سطح شهرستان‌های تابعه مرکز و استان، مناسب‌ترین شعب خود را برای بازدید دانش‌آموزی انتخاب می‌کنند؛ مضافا بر اینکه قبل از اجرایی کردن بازدیدها، لیست شعب منتخب به سازمان دانش‌آموزی وزارت آموزش‌وپرورش و مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اعلام می‌شود. از بین همکاران استان نیز فردی حائز ویژگی‌های ارتباطی مناسب و روابط عمومی خوب، برای ارائه توضیحات در زمان بازدید انتخاب می‌شود.

دکتر اعتصامی ادامه داد: همچنین ادارات کل تامین‌اجتماعی استان‌ها براساس قرارداد مشترک سازمان تامین‌اجتماعی با سازمان دانش‌آموزی وزارت آموزش‌وپرورش، همکاری لازم برای برگزاری این بازدیدها، طبق طرح تفکیکی قرارداد در هر اداره کل و تکمیل فرم‌های ارزیابی بازدید انجام می‌دهند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی گفت: بر این اساس مدیرکل تامین‌اجتماعی هر استان هماهنگی لازم را با نماینده سازمان دانش‌آموزی وزارت آموزش‌وپرورش برای بازدید از شعب و توافق درباره زمان‌بندی طرح بازدید دانش‌آموزان از شعب انجام می‌دهد که نیازمند همدلی و اجرای مناسب این مهم از سوی استان‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار موردنیاز برای اجرای این موضوع در استان‌ها تا پایان سال ۱۳۹۵ با هدف‌گیری ۲۸ هزار دانش‌آموز در سراسر کشور در قالب ۷۰۰ بازدید ۴۰ نفره، از محل اعتبارات مصوب معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان ذیل برنامه‌های عملیاتی مصوب بودجه سال ۱۳۹۵ پیش‌بینی‌شده است که این اعتبار از سوی معاونت اداری و مالی براساس قرارداد مشترک با سازمان دانش‌آموزی وزارت آموزش‌ و پرورش تخصیص می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز