خبرگزاری کار ایران

خدایی در برنامه مناظره مطرح کرد:

تهدید حقوق صنفی کارگران را مقابل مجلس می‌کشاند

asdasd
کد خبر : ۴۳۲۲۴۹

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور عقیده دارد ارتباط دادن مسئله حمایت از بیکاران به موضوع اصلاح قانون کار، یک مسئله انحرافی است که باهدف کنار گذاشتن وظایف حمایتی که دولت در برابر کارگران برعهده دارد دنبال می‌شود.

علی خدایی که به عنوان یکی از دو میهمان گروه کارگری در برنامه امشب مناظره حضور داشت در توضیح این مطلب به روخوانی قسمتی از خاطرات ثبت شده و مکتوب یکی کارگرانی پرداخت که در حوالی سال 1300 در مناطق نفتی جنوب مشغول کار بودند و ازاینکه به دلیل گران‌تمام شدن هزینه‌های مربوط به تهیه و توزیع ابزار کار و لوازم مناسب ایمنی همواره در معرض حوادث ناشی از کار قرار دارند، ناراضی و نگران بودند.

وی در ادامه این نقل قول تاریخی افزود: تجربه‌های برجای مانده از کارگرانی که قبل از تصویب و اجرای نخستین قانون کار مشغول کاربوده‌اند، نشان می‌دهد که در ایران نیز مقررات قانون کار بارویکرد حمایت از کارگران و نه بیکاران نوشته و تصویب ‌شده است.

این فعال صنفی کارگری با تاکید براینکه نمی‌توان ماهیت حضور حمایتی دولت در دفاع از کارگر را نادیده گرفت، افزود: کارگر هموراه به حمایت دولت نیاز دارد و این حمایت باید براساس شرایط روز بازار کار اصلاح و تکمیل شود.

عضو کارگری شورای عالی کار با یادآوری اینکه ممکن است شرایط اقتصادی طوری بشود که حقوق کارگران از سایر تجهیزات فنی و ایمنی کارگاه ارزانتر جلو کند، افزود: چه تضمینی وجود دارد که در نبود وظایف حمایتی دولت، کارگران مورد آسیب قرار نگیرند.

وی همچنین با طرح این انتقاد که فحوای پرسش مربوط به نظر سنجی برنامه این هفته مناظره، طوری است که قانون کار به عنوان مانع اشتغال معرفی شده است، گفت: محتوای قانون کار مربوط به حمایت های اجتماعی از کارگر است و قرار نیست شغل ایجاد کند که از مخاطبان در رابطه با تاثیر رویکرد اصلاح این قانون در جهت ایجاد اشتغال پرسش شده است.

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در تبیین دیدگاه خود درباره لایحه اصلاح قانون کار گفت: معتقدم که اصلاح به معنی پیرایش و آرایش در جهت بهبود وضعیت موجود است اما وقتی صحبت از لایحه اصلاح قانون کار درمیان است نمی توان مخالفت بنیادین خودم را عنوان نکنم زیرا مفاد منتشر شده آن نه‌تنها ایرادهای قانون کنونی را برطرف نکرده بلکه تمامی شفافیت های موجود را نیز نادیده گرفته است.

وی بابیان اینکه در مقام یک مسئول صنفی به پشتوانه آراء مستقیم و غیر مستقیم که از سوی کارگران ایران به او داده شده است، موظف است تا به صورت مداوم با یادآوری ایرادهای اساسی لایحه اصلاح قانون کار، بازگردانده شدن این لایحه به دولت را پیگیری کند، افزود: مادامی که صحبت از بررسی این لایحه باشد من وظیفه دارم تا به مخالفت خود ادامه دهم چرا که در این لایحه ابتدایی و بدیهی‌ترین حقوق صنفی کارگران نقض شده است.

خدایی که در طول برنامه مناظره به صورت مدام از طرف کارفرمایی می‌خواست تا به جای کلی گویی حداقل راجع یکی جنبه‌های مثبت لایحه معیوب اصلاح قانون کار می‌تواند برای کارگران داشته باشد، صحبت کنند، گفت: گروه کارفرمایی در لابه لای صحبت‌های خود مدام می‌گویند که با بخش کارگری هم عقیده است، وضعیت نامناسب مزدی و شغلی کارگران را درک می‌کنند و به هیچ وجه کلیات این لایحه را تایید نمی‌کنند اما در نهایت مدعی می‌شوند که ادامه بررسی این لایحه می‌تواند برای کارگران دستاورد مثبتی به همراه داشته باشد؟!

وی در ادامه با مخاطب قرار دادن گروه کارفرمایی گفت: شما که ناکافی بودن درآمد کارگران را قبول دارید به کارگران بگویید چگونه می‌توان نسبت به به شرایطی که در لایحه اصلاح قانون کار برای محدود‌تر کردن فرصت افزایش مزد کارگران پیش بینی شده است، خوشبین بود؟

این فعال صنفی کارگری از لایحه اصلاح قانون کار به عنوان لایحه تخریب حقوق صنفی کارگران یاد کرد و در پاسخ به این ادعای کارفرمایان حاضر در برنامه مبنی بر اینکه در 21 سال گذشته هربار که صحبت از اصلاح قانون کار شده است، گروهی به نام دفاع از کارگر، با برپایی تجمعات اعتراضی در مقابل مجلس  مانع از اصلاح قانون کار شده است، گفت: مخالفت کارگران نتیجه تحریک اشخاص دیگر نیست و دلیل دارد، اگر کارگران در اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار به خیابان می‌آیند برای این است که محتوای این لایحه با هدف قرار دادن امنیت شغلی و معیشت آنها، برنگرانیشان افزوده است.

وی درعین حال در مواجهه با این استدلال کارفرمایان مبنی براینکه جدال امروز آنها با گروه کارگری به عملکرد دولت و مجلس در تنظیم قوانین اقتصادی کشور بازمی‌گردد، و کارگران و کارفرمایان باید با اتحاد مطالبات واحدی را پیگیری کنند، گفت: این اتحاد زمانی شدنی است که کارفرمایان از طریق رها کردن یقه حقوق صنفی کارگران،به صورت عملی ایرادهای بنیادین لایحه اصلاح قانون کار را تایید و استرداد آن را به دولت جویا شوند.

این فعال صنفی کارگری بابیان اینکه تنها در این صورت است که کارفرمایان می‌توانند در پیگیری مطالبات مشترک اقتصادی خود از دولت و مجلس کمک و پشتبانی گروه کارگری را در کنار خود داشته باشد، گفت: به همین دلیل معتقدم که اگر برای اصلاح معایب نظام اقتصادی گام موثری برداشته شود و مناسبات کنونی در جهت حمایت از تولید کنندگان تغییر کند، شخصا می‌توانم با همین قانون کار یک واحد تولیدی را اداره کنم.

وی یادآورشد: دست کم به استناد بررسی‌های انجام شده توسط دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال حاضر آنقدر موانع بالادستی برسر فعالیت تولیدی وجود دارد که رتبه تاثیر منفی مقررات کار و تامین اجتماعی بر فرآیند تولید به جایگاه هشتم- نهم سقوط کرده است.

خدایی با یادآوری اینکه دعوای کارگران برسر لایحه معیوبی است که در دولت گذشته بدون درنظر گرفته شدن نظر شرکای اجتماعی برای اصلاح قانون کار نوشته شده است، در خاتمه گفت: قطعا در بحث اصلاح قانون کار آنهم به شیوه‌ای که براساس مذاکرات موثر دست جمعی شرکای اجتماعی صورت گرفته باشد، می‌توان با در نظر گرفتن منافع مشترک کارگران و کارفرمایان راهی برای بهبود وضعیت کنونی پیدا کرد اما در عین حال باید یادآور شد که به صورت بنیادین میان منافع کارگران و کارفرمایان اختلافات بنیادینی هم وجود دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز